Publiekswerking voor cultuur en toerisme NIEUW

Opleiding ICT en informatiemanagement 140141

Omschrijving

Het publiek ondergaat het aanbod in cultuur en toerisme niet langer passief maar eist steeds meer een actieve rol op. Door het enorme aanbod in cultuur en toerisme is de concurrentie alleen al in Vlaanderen bijzonder groot.Musea en toeristische diensten moeten daarom een degelijke publiekswerking opzetten die vertrekt vanuit de beleving van het publiek. In deze opleiding leer je het belang inzien van een goede publiekswerking. Er worden goede voorbeelden aangebracht van andere musea en toeristische diensten die met beperkte middelen een goede publiekswerking hebben opgebouwd.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Musea en toeristische diensten

Methodologie

  • Het theoretische deel wordt tot het noodzakelijke minimum beperkt, in de voormiddag.
  • De namiddagsessie is helemaal aan praktijkvoorbeelden en oefeningen gewijd.
  • De cursisten leren een goede publiekswerking opzetten door zelf een voorstel voor hun organisatie uit te werken.

Programma

  • Publiekswerking
  • Wat?
  • Waarom?
  • Belangrijke aspecten in publiekswerking
  • Onderscheid tussen doelgroepen (bijzondere aandacht voor jongeren)
  • Gebruik van digitale media
  • Storytelling
  • Voorbeelden van goede praktijken met beperkte middelen
  • Onder meer Huis van Alijn, toeristische dienst Oudenaarde, MOU, M

Rudy Pieters is communicatie- en marketingcoach met een zwak voor social profit en overheid. Hij geeft workshops en begeleidt cultuur-, toerisme-, sport-, jeugd-, overheids- en sociale organisaties. In een vorig leven was hij journalist voor Het Nieuwsblad, Knack, De Morgen en Radio 1. Daarna werd hij marketing manager bij Musea Brugge, richtte hij communicatiebureau Marketing en Cultuur op en ging hij lesgeven bij Escala (Syntra). Vandaag is hij directeur van Publiek Centraal, dat organisaties en overheden traint en coacht, zowel online als offline, om hun publiek echt te bereiken.