Leidinggeven in de thuiszorgdiensten


Tools om als leidinggevende beter uw medewerkers te coachen en moeilijke situaties te trotseren
Opleiding HRM 150315

Omschrijving

Een leidinggevende in thuiszorg moet over diverse competenties beschikken. Het aansturen van medewerkers is niet eenvoudig,  zelf bent u niet aanwezig bij de zorgbehoevende, maar wel ervaar je soms dat de samenwerking tussen de klant en medewerker  ontspoort.

Met een goede dosis mensenkennis, en doorzettingsvermogen probeert u het beste uit uw mensen te halen, en streeft u naar een optimale klanttevredenheid.

In deze opleiding worden tools aangereikt om beter uw medewerkers te coachen, en leert u ook de moeilijke situaties trotseren.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

(startende) leidinggevende uit de thuiszorgdiensten

Programma

  • De driehoeksverhouding (dienst - klant - medewerker)
  • Klantgerichtheid
    • De opstart van een nieuwe klant
    • Plaats bezoeken
  • De competenties van uw medewerkers
  • Motivatie en zelfvertrouwen van medewerkers
    • Zelfvertrouwen
    • Herkenbare signalen van demotivatie
    • Tips om personeel te motiveren
  • Coachend leiding geven aan je team
    • Competenties van de teamcoach
    • Valkuilen
  • Communicatieve vaardigheden
    • Waarnemen en observeren
    • Interpreteren
    • Actief luisteren & vragen stellen
    • Feedback geven
  • Omgaan met moeilijke situaties
    • Moeilijke klanten
    • Een conflict tussen de klant en de poetshulp /gezinshulp  bemiddelen
  • Persoonlijke ontwikkeling
    • Uitwisseling ervaringen