Nudging - optimaliseer het gedrag van uw publiek met een subtiel duwtje in de rug


De basisprincipes
Opleiding Klantgerichtheid 200145

Omschrijving

Leid uw klanten naar gewenst gedrag met een subtiel duwtje in de rug

Benieuwd met welke nudgingtechnieken u uw 'klanten' subtiel leidt naar gewenst gedrag? In deze opleiding leert u de basisprincipes.

Bij nudging worden mensen onbewust gestuurd om betere en gezondere keuzes te maken. De term nudging betekent eigenlijk een duwtje geven, een duwtje in de juiste richting. Belangrijk bij nudging is dat het gaat om positieve keuzes naar voren schuiven en tegelijk ook nog steeds andere keuzes mogelijk maken. Uw klanten behouden dus hun keuzevrijheid, maar door de subtiele beïnvloeding worden ze geleid naar gewenst gedrag.

Nudging lijkt heel ingewikkeld, maar het principe wordt op allerlei manieren in ons dagelijks leven toegepast. Afgelopen jaar kwam het begrip meermaals in de media dankzij de nobelprijsuitreiking aan grondlegger professor Richard H. Thaler. Hij kreeg de Nobelprijs voor economie ondermeer voor zijn invloedrijke gedragsboek "Nudge".  Daarin komen verschillende psychologische technieken aan bod.

In deze opleiding krijgt u een introductie in nudging. U keert huiswaarts met heel wat inspiratie en praktische handvatten om zelf aan de slag te gaan.

Leuk om lezen! Vijf voorbeelden van "nudging" die u maar al te goed kent:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/09/nobelprijs-economie-voor--nudging---een--psychologisch-principe-/

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Communicatieverantwoordelijken en medewerkers in openbare besturen, non profit organisaties, social profit organisaties, ...

Programma

Inspelen op gedrag van mensen met nudges

In deze opleiding krijgt u een introductie in nudging. Op het einde gaat u naar huis met heel wat inspiratie en praktische handvaten om zelf aan de slag te gaan.

Nudging lijkt heel ingewikkeld, maar het principe wordt op allerlei manieren in ons dagelijks leven toegepast. Afgelopen jaar kwam het begrip meermaals in de media dankzij de nobelprijsuitreiking aan grondlegger professor Richard H. Thaler. Hij kreeg de Nobelprijs voor economie ondermeer voor zijn invloedrijke gedragsboek "Nudge".  Daarin komen verschillende psychologische technieken aan bod.

Bij nudging worden mensen onbewust gestuurd om betere en gezondere keuzes te maken. De term nudging betekent eigenlijk een duwtje geven, een duwtje in de juiste richting. Belangrijk bij nudging is dat het gaat om positieve keuzes naar voren schuiven en tegelijk ook nog steeds andere keuzes mogelijk maken. Wij behouden dus onze keuzevrijheid, maar door de subtiele beïnvloeding worden we geleid naar een gewenst gedrag.

Benieuwd naar met welke technieken u uw communicatie naar een hoger niveau kan tillen? In deze opleiding leert u de basisprincipes.

Vijf voorbeelden van "nudging", een psychologisch principe dat u maar al te goed kent

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/09/nobelprijs-economie-voor--nudging---een--psychologisch-principe-/