Omgaan met agressie en conflictsituaties

Vergroot uw veiligheid en impact

In een sector waar medewerkers dagelijks in contact staan met cliënten, burgers of patiënten, worden confrontaties steeds complexer. Mondigheid, frustratie en emotionele belasting zorgen ervoor dat agressie, verbaal of fysiek, vaker voorkomt. Of je nu werkt in de zorg, onderwijs of lokale dienstverlening: de kans dat je te maken krijgt met conflictsituaties is reëel.

Samen met jou bouwen we aan een traject dat vertrekt vanuit jouw realiteit, met realitische en herkenbare praktijksituaties en ruimte om stil te staan bij jouw eigen aanpak en die van je team.

Herken jij jezelf of je team hierin?

Te laat spanning herkennen

Tijdens een gesprek over een moeilijke beslissing, zoals het weigeren van een sociale aanvraag, merk je pas achteraf signalen van frustratie op, omdat je te gefocust was op regels en daardoor de emotionele behoeften van de burger miste.

Onzeker bij dominante cliënten of burgers 

Je werkt aan het onthaal, in een wijkteam of bij een sociale dienst. Een burger komt binnen met een harde toon, eist onmiddellijke actie of stelt je autoriteit in vraag. Je voelt je overdonderd en twijfelt of je voldoende professioneel reageert.

Meegesleept in emoties

Een inwoner of cliënt reageert emotioneel op een situatie: boosheid, verdriet, frustratie. Je voelt hoe hun emoties jou raken en je eigen kalmte begint te wankelen. Je merkt dat je moeite hebt om rustig te blijven en helder te reageren. 

Conflict stoppen zonder escalatie

Tijdens een huisbezoek of in een publieke ruimte, zoals het recyclagepark of op het openbaar vervoer, ontstaat er spanning. Je probeert de situatie te kalmeren, maar merkt dat je reactie de emoties net versterkt. Je zoekt naar een manier om rustig te blijven en de controle te bewaren. 

Hoe gaan we aan de slag?

Plan van aanpak

Deelnemers aan het woord

Het was een dag waar ik veel van heb opgestoken, dingen heb onthouden en inzichten heb meegekregen die ik zeker zal toepassen in mijn verdere carrière. De lesgever was aangenaam, bekwaam, goed verstaanbaar, wist de juiste balans te vinden tussen ernst en humor, was betrokken en hield mijn aandacht de hele dag vast.

V.B.J., Politie Amow - Deelnemer omgaan met verbale agressie 

"Zeer interessante opleiding. Het was een heel interactieve opleiding waar we persoonlijke casussen konden voorleggen. We kregen heel concrete feedback en handvaten aangereikt om hiermee aan de slag te gaan. Het was enorm leerrijk!"

Oud deelnemer - Omgaan met verbale agressie 

Op maat van elke doelgroep

Overheid & publieke dienstverlening

  • Loket- en onthaalmedewerkers

  • Politie, brandweer, medische urgentie

  • Publieke ruimtes (recyclageparken, gemeenschapswachten) 

  • Openbaar vervoersmedewerkers

Ga voor een veilige omgeving: organiseer een omstaanderstraanderstraining 

Zorg & welzijn

  • Verpleegkundigen en medewerkers zorgcentra 

  • Maatschappelijk en sociaal werkers 

  • Medewerkers thuiszorg, woonzorg- en opvangcentra

  • Huur- en woonbegeleiders 

Non-profitsector

  • Vrijwilligers bij vzw’s

  • Vluchtelingen- en integratiemedewerkers 

  • Mederwerkers armoedeorganisaties

  • Jeugdwerkers en CLB-medewerkers 

  • Medewerkers van cultuur- en gemeenschapscentra

Opleidingen in samenwerking met SBM

Ben jij vaak het eerste aanspreekpunt voor klanten, bewoners, opdrachtgevers? Dan weet je hoe snel een gesprek kan omslaan. Samen met onze partner SBM bieden we opleidingen aan die je helpen beter te reageren en om te gaan met agressie en conflictsituaties. Praktisch, versterkend en gericht op jouw veiligheid en impact.

Deze organisatie koos voor een traject op maat

Foto Koenraad Van Mierlo
Quote Image

In een maatschappij waar agressie steeds vaker voorkomt, is het cruciaal dat zorgpersoneel voorbereid is om er effectief mee te kunnen omgaan

Koenraad Van Mierlo - HR-businesspartner Opleiding & Ontwikkeling

Lees verder
Foto Koenraad Van Mierlo

Ook deze organisaties gingen voor een persoonlijke aanpak

Logo AZ Delta
Logo Neteland
Logo sportvisserij Vlaanderen
Logo Impuls
Logo Denderleeuw

Veelgestelde vragen

Ja, er wordt gewerkt met herkenbare praktijksituaties uit de non-profitsector, waarbij je, als je je daar comfortabel bij voelt, ook eigen ervaringen mag delen. We bieden de mogelijkheid om te oefenen met concrete situaties via rollenspellen of andere interactieve werkvormen. Zo krijg je de kans om technieken en inzichten meteen te koppelen aan jouw dagelijkse praktijk, op een manier die bij jou past.

Absoluut. Je leert niet alleen signalen van oplopende spanning herkennen en preventief handelen, maar ook hoe je kalmte bewaart in moeilijke situaties, grenzen stelt op een respectvolle manier en constructief omgaat met emoties. We gaan dieper in op communicatievaardigheden en zelfreflectie zodat je met meer vertrouwen kunt reageren wanneer de spanning oploopt.

Onze ervaren trainers zorgen voor een veilige en respectvolle leeromgeving. Wie dat wil, kan deelnemen aan rollenspelen met een getraind acteur, waardoor situaties levensecht en tastbaar worden. Deze werkvorm is optioneel, maar biedt een waardevolle kans om in een veilige setting te oefenen met spanningsvolle situaties en je automatische reacties te herkennen.

Maximaal 12 deelnemers per groep. Zo is er voldoende ruimte voor persoonlijke begeleiding en interactie. Bij in-house trajecten werken we met meerdere kleine groepen zodat er hier ook voldoende ruimte is voor individuele leerdoelen.