Authentieker communiceren en beïnvloeden

Opleiding Persoonlijke vaardigheden 190603

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

  • u leert authentieker te zijn en de sterkte ervan in te zien
  • u leert waarom verbindend praten belangrijk is. U leert uw doelen sneller te bereiken door consequent constructief te communiceren. Respectvolle en open communicatie is nu eenmaal hét fundament van teamwerk.  
  • u leert hoe u authenticiteit kan bereiken. U krijgt tips en oefeningen om u te helpen

Introductie

Respectvolle en open communicatie is hét fundament van teamwerk.

Authenticiteit bevordert uw welzijn en het verhoogt uw impact in elke situatie.

  • Maar wat is authenticiteit nu precies?
  • En hoe word je authentiek?
  • Een andere vraag is: wat heeft ervoor gezorgd dat u het niet (meer) bent?
  • In welke mate heeft u zelf zicht op uw graad van authenticiteit?

Omschrijving

Authenticiteit of authentiek zijn: het zijn woorden die het goed doen in deze tijd. Men begint de waarde van 'authentiek handelen' meer en meer in te zien, vooral ook op de werkvloer.

Wie leiding geeft of leiding moet nemen en communiceert vanuit zijn of haar eigen persoonlijkheid, komt authentieker over en mag op meer vertrouwen rekenen van collega’s of medewerkers.

Een authentiek mens:

  • durft te luisteren naar eigen intuïtie en durft zijn mening te baseren op eigen waarneming
  • gaat te rade bij zichzelf in zijn oordeelsvorming
  • durft zichzelf te zijn
  • durft eigen behoeften te vervullen en heeft daar oog voor
  • maakt keuzes op basis van eigen behoeften
  • neemt verantwoordelijkheid voor zijn eigen leven maar laat de verantwoordelijkheid waar nodig bij de ander liggen
  • laat zich niet telkens voluit beïnvloeden door anderen maar gaat ook zijn eigen weg
  • is oprecht: echtheid is belangrijk
  • durft zijn eigenheid vorm te geven
  • is origineel en oprecht
  • is puur en zuiver

Voor wie is deze opleiding bestemd?

  • voor professionals die willen leren communiceren op een manier die dichter bij henzelf staat
  • voor professionals die meer inzicht willen in de kracht van communicatie
  • voor professionals die meer impact willen door communicatie

Methodologie

  • Praktijk- en ervaringsgericht leren, vertrekkend vanuit eigen cases
  • Ervaringsuitwisseling en dialoog: leren van elkaar
  • Wetenschappelijke modellen worden opgebouwd aan de hand van de eigen ervaring

Vooraf krijgt u de mogelijkheid om een korte digitale vragenlijst in te vullen met als resultaat:

  1. Dat uw leerproces al wordt gestart (u kunt beginnen nadenken over een aantal topics)
  2. De trainers krijgen inzicht in uw verwachtingen, leernoden en werkcontext
  3. We verzamelen voorbeeldcases die anoniem worden ingezet in de cursus ervaringsgericht

Programma

Sessie 1: Authentiek zijn  

  • Wat en waarom van authentiek zijn
  • Zelf-gewaarzijn, transparantie en ethiek als basispijlers
  • Belang van kwetsbaarheid en lef
  • Over maskers en schilden
  • De kracht van authenticiteit in communicatie

Sessie 2: Authentiek = verbindend communiceren

  • Het circumplexmodel: gedrag lokt gedrag uit
  • Wat is authentiek communiceren?
  • Meerwaarde, voordelen en noodzaak van authentiek communiceren
  • Belang van vertrouwen
  • Empathisch luisteren en eerlijk spreken

Sessie 3: Communicatievaardigheden

  • Moeilijke gesprekken voeren
  • Assertief zijn
  • Feedback geven en ontvangen
  • Waarderen en complimenten geven
  • Neen zeggen

Deze opleiding wordt georganiseerd door onze partner SBM, cvba Skilliant.

Prijsinfo

Deze opleiding vindt op een fysieke locatie plaats. Maar wat als het coronavirus opnieuw roet in het eten strooit? Eenvoudig: daarop zijn wij voorbereid – en u dus ook. De opleiding gaat dan gewoon door als interactieve webinar.

Tom Dewettinck

Heeft ervaring binnen een breed pallet aan organisaties: private ondernemingen, overheden (lokaal, provinciaal en gewestelijk), overheidsdiensten (OVAM, VLAIO, CAW, OCMW, ...), academische instellingen (UGent, VUB, Odisee, KULeuven, UAntwerpen, Odisee, VIB) en andere organisaties.

Als projectleider werkte hij samen met zowel kleinere als grotere bedrijven in Vlaanderen. Hij gaf de voorbije jaren diverse opleidingen over communiceren aan administratief-technische medewerkers, aan teamleiders en aan kader. Hij vertrekt steeds vanuit de verbinding en vanuit wat wel werkt. 'Mensgericht' en 'resultaatgericht' zijn voor hem geen tegengestelden, integendeel.

Stressbestendigheid, zelfleiderschap en persoonlijke effectiviteit zijn andere personal skills waarover hij graag opleidingen geeft.

Diploma's en attesten: bio-ingenieur (UGent, 1995), doctor in de toegepaste biologische wetenschappen (UGent, 2002), Oplossingsgericht coachen (2017), mindfulness- en compassietrainer (resp. 2011 en 2018), Verbindend communiceren (2018), Mindful Self-Compassion Core Skills training (2018), ea.