Opleidingen zijn een investering, en organisaties willen weten of ze renderen

Clubleden van het Lerend netwerk Vormingsverantwoordelijken Zorgsector krijgen inzicht in hoe leerwinst te meten

time icon 3 min
Christophe Dhaenens

Meten van leerimpact in de zorgsector

Christophe Dhaenens is expert en docent in competentiemanagement en strategische workforce planning. Hij werkt bij Fluvius als hoofd Strategic Workforce management maar daarnaast ondersteunt hij, via D-INC, ook organisaties bij het vormgeven van opleidingsstrategieën en het meten van hun impact. Tijdens zijn sessie in het Lerend Netwerk vormingsverantwoordelijken van Escala deelde hij inzichten over hoe opleidingsverantwoordelijken toetsing kunnen gebruiken om leerwinst te meten en de juiste profielen op lange termijn te ontwikkelen. 

Objectief meten van inspanningen

"We willen opleidingsverantwoordelijken helpen om objectief te meten wat een opleiding oplevert. Hebben we de juiste inspanningen geleverd? Heeft de deelnemer er echt iets aan gehad? Dit kan je meten met harde toetsing – zoals examens – of een zachtere aanpak via ontwikkelingsgesprekken waarin competenties worden afgetoetst. Elke methode heeft een specifiek doel en vraagt om een gestructureerde aanpak."


Toetsing binnen opleidingen

"Steeds meer organisaties koppelen opleidingen aan toetsing, en dat is logisch. Opleidingen zijn een investering, en organisaties willen weten of ze renderen. Als je een toets op de juiste manier opbouwt, heb je een sterk instrument om het leerproces te evalueren én te verbeteren. Bovendien helpt het om opleidingen strategisch af te stemmen op de competentienoden van de organisatie."


Impact van opleidingen verhogen

Toetsing vormt de brug tussen leren en prestaties. Zonder een goede toetsing weet je niet of een opleiding echt effect gehad heeft. Als je hier grip op hebt, verhoog je de impact van je opleidingen én draag je bij aan de strategische workforce planning van je organisatie."

Methodieken om te meten

"We bespreken een aantal toets methodieken, afhankelijk van het doel:

  • Harde toetsing: objectieve evaluaties en examens

  • Zachte toetsing: gesprekken waarin competenties worden afgetoetst

Daarnaast gaan we dieper in op de juiste opbouw en documentatie van een toets. Hoe formuleer je vragen? Welke valkuilen zijn er? Hoe zorg je ervoor dat de toets representatief is voor de leerdoelen?
"De sessie voor het lerend netwerk was eerder een theoretische sessie, maar met veel interactie. Deelnemers kregen de kans om hun ervaringen en valkuilen te delen. We werkten binnen een lerend netwerk, zodat iedereen van elkaar kon leren. Daarnaast hebben we ook ingespeeld op actuele trends binnen competentiemanagement." 
"Iedereen kreeg een volledig framework mee over hoe je toetsing gestructureerd aanpakt. De methodologie werd in detail toegelicht, zodat ze hier direct mee aan de slag kunnen binnen hun organisatie."


Voordelen van competentiemeting voor opleidingsverantwoordelijken

"Goede toetsing biedt een stevige basis voor discussie en besluitvorming. Het zorgt ervoor dat:

  • Je opleidingen meetbaar maakt en kunt evalueren
  • Je toetsing objectief en onderbouwd is
  • Je de juiste accenten kunt leggen en kernpunten duidelijk maakt

Kortom, het helpt opleidingsverantwoordelijken om hun werk beter te onderbouwen en opleidingen strategischer in te zetten."