Hoe je externe communicatie optimaliseren? - Het schrijven van persberichten en andere online/offline teksten NIEUW

Opleiding Redactie 180411

Omschrijving

Een krachtige, positieve en volledige communicatie: moeilijker dan u dacht!

Dankzij enkele tips en aanbevelingen, kan u na deze workshop beteruw persberichten, webpagina's, commerciële boodschappen of blogs schrijven. Tijdens deze workshop leert u uw teksten te herleiden naar de essentie met de juiste boodschap voor uw doelgroep: pers, magazines, sociale media, internetsites, brochures, beursstanden. Elke doelgroep wordt besproken.

Persberichten zijn een economische en efficiënte manier om uw boodschap aan het publiek kenbaar te maken. Er wordt dus ruime aandacht gegeven aan dit communicatiekanaal.

Volgende onderwerpen worden behandeld tijdens deze vormingsdagen:

  • Het verwerven van de regels om teksten coherent, helder en 'to-the-point' te schrijven.
  • Het correct bepalen van ....
    • uw objectief dat u wil bereiken,
    • De structuur en vorm
    • De inhoud van uw boodschap
    • De juiste stijl
  • het beter beheren van uw contacten
  • Incidenten met de pers vermijden
  • tips hoe u een persbericht kan verknallen
  • crisiscommunicatie: inleiding

Belangrijk zijn ook de werkateliers waar u uw eigen (of toekomstige) teksten of berichten, samen met anderen, kunt analyseren en bijsturen. Deze ateliers worden telkens zeer geapprecieerd door de deelnemers.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze opleiding richt zich tot iedereen die nog geen of weinig ervaring heeft met het schrijven van commerciële teksten en persberichten. Dus voor de medewerkers van Publieke diensten, Culturele instellingen, Voorlichtingsorganisaties, NGO's, Verenigingen, Sportclubs, Musea, Jeugdverenigingen, Natuurverenigingen, Onderwijsinstellingen, Bibliotheken,... die regelmatig in contact zijn met de media, sponsors, klanten, bezoekers of het groot publiek.

  • Persverantwoordelijken
  • Beheerders
  • Communicatiediensten
  • Verantwoordelijken voor B2B et B2C - beurzen
  • Iedereen die in contact komt met journalisten of de sociale media

Methodologie

Tijdens deze workshop ligt de nadruk op de praktische tips, die u onmiddellijk kunt toepassen binnen uw vereniging of organisatie. Aan de hand van concrete voorbeelden worden verschillende methodes besproken. De door u meegebrachte cases worden in de werkateliers met constructieve tips en trics besproken om nog beter uw donoren te motiveren.

U verwerft inzichten en vaardigheden voor het beter schrijven van teksten, persberichten, commerciële boodschappen, sociale media, enz.

Programma

  • De communicatiekanalen
  • De omgekeerde pyramide
  • Een mededeling, tekst of boodschap opstellen:
    • het verwerven van de regels om teksten coherent, helder en 'to-the-point' te schrijven
    • het correct bepalen van ....
      • het objectief dat u wil bereiken
      • de structuur en vorm
      • de inhoud van uw boodschap
      • de juiste stijl
  • Uw contacten beter beheren
  • Een goede database
  • Wat met GDPR?
  • De 10 geboden van een correcte communicatie
  • De communicatiemoeilijkheden van uw bedrijf kennen
  • Hoe en wanneer welke communicatiekanalen gebruiken
  • 15 Tips voor een betere E-mailcampagne
  • Incidenten met de pers vermijden
  • Tips hoe u een persbericht kan verknallen
  • Crisiscommunicatie: inleiding
  • Werkateliers
  •  

Een inspirerende workshop, ook goed voor het zelfvertrouwen, dat u als beginnende copywriter, persverantwoordelijke, communicatieverantwoordelijke, ... nodig hebt. Aan het einde van de workshop kunt u meteen aan de slag met het maken van een mooie actie of campagne ! Extra interessant voor grote en kleinere organisaties.

2018-411-1-OmschrijvingDocent-1.jpg

Johan Brisson heeft meer dan 28 jaar concrete ervaring in de wereld van evenementen, sponsoring , pers en communicatie. Hij organiseerde en coördineerde pers- & bedrijfsevents , kick-offs, Public Relations acties voor Europese bedrijven, en dit zowel in Vlaanderen, België als in Europa. Zijn ervaringen met zowel culturele, sportieve, toeristische als vrijetijdsinstellingen laten hem toe om vele concrete cases toe te lichten. Ook zijn recente ervaringen in de socio-politieke wereld geven een aparte kijk op de wereld van de communicatie in België. Zijn meer dan 28 jarige ervaring in de communicatiewereld zal U helpen hoe beter uw noden en wensen te formuleren en te verspreiden naar uw doelgroepen.. Johan Brisson organiseerde allerhande evenementen en acties in de Benelux en Europa o.a. voor de Franse Spoorwegen - SNCF, NCK, Groupe Accor, Atout France, CEC European Managers, Delhaize, Axa ... .