Essentiële competenties voor administratief medewerkers


Geef uw carrière een boost met deze onmisbare skills!
Opleiding Algemeen beleid en organisatie 130359

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

  • In verschillende aspecten van management krijgt u essentiële inzichten mee
  • U weet wat uw kwaliteiten zijn en verhoogt uw impact
  • U leert efficiënt te communiceren, effectiever samen te werken met collega's en management

Introductie

Elke administratieve medewerker is anno 2020 een moderne ondersteuner. Ondanks dat van ondersteuners inhoudelijk meer verwacht wordt, blijven de zogenoemde soft skills de solide basis. De manier waarop we administratieve ondersteuning geven is in de loop der jaren sterk gewijzigd maar de essentiële vaardigheden zullen over 5 jaar nog steeds dezelfde zijn: goed tijdsbeheer, een sterke schriftelijke communicatie, minder stress en goede sociale vaardigheden.  

In 10 sessies geven we uw carrière een boost door u kennis te geven van de essentiële vaardigheden die een administratief ondersteuner moet bezitten om zijn of haar functie goed te kunnen uitoefenen.

Omschrijving

In elk bedrijf of organisatie en zowat elke afdeling zijn administratieve medewerkers aan de slag. Zoals hun functietitel doet vermoeden, staan ze in voor allerlei administratieve en ondersteunende taken. Het takenpakket kan sterk verschillen, maar sommige soft skills zijn cruciaal voor zowat alle administratief bedienden.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze training focust zich zowel naar de administratieve medewerker als de administratief verantwoordelijke.

Programma

1. TIJDSBEHEER (2 sessies)

  • Tijdsbeheer
  • Hoe maak ik mijn taken overzichtelijk?
  • Prioriteitenmatrix: Hoe bepaal ik prioriteiten? Het verschil tussen dringend en belangrijk
  • Hoe pak ik tijdverslinders aan?
  • Hoe ga ik om met werkdruk?

2. PROFESSIONELE SCHRIFTELIJKE COMMUNICATIE (2 sessies)

  • Hoe het meest efficiënt noteren tijdens een vergadering
  • Zakelijke uitnodigingen versturen, handelscorrespondentie
  • Verslagen en rapporten
  • Aandacht voor de spellingsregels
  • E-mails: hoe beheert u uw e-mails?
  • Problematiek van de inkomende mail?
  • Kwaliteit van de verzonden mails
  • Het verbeteren van uw e-mail gedrag
  • Omgaan met de massa's inkomende mails
  • Hoe zorgt u dat uw boodschap in uw e-mailbericht goed overkomt?
  • Hoe kunt u uw bericht het beste opstellen?
  • U stuurt vaak een mail maar krijgt niet altijd een antwoord

3. MEER ENERGIE, MINDER STRESS (1 sessie)

  • Hoe kan ik tijdig stress herkennen?
  • Welke technieken kan ik toepassen om stress te voorkomen?
  • Hoe kan ik op een positieve manier met stress omgaan?
  • Leren relativeren
  • Hoe kan ik op een constructieve manier met stress omgaan?
  • Uw eigen kwaliteiten herkennen en gebruiken

4. COMMUNICATIEVE EN SOCIALE VAARDIGHEDEN (3 sessies)

  • Aandachtspunten in de omgang met anderen in de werksituatie
  • Hoe kom ik op voor mijn mening?
  • Hoe 'neen' durven zeggen?
  • Kritiek geven en krijgen op een constructieve manier
  • Hoe geef ik kritiek?
  • Hoe ga ik om met het krijgen van kritiek?
  • Hoe reageer ik op een compliment?
  • Hoe reageer ik bij meningsverschillen en discussies?
  • Vijf stappenplan om steviger in uw schoenen te staan, uw zelfvertrouwen te vergroten
  • Anderen ook een kans geven (niet enkel mijn eigen ideeën doorduwen)
  • Leren luisteren
  • Een standpunt duidelijker formuleren
  • Leren ingrijpen in (wanordelijke) vergaderingen, ook als niet-voorzitter
  • Conflictsituaties durven aangaan
  • Beter letten op signalen van anderen om beter te kunnen samenwerken
  • Zelfzekerder overkomen
  • Initiatief durven nemen in overlegsituaties
  • Niet te snel genoegen nemen met een compromis
  • Mimiek en houding overeen laten stemmen met de rest van mijn boodschap

5. OMGAAN MET MOEILIJKE SITUATIES EN CONFLICTHANTERING (2 sessies)

  • Omgaan met conflicten
  • Wat zijn conflicten? Oorzaken en beïnvloedende factoren van conflicten
  • Hoe evolueren conflicten:
  • Van koude naar warme conflicten
  • Van latente tot manifeste, uitslaande conflicten
  • Persoonlijke stijlen in conflicthantering:
    • De verschillende stijlen: kenmerken - voordelen - gevaren
    • Autodiagnostiek: welke stijl is kenmerkend voor jou?
  • Posities in conflicthantering:
    • Ik ben derde partij
    • Ik ben betrokken en neem het initiatief
    • Ik ben betrokken en de andere neemt het initiatief
    • Ik ben betrokken en de andere is de derde partij
    • Communicatietips voor conflicthantering
  • Omgaan met lastige mensen:
    • Wat wil de lastige mens aan ons zeggen?
    • Stappen van invloedsbesef
    • Hoe kunt u bij lastige mensen hun kijk op de werkelijkheid verbreden?
    • Beïnvloeding van lastig gedrag
    • Ontdekken waar irritaties vandaan komen
    • Inzicht in permanente beïnvloedingen
    • Lastig gedrag leren herkaderen
    • Opbouwende feedback leren geven over onaanvaardbaar gedrag
    • Constructief omgaan met negatief denken en agressiviteit, omgaan met uzelf in de omgeving van lastige mensen
    • Omgaan met eigen emoties en behoeften
    • Hoe geeft en ontvangt u kritiek?
    • Een aanpak op basis van typologieën

Deze opleiding wordt georganiseerd door onze partner SBM, cvba Skilliant.

Prijsinfo

U kunt er voor kiezen om deze opleiding te volgen op de campus of via live webinar. Kies uw locatie.

2013-359-2-OmschrijvingDocent-2.jpg

Filip De Craemer is van 1983 tot en met 2006 officier bij Defensie waar hij verschillende operationele taken uitvoert, afgewisseld met het geven van training en opleiding in binnen- en buitenland, binnen Defensie doch ook in het burgermilieu. In die periode voert hij ook verschillende missies uit in conflictgebieden. Van 2006 tot 2012 werkt hij in Italië en in Duitsland in NATO Hoofdkwartieren en is tevens docent aan de NATO school.

Van 2012 tot en met 2018 werkt hij als Senior Security Advisor bij een Internationale Organisatie in Nederland en is ook docent binnen de Verenigde Naties.

2013-359-2-OmschrijvingDocent-1.jpg

Bart Bulteel is een unieke communicatie en HR-trainer, een senior trainer met een jarenlange ervaring met personeelsleden uit diverse sectoren, bedrijven en organisaties. Hij weet als geen ander zich in te leven in de problematiek van zijn cursisten en krijgt steevast een 9+ evaluatie.