Startdatum niet gekend

De boekhouding en financiën van politiezones

  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend

Begrijp de werking van de boekhoudkundige en financiële processen binnen de politiezones.

  • KMO-portefeuille
  • Financiële geletterdheid

Introductie

Waarin verschilt een boekhouding van een politiezone met deze van de overheid en van de profitsector?

Volgens de wet op de geïntegreerde politie (WGP) beschikt een politiezone over een belangrijke financiële onafhankelijkheid. Dit houdt in dat de politiezone een aparte begroting, een eigen jaarrekening en een financieel beheer moet opstellen dat los staat van de gemeente.

Bijgevolg wordt de begroting van de politie (sedert 2002) niet in de gemeentelijke boekhouding geïntegreerd en is de begroting van de politie een duidelijk afgescheiden beleidsdocument. Deze begroting wordt opgesteld volgend de bepalingen van de WGP en het Algemeen Reglement op de Politie Comptabiliteit: het ARPC.

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

U hebt inzicht in het boekhouden van een politiezone en u kunt de boekhoudregels toepassen. U kunt een begroting lezen en begrijpt hoe een jaarrekening in elkaar zit.

Omschrijving

Welke principes gelden er voor het opstellen van de begroting?

Hoe zit het financieringsmechanisme in elkaar en welke federale toelagen kunnen verwerkt worden in de begroting? Welke functionele/economische codes zijn van toepassing voor het inboeken van inkomsten en uitgaven?

In deze opleiding verwerft u inzicht in het boekhouden van een politiezone en kunt u de boekhoudregels toepassen. U kunt een begroting lezen en u begrijpt hoe een jaarrekening in elkaar zit.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

De financiële -en beleidsmedewerkers in een politiezone, toekomstige medewerkers (CaLog-personeel), aspirant CP’s/HCP’s (Ops-personeel) die te maken zullen hebben met de financiële en boekhoudkundige processen binnen een politiezone.

Voorkennis

Geen voorkennis vereist.

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

Module 1: De begroting

  • De wetgeving: welke + inhoud
  • De onderrichtingen van de Hogere Overheid (WGP)
  • Tools (begrotingsmodule, loonmotor (ssgpi), www.besafe.be, boekhoudprogramma)
  • De begroting

o definitie + principes

o stappenplan: van opmaak tot goedkeuring van de begroting/begrotingswijziging (cyclus) – intern werkdocument

o structuur begroting: begrotingsartikels (functionele/economische codes), gewone dienst, buitengewone dienst, uitgaven/ontvangsten, groepen,  overboekingen, resultaat

o de federale toelagen

o de gemeentelijke toelage

o integratie van de BBC – meerjarenplanning?

  • praktische voorbeelden en oefeningen
  • Met achteraf een vragenuurtje

 

Module 2: De begroting vervolg

  • Dagdagelijkse verrichtingen (4-ogen principe)

o uitgavencyclus: bestelbons, DV, facturen, AR, mandatenlijst, betaallijst, weddencyclus, boeken uittreksels, …

o ontvangstencyclus : CN’s, PLP, RSZ, B.S., GPI39decies, facturatie, onwaarden, …

  • De link tussen de budgettaire en de algemene boekhouding
  • Toezichthoudende overheid => kwartaalrapportage, goedgekeurde begroting (inputmodule)
  • Praktische voorbeelden en oefeningen
  • Met achteraf een vragenuurtje

 

Module 3:  De Jaarrekening

  • De wetgeving: welke?
  • De onderrichtingen van de Hogere Overheid (WGP)
  • Tools (boekhoudprogramma)
  • Stappenplan: van opmaak tot goedkeuring van de jaarrekening
  • De jaarrekening

o wat?

o begrotingsrekening

o samenvattende tabellen,

o balans

o RR

o T-formulier

o saldibalans

o mutatiestaat

o begin-& eindbalans

o leningslasten

o stand financiële rekeningen

o onwaarden,

o begrotingsresultaat

  • Opmaak van de jaarrekening
  • Toezichthoudende overheid => inputmodule
  • Praktische voorbeelden en oefeningen
  • 4-ogenprincipe => financiële processen: functiescheiding

Ook interessant voor u

Financieel management voor gemeentelijke diensthoofden

Krijg inzicht in hoe de financiële dienst van een gemeente functioneert, wat haar takenpakket precies inhoudt en voor welke uitdagingen ze staat.
  • icon 20/06/2025
  • icon Webinar
  • icon 1 sessie
  • icon Vanaf 155,00 excl. BTW
icon chevron right
  • icon 20/06/2025
  • icon Webinar
  • icon Vanaf 155,00 excl. BTW
  • icon 1 sessie
Krijg inzicht in hoe de financiële dienst van een gemeente functioneert, wat haar takenpakket precies inhoudt en voor welke uitdagingen ze staat.
icon chevron right

Wilt u graag een opleiding op maat ?

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.

IVG.JPG

Inez Vangheluwe

Commercieel coördinator

Ik wens een inhouse opleiding

Een vraag over deze opleiding?

Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.

Stel uw vraag