ITIL Specialist | Create, deliver & support


De 'kern' activiteiten voor servicesbeheer
Opleiding ICT en informatiemanagement 200419

Introductie

Het best practices framework ITIL toont de service providers de richting hoe ze maximum waarde kunnen bieden met hun digitale diensten en hoe ze dan best hun IT-organisaties inrichten.

Een aantal basiszaken moeten ingericht zijn om service management mogelijk te maken.  Deze module behandelt deze 'kern'-activiteiten. Zijn deze niet aanwezig, dan wordt het moeilijk om waarde en kwaliteit te creëren voor klanten en anderen stakeholders.

Er wordt ingegaan op hoe teams te bouwen met de juiste skills en competenties, zodat digitale services kunnen gebouwd en ondersteund worden in een eco-systeem dat uit veel leveranciers kan bestaan. Een juist kader zetten zodat principes als agile, lean en DevOps een voedingsbodem krijgen.

Vervolgens bekijken we welke informatie en technologie het best geschikt is om services te bouwen en te ondersteunen.

Het belangrijkste gedeelte is zeker het leren creëren van waardestromen (value streams) die services en producten opleveren die klanten willen gebruiken. Het uittekenen van deze waardestromen die end-to-end doeltreffend zijn, zijn cruciaal als u wil digitaliseren en zeker digitaal transformeren.

In deze module komt ook service performantie aan bod en hoe je via technieken van continue verbetering de kwaliteit beter kunt afstemmen op de behoefte van de klanten.

Het maken van keuzes en de juiste prioriteiten stellen in een omgeving die veeleisend is, wordt eveneens belicht.

In deze module passeren tal van goede praktijken de revue zoals incident mangement, request management, change management, service desk, configuration management, demand management, montoring en event management, knowledge management, software development- en management.   

Omschrijving

Na het behalen van het ITIL 4-foundation certificaat kun u - via het volgen van vier geavanceerde modules – evolueren tot ITIL® Managing Professional binnen de track "ITIL 4 Managing Professional (MP)".

De vier geavanceerde ITIL® specialist modules zijn telkens vier 3-daagse opleidingen die als bovenbouw aangeboden worden na het succesvol volg van de ITIL® 4 foundation opleiding:

1. ITIL® specialist | Create, Deliver & Support - 3 daagse opleiding (of 6 sessies van 3 uur)

2. ITIL® specialist | Drive Stakeholder value - 3 daagse opleiding (of 6 sessies van 3 uur)

3. ITIL® specialist | High Velocity-IT - 3 daagse opleiding (of 6 sessies van 3 uur)

4. ITIL® strategist | Direct, Plan & Improve - 3 daagse opleiding (of 6 sessies van 3 uur)

ITIL® specialist | Create, Deliver & Support:

Deze module behandelt de 'kern'-activiteiten voor servicebeheer en breidt de huidige reikwijdte van ITIL uit naar het 'creëren' van services. Deze module richt zich op de integratie van verschillende waardestromen en activiteiten voor het creëren, leveren en ondersteunen van IT-ondersteunde producten en diensten, terwijl ook ondersteunende praktijken, methoden en tools worden behandeld.

ITIL® specialist | Drive Stakeholder value:

Deze module behandelt de interacties tussen de klanten en de digitale services. provider.  Alle mogelijke vormen van ‘engagement’ en interacties met klanten, leveranciers en andere stakeholders komen hier aan bod. Hier wordt de vraag omgezet in IT-enabled services.

ITIL® specialist | High Velocity-IT:

Deze module onderzoekt de manieren waarop digitale organisaties en digitale besturingsmodellen functioneren in hogesnelheidsomgevingen. Het zal aspirant-organisaties helpen om op een vergelijkbare manier te werken als succesvolle digitaal-native organisaties.

ITIL® strategist | Direct, Plan & Improve:

Deze module biedt leidinggevenden de praktische vaardigheden die nodig zijn om een 'lerende en verbeterende' IT-organisatie te creëren, met een sterke en effectieve strategische richting

Voor wie is deze opleiding bestemd?

  • IT-managers die een organisatie of framework willen bouwen of aanpassen om digitale services te creëren en te ondersteunen
  • Team leaders, ervaren of beginners, die hun team in de juiste richtingen willen coachen
  • Proces managers
  • Quality managers, managers verantwoordelijk voor continue verbetering
  • Managers die het silo-denken in hun organisatie willen aanpakken
  • Managers en medewerkers die het frustrerend vinden om steeds maar te moeten tussenkomen voor basiszaken in IT die blijven verkeerd lopen.
  • Project managers die kwaliteitsvolle services willen opleveren en hun opgeleverde service optimaal willen introduceren in de recurrente IT-omgeving
  • Service delivery managers

Voorkennis

Houder zijn van het ITIL® 4 foundation certificaat

Methodologie

De opleiding is een mix van concepten, best practices gebaseerd op "typische use cases".

Programma

  • Inzicht en begrijpen hoe een services value stream (SVS) te creëren, aan te bieden en te ondersteunen
  • Weten welke ITIL 4 best practices bijdragen tot het creëren, aanbieden en ondersteunen van services value stream (SVS)
  • Hoe concreet 'service value streams' (SVS) te leren creëren, aanbieden en ondersteunen,
  • Inzicht in de rol van governance, risicobeheer en compliance en hoe deze principes en methodes te integreren in het 'service value systeem'
  • Begrijpen en weten hoe de belangrijkste principes en methodes toe te passen betreffende organisatie changemanagement met als doel richting, planning en continue verbetering na te streven
2020-419-1-OmschrijvingDocent-1.jpg

Joost Bertrem is een gecertificeerde trainer en consultant in ITIL® en Lean IT. Hij implementeert sinds verschillende jaren ITIL® en Lean IT in zowel multinationals, grote organisaties als kleine en middelgrote bedrijven. Joost is een geïnspireerde hoofdspreker op conferenties en seminars over servicemanagement en IT-governance. Hij combineert de kracht van strategisch denken met praktische ervaring. Zijn trainingen staan vol met praktische voorbeelden en cases uit het bedrijfsleven. Hij wil dat zijn training de deelnemers motiveert om de oefeningen die ze hebben geleerd enthousiast op te starten.

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.