Coming Soon
Bemiddelingsgericht werken in de zorgsector
Introductie
Wanneer mensen beroep moeten doen op zorg om zich te behelpen bij dagelijkse dingen, verliezen ze een groot deel van hun zelfstandigheid. Professionele zorgers, mantelzorgers, ... iedereen heeft het beste voor met de patiënt. Over de nodige en de beste zorg kunnen de meningen wel eens verschillen. Dit kan leiden tot conflicten.
- Komt u in uw professionele leven in contact met dergelijke conflicten?
- Wilt u op een professionele manier met deze conflicten leren omgaan?
Dan is deze opleiding ongetwijfeld een heel goede wegwijzer!
Wat kent men na het volgen van deze opleiding?
Deze opleiding maakt van u geen bemiddelaar, daar is het tijdsbestek te kort voor.
U heeft wel inzicht in (de oorzaken van) conflicten, het bemiddelingsproces, de de-escalerende mogelijkheden die u zelf kunt bijdragen.
Omschrijving
- Hoe kunnen we luisteren naar partijen (met elk hun eigen verhaal)?
- Bestaat er een leidraad om een bemiddelend gesprek te voeren?
- Zijn er nog oplossingen mogelijk of zijn alle bruggen reeds opgeblazen?
Via deze opleiding krijgt u een duidelijk en praktijkgericht beeld hoe in zorgconflicten bemiddelingsgericht gewerkt kan worden.
Na de algemene tips en aandachtspunten voor bemiddelingsgericht werken en conflicthantering volgen enkele voorbeelden van bemiddeling bij zorgconflicten.
Hierbij wordt ook dieper ingegaan op enkele vaak voorkomende (oorzaken van) problemen bij zorgconflicten.
Voor wie is deze opleiding bestemd?
- zorgverstrekkers in ziekenhuizen en woonzorgcentra
- maatschappelijk werkers in de thuiszorg
- maatschappelijk werkers binnen OCMW's en CAW's
- thuisverpleegkundigen
- huisartsen, LEIFartsen
- bemiddelaars
Methodologie
Theorie wordt afgewisseld met oefeningen.
Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?
U maakt kennis met wat bemiddeling inhoudt:
- Wat is de (juridische) context van bemiddeling?
- Welke vormen van bemiddeling bestaan er?
- Hoe verloopt een bemiddeling?
- Welke basisprincipes zijn van toepassing in een bemiddeling? Wat zijn principes als deontologie, professionaliteit, vertrouwelijkheid, meerzijdig partijdigheid, neutraliteit, empathie, oog voor de inhoud en zorg voor de relatie, ethisch en efficiënt, ...
U leert hoe u bemiddelingsgericht kan werken bij conflicten
- Welke conflicten kunnen zich voordoen? Wanneer is een conflict bemiddelbaar? Wat kan ik zelf doen? Wanneer dien ik door te verwijzen?
- Wie ben ik? Wie ben ik in het omgaan met conflicten? Hoe kan ik bemiddelingsgericht werken bij zorgconflicten?
- Wat is er nodig bij een bemiddelend gesprek? Hoe krijg ik de betrokken partijen samen voor een bemiddelend gesprek?
- Hoe voer ik een bemiddelend gesprek bij een conflict in de zorg? Wat zijn de tips en tricks voor een bemiddelend gesprek?
Wilt u graag een opleiding aanpassen op maat van uw bedrijf?
Samen creëren we uw perfecte opleiding!
Inez Vangheluwe
Commercieel coördinator
Een vraag over deze opleiding?
Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.
Stel uw vraag