Welkom bij de sociale dienst. Een krachtgericht en warm onthaal.


Hou het hoofd koel en het hart warm.
Opleiding Maatschappelijke Topic 230283

Introductie

  • Hoe combineert u een hoge werkdruk met een warm onthaal?
  • Helpt de infrastructuur voor een warm en krachtgericht onthaal?
  • Hoe vermijdt u of ontmijnt u lastige situaties?
  • Kunt u al van bij de start het risico op afhankelijkheidsversterking ombuigen naar een proces van autonomieverhoging?
  • Hoe formuleert u samen met de klant de eerste doelen?
  • Wat biedt u als hulp als verwijzing in eerste instantie niet mogelijk is?

Omschrijving

Krachtgericht werken start bij het onthaal.

Onthaal houdt altijd het risico van frictie in zich. Beide partijden vertrekken immers vanuit het nieuwe, het onbekende.

Het eerste contact bepaalt de verdere hulpverleningsrelatie en beïnvloedt het vertrouwen dat de cliënt durft geven aan de organisatie en de medewerkers. Voelt de cliënt zich welkom, veilig en gewaardeerd?

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Voor iedereen die instaat voor de eerste (fysieke) vraagverhelderende  contacten binnen de sociale dienst. Maatschappelijk werkers, administratieve medewerkers,  vrijwilligers, stagairs, ...

Voorkennis

De deelnemers  hebben ervaring met onthaal en vraagverheldering in hulpverleningscontext.

Methodologie

Dit is een interactieve opleiding waarbij de eigen ervaringen, vragen en dilemma’s aan bod komen.

Er wordt gewerkt met verschillende methodieken:

  • Combinatie van beknopte theorie en concrete oefeningen in grote en kleine groep
  • Dialoog met coaches (ervaringsdragers)
  • Filmfragmenten
  • Ruimte voor spontane vragen en uitwisseling
  • Vertrekkend vanuit de concrete werksituatie

Programma

  • Basiskenmerken van de leefwereld van mensen in (kans)armoede
  • De organisatorische principes van een krachtgericht onthaal
  • De elementen van basishouding die de ruggengraat vormen van krachtgericht werken, vanuit eigen ervaring en getuigenissen van cliënten
  • Handvaten voor doelgerichte vraagverheldering
  • Exploreren en in kaart brengen van mogelijke oplossingsstrategieën van de klant
  • Kenmerken van een zinvolle relatie wanneer de nodige hulp niet toegankelijk is op korte termijn

Lesdata

Datum Startuur Einduur
dinsdag 10/12/2024 09:30 12:30
dinsdag 10/12/2024 13:30 16:30

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Locatie

  • Campus Gent NETWORKS TWO
  • Raymonde de Larochelaan 13
  • 9051 Gent
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • Tine@escala.be

Aafje de Wacker: trainer en supervisor krachtgericht werken met ruim 35 jaar ervaring vanuit haar achtergrond als maatschappelijk werker, lic. politieke en sociale wetenschappen en docent Sociaal Werk.

De rode draad in haar werkervaring is aandacht voor mensen in kansarmoede en sociale uitsluiting en ondersteuning van hulpverleners.

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.