Sociale vaardigheden voor openbare diensten NIEUW

Opleiding Persoonlijke vaardigheden 120808

Introductie

De medewerkers van de stads- of gemeentediensten voor begraafplaatsen, openbare werken en de groendienst komen dagelijks met veel mensen in contact. Deze verschillende contacten vragen soms een andere benadering en de (probleem)situaties die zich tijdens deze ontmoetingen kunnen voordoen zijn zeer uiteenlopend. Men weet niet altijd hoe men moet reageren in deze vaak delicate situaties.

Omschrijving

Tijdens deze opleiding leert elke deelnemer werken met oefeningen rond zelfzekerheid, communicatie en affirmaties. Aan het eind van deze opleiding zijn de deelnemers sociaalvaardiger, en nemen ze een correcte attitude aan ten opzichte van bezoekers, collega's en leidinggevenden. Daardoor stijgt hun gevoel van eigenwaarde en scheppen ze meer plezier in het uitoefenen van hun job, waardoor hun efficiëntie en rendement verhoogt.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Arbeiders en ploegbazen van de stads- of gemeentediensten voor begraafplaatsen, openbare werken en de groendienst.

Voorkennis

Er is geen voorkennis vereist.

Wat kent u na het volgen van deze opleiding?

Gedurende deze opleiding leren de medewerkers hoe om te gaan met mensen en verschillende probleemsituaties. Zij ontdekken wat men uit elk contact kan leren en hoe er zich goed bij te voelen ook. De attitudetraining maakt hen bewust van hun houding en van welke reactie deze teweegbrengt bij anderen. Er wordt eveneens verduidelijkt dat wij zelf verantwoordelijk zijn voor hoe anderen naar ons als mens en onze werkzaamheden kijken. De medewerkers leren ook het belang inzien van hun rol en verantwoordelijkheid.

Programma

1. Basisprincipes in de communicatie

1.1. verbale communicatie

1.2. non-verbale communicatie

2. Inzicht in eigen communicatie en die van anderen

2.1. houding in de communicatie

2.2. veld in de communicatie

2.3. communicatiekaders: omgaan met diverse mensen

2.4. communicatie en gewoontepatronen van verschillende mensen

2.5. mensen begrijpen volgens hun gewoonten

2.6. agressie in de communicatie

2.7. strategieën

2.8. axenroos

3. Ontwikkelen van assertief gedrag en zelfzekerheid

4. De verschillende componenten van assertiviteit en assertiviteitstechnieken

5. Omgaan met kritiek en complimenten

6. Werken aan ons gevoel van zelfwaarde. Erkenning, waardering ontvangen en geven

7. Werken in team

7.1. "samen werken"

7.2. gouden regels voor een goede samenwerking

7.3. positieve teamspirit

8. Emotionele intelligentie

Bart Bulteel: specialist in communicatie, assertiviteit, NLP en emotionele intelligentie.