Leidinggeven in de thuiszorgdiensten

Opleiding HRM 150315

Omschrijving

Een leidinggevende in thuiszorg moet over diverse competenties beschikken. Het aansturen van medewerkers is niet eenvoudig, zelf bent u niet aanwezig bij de zorgbehoevende, maar wel ervaar je soms dat de samenwerking tussen de klant en medewerker ontspoort.

Met een goede dosis mensenkennis, en doorzettingsvermogen probeert u het beste uit uw mensen te halen, en streeft u naar een optimale klanttevredenheid.

In deze opleiding worden tools aangereikt om beter uw medewerkers te coachen, en leert u ook de moeilijke situaties trotseren.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

(startende) leidinggevende uit de thuiszorgdiensten

Programma

  • De driehoeksverhouding (dienst - klant - medewerker)
  • Klantgerichtheid
    • De opstart van een nieuwe klant
    • Plaats bezoeken
  • De competenties van uw medewerkers
  • Motivatie en zelfvertrouwen van medewerkers
    • Zelfvertrouwen
    • Herkenbare signalen van demotivatie
    • Tips om personeel te motiveren
  • Coachend leiding geven aan je team
    • Competenties van de teamcoach
    • Valkuilen
  • Communicatieve vaardigheden
    • Waarnemen en observeren
    • Interpreteren
    • Actief luisteren & vragen stellen
    • Feedback geven
  • Omgaan met moeilijke situaties
    • Moeilijke klanten
    • Een conflict tussen de klant en de poetshulp /gezinshulp bemiddelen
  • Persoonlijke ontwikkeling
    • Uitwisseling ervaringen