Goed onthaal van nieuwe medewerkers in overheden en publieke instellingen
Van harte welkom!
Introductie
Het KB van 25 april 2007 maakt een onthaalprocedure in elke organisatie verplicht.
Wat kent men na het volgen van deze opleiding?
Professionele aanpak in het opstarten van een onthaal- en introductieprocedure voor nieuwe medewerkers, de bestaande onthaal- en introductieprocedure kritisch toetsen.
Omschrijving
Nieuwe werknemers op een professionele manier onthalen en introduceren legt een belangrijke basis voor hun motivatie, tevredenheid en optimaal functioneren op lange termijn. Een goed onthaal is de basis voor een gestage groei naar een steeds betere (lees: professionelere) werknemer.
Voor wie is deze opleiding bestemd?
Personeelsverantwoordelijken en medewerkers die instaan voor het onthaal en de introductie van nieuwe collega's
Voorkennis
Er is geen voorkennis vereist.
Methodologie
Procedures, werkgroepen, oefeningen
Programma
DEEL 1 - Waarom een onthaalbeleid
- Onthaal nieuwe werknemers en peterschap is verplicht
- Een psychologisch aspect
- Een professioneel aspect
- Vijf veel voorkomende misvattingen
- Hoe beter de selectie, hoe minder onthaal nodig
- Hoe meer informatie in het begin, hoe sneller ingewerkt
- Zo veel mogelijk nieuwe gezichten voorstellen
- In het begin zo gemakkelijk mogelijke opdrachten geven
- Een mentor lost alles op
DEEL 2 - De organisatie van een onthaal
- Organiseren op drie niveaus: de organisatie, de werkvloer en de job
- Organiseren in drie tijden: vóór de aankomst, tijdens en na de inwerkingperiode
- De rol van de mentor, peter, meter:
- Voorwaarden voor een efficiënt peter/meter programma
- Voordelen voor de nieuwe medewerker
- Voordelen voor de peter/meter
- Voordelen voor de organisatie
- Taken en vaardigheden van de peter/meter
- Valkuilen bij het peter/meterschap
- De welkomstbrochure:
- Algemene bedenkingen
- Inhoud
- Vorm
- De onthaaldag
DEEL 3 - Opstarten van een onthaalbeleid
- Doelen en doelgroepen
- Werk met een stappenplan:
- Creëer een draagvlak
- Richt een projectgroep op
- Bepaal de doelen en doelgroepen
- Leg de elementen van je programma vast
- Stel een draaiboek op
- Uitvoering van het programma
- Evalueren
- Onthaalbeleid aansluiten aan het personeelbeleid
DEEL 4 - Bijlagen
- Voorbeeld van een voorbereidende toetsingslijst
- Voorbeeld van een scenario
- Basis van een peter/meter checklist
- Voorbeeld van een peter/meter checklist (Sociaal Huis Oostende)
- Voorbeeld van een peter/meter evaluatieformulier
- Voorbeeld van een vraag-antwoord onthaalbrochure
Lesdata
Datum | Startuur | Einduur |
---|---|---|
dinsdag 11/02/2025 | 09:00 | 12:00 |
dinsdag 18/02/2025 | 09:00 | 12:00 |
Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.
Contact
- T: 078 35 39 30
- Tine@escala.be
Stefaan Van Renterghem
Na een loopbaan van meer dan 25 jaar in leidinggevende functies in een multinationale omgeving koos Stefaan Van Renterghem ervoor om de opgedane kennis en ervaring ter beschikking te stellen van de bedrijfswereld.
Als extern adviseur ondersteunt hij bedrijfsleiders, directies en hun medewerkers. Dit met betrekking tot personeelsbeheer, lean management, reorganisaties, begeleiden veranderingsproces, training en workshops.
"Zeer interessante opleiding met veel handige tips."
Maité Vandemeersche, Vlaamse Overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken
Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.