Coming Soon

Omgaan met cyberpesten en pesten op de speelplaats voor onderwijsmedewerkers (SF-VOV)

Cyberpesten en pesten op de speelplaats, herkennen en er mee omgaan

  • nieuw

Omgaan met cyberpesten en pesten op de speelplaats voor onderwijsmedewerkers (SF-VOV)

Introductie

Effectiever omgaan met cyber- en speelplaatspesters kan je leren!

Het komt de belaagde student zeer ten goede.


“Deze opleiding wordt in samenspraak met het Sociaal Fonds voor het Vrij Onderwijs Vlaanderen (SF-VOV) specifiek en exclusief georganiseerd voor medewerkers van de paritaire comité’s 152.01 en 225.01.

Behoort u niet tot deze categorie medewerkers en heeft u interesse in een soortgelijke opleiding in kalenderaanbod of als in house opleiding, contacteer ons via tine@escala.be.”

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

Cyberpesten en pesten op de speelplaats, herkennen en er effectief mee omgaan ten bate van de belaagde student en ter correctie van de pester.

Omschrijving

Cyberpesten en pesten op de speelplaats zijn niet meer weg te denken problematieken onder de schoolgaande jeugd. Het dagelijkse nieuws staat er bol van. De kunst voor onderwijsmedewerkers is deze problemen te herkennen en er mee kunnen omgaan in het voordeel van de belaagde.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Niet lesgevende onderwijsmedewerkers vormen de doelgroep:

buschauffeurs en -begeleiders, speelplaats- en maaltijd-begeleiders, technische medwerkers, schoonmaakmedewerkers, studiebegeleiders en andere vrijwilligers in scholen.

Methodologie

Kennisoverdracht en interactie via het live webinar format.

Elke deelnemer krijgt de les PPT (syllabus) ter beschikking.

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

Cyberpesten en pesten op de speelplaats zijn beide ernstige problemen die de mentale en sociale ontwikkeling van jongeren beïnvloeden.


Wat is het?


Cyberpesten

Dit gebeurt online via sociale media, games, chats en andere digitale platforms. Het is vaak anoniem en kan 24/7 doorgaan, waardoor belaagde studenten moeilijk kunnen ontsnappen.


Kenmerken van cyberpesten:

Anoniem en doorlopend – Pesters kunnen zich achter fake accounts verschuilen.

Grote verspreiding – Berichten, foto's en video's kunnen snel viraal gaan.

Minder zichtbaarheid voor volwassenen – Ouders en leerkrachten merken het vaak te laat op.

Psychologische impact – Slachtoffers ervaren vaak angst, depressie en sociale isolatie.


Voorbeelden van cyberpesten:

Beledigende of dreigende berichten sturen.

Roddels of valse informatie verspreiden.

Iemand buitensluiten uit online groepen.

Privéfoto’s of video's zonder toestemming delen.


Pesten op de speelplaats

Fysiek of verbaal pesten op school en in andere sociale omgevingen blijft een groot probleem. Het vindt plaats in klaslokalen, gangen en speelplaatsen, meestal wanneer er minder toezicht is.


Kenmerken van traditioneel pesten:

Fysiek, verbaal of sociaal – Van duwen en slaan tot schelden en buitensluiten.

Herhaald gedrag – Niet eenmalig, maar systematisch over langere tijd.

Machtsongelijkheid – De pester heeft vaak meer sociale of fysieke macht.

Voorbeelden van pesten op de speelplaats:

Uitschelden of belachelijk maken.

Iemand fysiek pijn doen (slaan, schoppen, duwen).

Spullen afpakken of vernielen.

Uitsluiting uit sociale groepen.


Oplossingen

Educatie – Jongeren bewust maken van de gevolgen en hen leren omgaan met pesten.

Strenger toezicht – Op de speelplaats en online moeten volwassenen alert zijn op pestgedrag.

Melden en ingrijpen – Slachtoffers moeten zich veilig voelen om te spreken, en daders moeten worden aangepakt.

Sociale vaardigheden versterken – Kinderen en jongeren leren empathie, respect en weerbaarheid.

Wil je dieper ingaan op een specifiek aspect, zoals preventieprogramma’s of de rol van ouders en scholen?

Wilt u graag een opleiding aanpassen op maat van uw bedrijf?

Samen creëren we uw perfecte opleiding!

IVG.JPG

Inez Vangheluwe

Commercieel coördinator

Ik wens een incompany opleiding

Een vraag over deze opleiding?

Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.

Stel uw vraag