Stress Release Program - Een gezond lichaam, een gelukkige geest en een comfortabel leven NIEUW

Opleiding Persoonlijke vaardigheden 160536

Omschrijving

Wat is stress?

Stress is een vorm van spanning die in het lichaam optreedt als reactie op externe prikkels, gevolgd

door een patroon van fysiologische reacties. Het zijn krachten die op ons lichaam inwerken, die je uit balans brengen.

Langdurige mentale inspanning en verhoogde werkdruk kunnen leiden tot stress. Zelfs leuke situaties zoals een huwelijksdag of vakantie kunnen die spanning oproepen. Positieve stress ervaar je dan weer bij bijvoorbeeld de voorbereiding op een sportwedstrijd.

Wat zijn de gevolgen van stress?

Gevolgen van stress voor de gezondheid en de persoonlijkheid van uw medewerkers worden op vandaag onderschat.

Stress ondermijnt de weerstand en is één van de belangrijkste oorzaken van ziektes. Recente studies tonen aan dat 9% van de Belgische beroepsbevolking last heeft van burn-out klachten. Burn-in, burn-out, zijn geen hype of taboe, maar bittere ernst.

Stress heeft ook een grote invloed op efficiëntie. Mensen bekijken de realiteit door stress door een gekleurde bril, zien zaken negatiever en emotioneler. Bijkomend effect van stress is dat uw medewerkers onder hun werkelijk niveau functioneren. Teveel energie gaat verloren in gehaast bezig zijn, piekeren, overmatig plannen, onjuist reageren in stressvolle situaties.

De persoon in kwestie, alsook zijn omgeving, merken meestal de signalen van stress en burn-in niet op. Waardoor het meestal te laat is en men al in een stadium van burn-out beland is. Proactief omgaan met stress release is dus geen overbodige luxe maar een must.

Dit programma is gebaseerd op o.a. de boeken "Freeing yourself from Burn-out syndrome" en "Mindfulness in daily life" van Tulku Lobsang.

In het boek worden verschillende technieken besproken:

  • Beweging, zodat onze energie beter kan vloeien
  • Ademhalingsoefeningen, om onze actieve geest tot rust te brengen
  • Meditatie, waar we aandacht hebben voor onze gedachten

Deze stappen werden verwerkt in 4 verschillende modules, gebaseerd op oeroude Tibetaanse oefeningen en gericht op de noden van de Westerse bedrijfswereld.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Voor iedereen die zelf of via collega's geconfronteerd wordt met stress/burn-out of ertegenaan loopt en hier iets aan wil doen om zo weer meer energie, zelfvertrouwen en motivatie te krijgen.

Voorkennis

Voor deze opleiding is geen specifieke voorkennis vereist.

stressyogameditatiemindfull-1-traject_2016-536.png

Programma

Stap 1: wat is stress?

Voor er gestart wordt met het Stress Release Program hebben we een inleidende workshop.

Stress, stressoren en de gevolgen van stress worden in groep besproken.

Stap 2: Fysical - aandacht in beweging

Deze module brengt je in contact met je fysieke lichaam door Lu Jong, Tibetan Healing Yoga. We werken aan een gezond lichaam en een gezonde geest, door eenvoudige maar effectieve yogaoefeningen..

Stap 3: Energy - aandacht in ademhaling

Tijdens deze module werken we aan de ademhaling. Je geest heeft zuurstof nodig om te denken.

Stap 4: Mindset - aandacht in gedachten

Tijdens deze module leer je inzicht krijgen in het spinnenweb van je gedachten. Je maakt kennis met je 'cirkel van invloed', met andere woorden waar heb je invloed op.

Stap 5: Mindfulness - aandacht in meditatie

Tijdens deze module leer je om aandachtig te zijn en ten volle in verbinding te staan met jezelf en je omgeving

Stap 6: Terugkommoment

Mevr. Maaike Decock, zaakvoerster Tarayogini

Maaike Decock kwam naar aanleiding van haar HR-functie in contact met Lu Jong, Tibetaanse Healing Yoga. Deze yoga werd naar het westen gebracht door Tulku Lobsang. Hij is dan ook een van haar leraren die haar zoveel (Oosterse) wijsheid bijbracht en technieken zoals yoga, mindfulness, tummo,...