Succesvol coachen op de werkvloer


Haal het beste uit uzelf en uw team!

Introductie

Coaching is erop gericht de mensen te stimuleren en zich laten ontwikkelen, zodat ze hun werk met passie doen en het beste uit zichzelf en uit elkaar kunnen halen!

Omschrijving

Deze training biedt u coachen aan als managementstijl. Daarbij stellen we samen met u steeds de vraag of en waarom coachen voor u in een gegeven situatie de meest effectieve stijl is.  

We kunnen leiding geven steeds uitdrukken in de vorm van een combinatie van sturen en ondersteunen.

  • Sturen betekent de mate waarin de leider zich bezighoudt met het specificeren van de plichten en verantwoordelijkheden van een medewerker of een groep van medewerkers.
  • Ondersteunen betekent de mate waarin de leidinggevende de tweerichtingscommunicatie onderhoudt en inspeelt op / rekening houdt met de voorstellen en verlangens van elke individuele medewerker.

Leiding geven zal dus altijd een combinatie inhouden van de voornoemde handelingen. In deze training zal u inzicht krijgen in de bepalende factoren bij de keuze tussen verschillende stijlen van leiding geven en leert u verschillende situaties inschatten.

Aan de hand van cases werkt u dilemma's en moeilijkheden uit die in de praktijk op verschillende manieren spelen.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze opleiding richt zich tot iedereen die in zijn functie leidinggevende taken op zich neemt en de vaardigheden geassocieerd met 'goed' leiderschap bij zichzelf beter wil ontwikkelen of aanscherpen.

Voorkennis

Er is geen voorkennis vereist.

Programma

Coachen van medewerkers wil u een aantal inzichten en praktische handvatten aanreiken die u in staat stellen medewerkers in beweging te brengen.

  • Aanleidingen en situaties van deelnemers om coachend leiderschap in te zetten
  • Afweging of coachen dan wel leiding geven in de gegeven situaties effectief is
  • Het verschil tussen managen en coachen
  • Het coachgesprek: vraagstelling, waarneming en feedback geven.
  • Omgaan met dilemma's ten aanzien van de verschillende rolopvattingen t.a.v. leidinggeven en coachen
  • Oefenen in de vaardigheid van de leidinggevende als procesbegeleider (coach) en leiden/ondersteunen van de ontwikkeling in "zelfsturing"
  • Omgaan met persoonlijke grenzen en mogelijkheden als coachend leider
  • Uitwerken van persoonlijke thema's in het coachen zoals: belemmeringen, metacommunicatie, leerstijlen, interactiepatronen en talenten/valkuilen tussen leidinggevende en medewerker
  • Oefenen in coachen van medewerkers: vertrouwen geven/vragen, interventies in het coachen, grenzen en dilemma's in het coachen, zelfbeeld coach-gecoachte
  • Uitwerken van organisatiethema's in het coachen zoals: opzetten coachtraject voor individu en team, verschillende vormen van coachen
  • Human driven management: bijsturen van professionals
  • Invloed van organisatieculturen op coachen

Dominique Nagels is HR Businesspartner en zacht werken coach. Dominique studeerde af als bedrijfspsychologe en werkte daarna voor organisaties als GRH management, Deloitte, CPM en Arabel.

Praktijkervaringen in productieomgevingen, logistiek en transport hebben haar geleerd wat mensen nodig hebben om verbindend te communiceren, rendabel te werken en zich goed te voelen op de werkplek. Ze heeft veel gewerkt met hoogopgeleide professionals vooral management en directie maar ook met medewerkers op de werkvloer.

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.