Klantgericht schrijven: doe uw lezer… lezen


Hoe laat u uw lezer uit uw hand eten?

Introductie

Was de schrijftraining zijn geld waard? vroegen wij aan Zoë Sohier (marketing officer) en Julie Bulcke (HR-manager en partner) bij Decupere & Partners.

SBM en Schrijfdokter Wim Van Rompuy. Een geslaagd partnership. Ook voor bedrijfsinterne schrijftrainingen. Dit is wat klanten over ons zeggen:

Zelf op zoek naar een schrijftraining bij u in het bedrijf? Contacteer Vanessa aneca vanessa.aneca@sbm.be en laat haar weten wat u zoekt.

Omschrijving

Wervende teksten schrijven – Tweedaagse workshop

Ontnuchterend: de modale lezer zit echt niet te wachten op uw communicatie. Moderne, gehaaste klanten doorploegen uw commerciële of informatieve teksten niet voor hun plezier. Nee, zij zijn lui. Zij eisen instant info die er voor hen toe doet.

U steelt tijd die zij aan iets anders willen besteden. Hoe u daarin slaagt? Door hen op hun wenken te bedienen met de inhoud, vorm en stijl van uw tekst. Alleen dan rijft u klanten binnen. Vervult u hun basis-leesbehoeften niét? Dan schuift u hen door naar uw concurrent. Aan u de keuze.

  • Waarop kicken de doorsnee lezers? Waardoor haken zij af?
  • Hoe verleidt u hen om voort te lezen? Om niet weg te klikken?
  • Wanneer reageren zij op uw aanbod?

Deze opleiding bestaat ook als klassieke, interactieve training. Onze raad? Kies voor deze tweedaagse workshop. Want die geeft u de ruimte voor 50% doe-momenten. Daarin gaat u zelf aan de slag met uw eigen teksten. Zo zet u kennis meteen om in kunde.

Uw trainer: Wim Van Rompuy (Schrijfdokter.be)

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Voor iedereen die teksten schrijft voor organisaties, profit & non-profit, commercieel of informatief, scherm of papier. Elke schrijfvorm komt aan bod: mailing & e-mail, webtekst & social media post, blog & persbericht, uitnodiging & interne nota, enzovoort.

Methodologie

Vergelijk goed met minder goed in concrete tekstvoorbeelden, beleef uw aha-moment, en maak dan van uw eigen tekst een betere versie. Herhaal dit 10 keer voor de 10 schrijftestjes.

Kan ik ook online deelnemen? Natuurlijk! De klassikale oefen- en coachingsessies gaan door in een Virtual Classroom. De docent is fysiek aanwezig in het lokaal op de campus. U hebt de keuze: u komt ook fysiek naar het lokaal. Of u wandelt online binnen. Klinkt fantastisch? Dat is het ook!

Programma

Workshop van 2 dagen

  1. Dag 1: inhoud. Overtuig met ultieme argumenten en ontmijn sluimerende bezwaren.
  2. Dag 2: vorm & stijl. Bied hapklare tekstporties en entertain uw luie lezer.
  • Besef dat u tijd steelt

Leaflet of e-mailing, webtekst of nieuwsbrief, bedrijfsmagazine of persbericht: waarom lezen klanten, journalisten of collega's ze niet? Omdat het tijd kost: tijd die u van hen steelt. Tijd die zij niet willen besteden aan warrige inhoud in een doodgraversstijl. Vinden zij dat u te lui was om alles voor te kauwen? Dan haken ze af - en terecht.

  • Bespeel inhoud, vorm en stijl

Belandt uw brochure in de papiermand? Wordt uw persbericht genegeerd? Blijft uw e-mail onbeantwoord? Dan treft uw lezer geen schuld: u ging als schrijver in de fout.

Dat is een harde diagnose, ja. Maar ook hét inzicht dat u op het goede pad zet: maak het uw luie lezer gemakkelijk. Dan beloont hij u en brengt uw communicatie meer op dan ze kost - op papier en elektronisch. Dan lezen uw collega's uw mails plots wel. En blijven uw prospecten die in Google op uw webpagina klikken, er wel hangen om te bestellen.

  • Grijp u vast aan 101 handvaten

Verwacht u ronkende theoretische modellen? Een vijftienstappenplan? Neem dan niét deel aan deze workshops. Kijkt u uit naar 101 hyperconcrete handvaten waarmee u meteen aan de slag gaat? Naar 10 testjes die u dodelijk precies vertellen of u de luie lezer over de streep trekt? Schrijf u dan meteen in: u zult het zich niet beklagen. Beloofd!

  • Weet en doe

Half om half luisteren en doen: zo zet u kennis om in kunde. Dus krijgt u 50% infotainment en 50% doe-momenten. Mail op voorhand uw tekst die niet opleverde wat u ervan verwachtte. En uw toestemming om er in de besloten lesgroep samen mee aan de slag te gaan. Dan stapt u buiten als doener, met uw herwerkte tekst als bonus.

  • Stel elke tekstvraag

Geen tekstvraag zo gek of moeilijk, of uw trainer beantwoordt ze. Laat u dus gaan!

Deze opleiding wordt georganiseerd door onze partner SBM, cvba Skilliant.

Was de schrijftraining zijn geld waard? vroegen wij aan Zoë Sohier (marketing officer) en Julie Bulcke (HR-manager en partner) bij Decupere & Partners. Dit is wat ze antwoordden: https://schrijf.be/nl/tevreden/realisaties/decupere

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.