Uitbesteding onderhoud Infrastructuur en technische installaties
Het vastleggen van een in- of uitbestedingsstrategie en de nodige implementatie ervan
Introductie
Aan de hand van een aantal cases worden de verschillende stappen van een uitbestedingstraject aangeleerd.
Omschrijving
Een belangrijke ontwikkeling in het beheer van civiele infrastructuur en technische installaties ( zoals verwarming, klimatisatie, technische gassen, waternetten, elektriciteit HS/ LS, noodinstallaties, brandcentrales en -detectiesystemen, verlichting, gebouwbeheer, automatisatie enz.) is de toenemende mate van uitbesteding van onderhoud. Daarbij is een sterke groei zichtbaar in het gebruik van prestatiecontracten. De verwachtingen van de opdrachtgevers zijn hooggespannen: een kleinere eigen organisatie, betere dienstverlening, met lagere kosten, met meer innovatie en meer flexibiliteit. Maar er zijn ook risico's verbonden aan het prestatie gestuurd uitbesteden van onderhoud: het gebruik van onjuiste prestatie eisen, strategisch gedrag van de opdrachtnemer en een gebrek aan kennis en kunde bij de opdrachtgever.
De vraag voor de opdrachtgevers die het onderhoud van hun infrastructuur en technische installaties willen uitbesteden is:
- hoe kunnen wij zoveel mogelijk van de verwachte voordelen bereiken en daarbij de verwachte nadelen zoveel mogelijk beperken?
- hoe een uitbestedingstraject aanvatten: scopebepaling, mate van uitbesteding, contractvorm, HR impact?
- hoe omgaan met de relatie tussen de uitvoerder (contractor) en de eigenaar van de installatie (asset owner)?
- hoe operationeel en contractueel beheren van de uitbesteding?
Voor wie is deze opleiding bestemd?
Dit programma richt zich tot verantwoordelijken beheer van infrastructuur en technische installaties, facility managers, operationeel verantwoordelijken, verantwoordelijken aankoop technische diensten die zich beraden over het al of niet uitbesteden van onderhoudsactiviteiten in ruime zin.
Methodologie
Deze opleiding bestaat uit een theoretisch gedeelte waarbij een aantal definities en begrippen naar voor worden gebracht en uit een praktisch gedeelte waarbij aan de hand van een aantal cases de verschillende stappen van een implementatie plan worden aangeleerd. Tijdens de interactieve oefening zal de deelnemer de nodige praktische ervaring opdoen om ook in zijn eigen bedrijf aan de slag te kunnen gaan met het vastleggen van een in- of uitbestedingsstrategie en de nodige implementatie ervan.
Programma
Begrippen:
- Wat verstaan we precies onder "in- en uitbesteding" van onderhoudsactiviteiten?
- Van contracting tot full outsourcing
- Hoe de scope bepalen?
- Mate van integratie in de organisatie
- Wat met eigenaarschap?
Uitbestedingsstrategie:
- Bespreking van de 5 strategische elementen i.v.m. in- en uitbesteding
- Bepalen van de juiste strategie aan de hand van een beslissingsdiagram
Onderhoudscontracten:
- Hoe de scope vastleggen?
- Hoe een onderhoudscontract inhoudelijk opmaken?
- Type contracten: van regie tot prestatie contracten
Contractor Management:
- SLA's en KPI's
- Hoe contractoren operationeel en contractueel aansturen?
Praktische implementatie:
- Hoe uitbestedingstrajecten aanpakken?
- Voorbeeld van een plan van aanpak bij uitbesteding
Discussies aan de hand van een aantal cases
Kies eerst een locatie/tijdstip om deze gegevens te kunnen zien
Lesdata
Datum | Startuur | Einduur |
---|---|---|
dinsdag 28/04/2020 | 09:30 | 12:30 |
dinsdag 28/04/2020 | 13:30 | 16:30 |
Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.
Contact
- T: 078 35 39 30
- F: 051/268754
- Tine@escala.be
Lieven Bernolet Sr Maintenance Consultant Stork Asset Management Consultancy.