In een maatschappij waar agressie steeds vaker voorkomt, is het cruciaal dat zorgpersoneel zich goed voorbereid voelt. Het AZ Sint-Maria Halle vzw speelt hier proactief op in door een in-house opleiding 'Omgaan met verbale agressie' aan te bieden aan al haar medewerkers, van artsen en verpleegkundigen tot onthaalmedewerkers.
HR-businesspartner Opleiding & Ontwikkeling, Van Mierlo Koenraad licht toe waarom deze opleiding zo essentieel is en hoe het ziekenhuis hiermee haar medewerkers ondersteunt.
“Zorginstellingen krijgen vandaag steeds meer te maken met agressief gedrag”. “Bijvoorbeeld op de spoedafdeling, waar patiënten of hun naasten snel gefrustreerd raken als ze niet onmiddellijk geholpen worden. Ook onthaalmedewerkers zien vaak situaties escaleren wanneer wachttijden oplopen. Door deze opleiding krijgen onze medewerkers de tools om professioneel en effectief om te gaan met dergelijke situaties.”
"Het AZ Sint-Maria Halle vzw biedt de opleiding aan alle 17 doelgroepen binnen het ziekenhuis aan. Medewerkers krijgen de kans en worden aangeraden om de training om de twee jaar te volgen, zodat hun kennis en vaardigheden up-to-date blijven.
Vooral afdelingen zoals spoedgevallen en psychiatrie tonen veel interesse, maar ook de onthaalmedewerkers spelen een sleutelrol. Zij zijn de eerste lijn en moeten vaak als eerste omgaan met ontevreden of boze patiënten.”
"Wat deze opleiding zo bijzonder maakt? De combinatie van theorie en praktijk,” benadrukt Koenraad. “De deelnemers krijgen eerst inzicht in de oorzaken van agressie en leren hoe ze hierop kunnen anticiperen.
Vervolgens oefenen ze met een trainingsacteur in een veilige omgeving met realistische scenario’s. “De deelnemers passen dan actief toe wat ze eerder geleerd hebben. Die hands-on aanpak wordt enorm gewaardeerd.” Het groepsaspect, met een maximum van 12 deelnemers per sessie, versterkt bovendien de interactie en persoonlijke begeleiding.”
"Onze locatie trekt ook veel Franstalige patiënten aan. Om beter te communiceren, bieden we een taalcursus Medisch Frans aan, maar in deze training leren medewerkers ook hoe ze verbaal agressief gedrag in het Frans kunnen pareren. Dat is enorm nuttig.
"De populariteit van de opleiding onderstreept de hoge nood. We hebben nog nooit een sessie moeten annuleren, en vaak is er meer interesse dan er plaats is. Het toont aan hoe waardevol deze training is voor ons personeel.”
Tot slot raadt Koenraad de opleiding sterk aan voor andere ziekenhuizen: “Alle afdelingen van een zorginstelling zouden hier veel baat bij hebben. Onze medewerkers voelen zich dankzij deze training zekerder en beter voorbereid, wat uiteindelijk ook de kwaliteit van onze zorg ten goede komt.”
Wilt u meer weten over deze opleiding en hoe uw organisatie voordeel kan halen van een op maat gemaakte aanpak? Contacteer ons via tine@escala.be