Opleiding voor meestergasten


Vergroot uw kennis betreffende onmiddellijk toepasbare technieken
Opleiding Kwaliteit 220308

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

  • U kent uw verantwoordelijkheden als leidinggevende en u geeft hier concreet invulling aan.
  • U weet hoe u uw team kunt motiveren.
  • U hebt voldoende kennis en vaardigheden om uw rol als leidinggevende op uitstekend wijze in te vullen.
  • U hebt een uitstekende kennis die uw job ten goede zal komen.
  • U hebt inzicht in onmiddellijk toepasbare technieken.

Omschrijving

Bent u als leidinggevende klaar voor een opleiding vol direct toepasbare ideeën en technieken, bruikbare kennis en vaardigheden, inspirerende inzichten en praktische tips?

De meestergast is één van de belangrijkste schakels tussen de werkvloer en het management. Hij/zij zorgt ervoor dat het werk correct en veilig wordt uitgevoerd en dat de planning gerespecteerd wordt.

Tijdens deze opleiding komen verschillende vaardigheden aan bod die de leidingevende meestergast van pas zullen komen tijdens het uitoefenen van zijn/haar functie. U leert snel uit de ervaring van uw collega’s en de expertise van deskundigen.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze opleiding richt zich tot personen met verantwoordelijkheid en/ of een leidinggevende functie t.o.v. uitvoerende medewerkers op de werkvloer. We denken o.a. aan de volgende leidinggevenden: meestergasten, shiftmanagers, ploegbazen, lijnverantwoordelijken, brigadiers, voormannen, supervisors, …

Deze opleiding staat open voor zowel starters als ervaren leidinggevenden.

Methodologie

De docenten zullen ons meenemen in de boeiende wereld van de leidinggevende meestergast.

Zij hebben reeds heel wat ervaring opgebouwd zodat zij kunnen spreken vanuit hun werkervaring. Dit vormt de rode draad doorheen deze opleiding. Verschillende realistische en concrete voorbeelden en cases komen op interactieve wijze aan bod.

Het is de bedoeling dat u daaruit leert en met deze ervaring direct aan de slag kunt in

uw eigen organisatie.

Omwille van de interactie worden maximaal 15 personen toegelaten.

Programma

Module sociale vaardigheden (5 sessies)

  • De realiteit: uitwisselen van ervaringen en knelpunten
  • Basisprincipes positief en constructief communiceren
  • Leiding geven: stijl, assertiviteit, gezag, delegeren, instructies geven, functioneren, vergadertechnieken
  • Motiveren van medewerkers, een team coachen
  • Omgaan met veranderingen, weerstand en conflicten
  • Onderhandelingstechnieken
  • Timemanagement en stressmanagement

Module kwaliteit (3 sessies)

  • Kaizen = continu verbeteren
  • Interne en externe klantgerichtheid
  • Probleemoplossend denken, werken met verbeterteams, creatief en innovatief denken
  • Kwaliteitssystemen
  • Beheer van documenten

Module productie- en onderhoudsmanagement, werkorganisatie (5 sessies)

  • Orde en netheid
  • Lean werken: soorten verliezen, elimineren van verspilling
  • Visueel management
  • Problemsolving technieken
  • Reduceren van omsteltijden en doorlooptijden
  • Quick Respons Manufacturing (QRM)
  • Industrie 4.0
  • Planmatig werken
  • Eerstelijnsonderhoud, TPM en OEE
  • Preventief en predictief onderhoud

Module Veiligheid (1 sessie)

  • Gevaar en risico
  • Risicobeheer
  • Verantwoordelijkheid van de leidinggevenden
  • Veiligheidsfuncties
  • Preventiediensten, dienst technische controle
  • Preventie van ongevallen en incidenten
  • Werken met externen: aannemers en interims
  • Aandachtspunten betreffende noodplanning, evacuatie en brand

Ruben Persoone, senior trainer, adviseur en lean specialist

Eefje Knaebel, auditor, interim operations manager

Roel Knaebel, consultant, adviseur en auditor

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.