Woonkwaliteitsbewaking: wetgeving, gevolgen en instrumenten

Opleiding Wetgeving en administratie 150428

Omschrijving

Heel wat steden en gemeenten verklaren amper woningen ongeschikt of onbewoonbaar. In 2014 verklaarde zelfs een kwart van de gemeenten geen enkele woning onbewoonbaar. Dit deed heel wat vragen rijzen. Ondernemen gemeenten en instanties die geconfronteerd worden met dit fenomeen te weinig actie? Hoe komt het dat jaarlijks een vijftigtal beroepen ingesteld worden tegen burgemeesters die geen gevolg geven aan een klacht wegens onbewoonbaarheid? Is er iets fout met de procedure? Spelen de gevolgen voor de huurders/eigenaars een rol? Wat met verantwoordelijkheden van verschillende actoren? ...

Elke mens heeft het recht om een menswaardig leven te leiden. Dit (grond)recht omvat in het bijzonder een recht op behoorlijke huisvestiging. Het recht op behoorlijke huisvestiging werd verder uitgediept in de Vlaamse Wooncode. Artikel 3 van de Vlaamse Wooncode stelt dat eenieder het recht heeft op menswaardig wonen en daartoe de beschikking moet hebben over een aangepaste woning, van goede kwaliteit, in een behoorlijke woonomgeving en dit tegen een betaalbare prijs.

Maar, aan welke normen moet een zelfstandige woning nu precies voldoen? Wat houden deze minimum kwaliteitsnormen precies in? Wat als een woning niet voldoet aan de minimale kwaliteitsnormen? Gelden dezelfde kwaliteitsnormen ook voor kamers? Wat als er zich een acuut gevaar voor de veiligheid en gezondheid stelt?

In de opleiding wordt enerzijds ingegaan op de kwaliteitsnormen en hoe u een woning die wellicht niet aan de normen voldoet herkent. Anderzijds gaan we ook in op de procedure en het beleid: wie kan een procedure tot ongeschikt- en/of onbewoonbaarverklaring starten? Hoe verloopt deze procedure? Is ook een strafrechtelijke procedure mogelijk? Wat zijn de gevolgen voor de huurders van een ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaarde huurwoning? Wat met een woning die reeds op de Vlaamse Inventaris van Verwaarlozing, Ongeschiktheid en Onbewoonbaarheid voorkomt? Over welke instrumenten beschikt een lokaal bestuur om ervoor te zorgen dat aan deze woonkwaliteitsnormen voldaan is?

Tijdens deze opleiding zal een antwoord geformuleerd worden op hoger vermelde vragen en zullen de diverse instrumenten van het lokaal woonbeleid (o.m. administratieve procedure tot ongeschikt of onbewoonbaarheid, conformiteitsattest, sociaal beheersrecht,...) voorgesteld worden. We gaan in het bijzonder na wie de actoren zijn in het kader van een administratieve procedure tot ongeschikt en/of onbewoonbaarheid, wat de rol van de lokale overheden hierin is en welke procedurestappen precies moeten gevolgd worden. Daarnaast bekijken we de gevolgen van de ongeschikt- en/of onbewoonbaarverklaring voor de eigenaars en eventuele huurders en onderzoeken we hoe deze situatie van ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring ongedaan kan gemaakt worden.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze opleiding richt zich tot:

  • Medewerkers steden en gemeenten betrokken bij het woonbeleid
  • Maatschappelijk assistenten van OCMW's,
  • Medewerkers CAW's, samenlevingsopbouw, armoedeverenigingen...
  • Huurdersverenigingen, woonwinkels
  • Advocaten
  • Vastgoedmakelaars
  • Sociale verhuurkantoren
  • Sociale huisvestigingsmaatschappijen
  • Sociale woonorganisaties

Programma

  • Woonkwaliteit in Vlaanderen: probleemstelling en begrippen
  • Juridisch kader voor woonkwaliteit in Vlaanderen
    • Artikel 23 Grondwet
    • Vlaamse Wooncode en uitvoeringsbesluiten
    • Heffingsdecreet
  • Woonkwaliteitsbewaking in de Vlaamse Wooncode
    • Uitgangspunt
    • Woonkwaliteitsnormen
    • Administratieve procedure tot ongeschikt- en/of onbewoonbaarverklaring
      • Verloop van de procedure tot ongeschikt- en/of onbewoonbaarverklaring
      • Beroepsmogelijkheden tegen de beslissing van de gemeente
      • Gevolgen van de ongeschikt- en/of onbewoonbaarverklaring
    • Administratieve procedure tot overbewoonbaarverklaring
    • Strafrechtelijke procedure
    • Het conformiteitsattest
    • Het recht van voorkoop
    • Het sociaal beheersrecht
  • Vlaamse Wooncode vs. artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet
    • Toepassingsgebied artikel 135 Nieuwe Gemeentewet
    • Procedure op grond van artikel 135 Nieuwe Gemeentewet
  • Vragen en interactieve uitwisseling problemen, ervaring, aanpak tussen de deelnemers aan de cursus
  • Slotbeschouwingen

Lesdata

Datum Startuur Einduur

Deze data zijn nog onderhevig aan wijzigingen.

Locatie

  • Provincie Antwerpen - Kamp C
  • Britselaan 20
  • 2260 Westerlo
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • F: 051/268754
  • info@escala.be

Meester Leandra Decuyper is advocaat bij Publius. Zij legt zich toe op de diverse takken van het publiek recht, zoals meer in het bijzonder dossiers inzake overheidsaansprakelijkheid, ruimtelijke ordening en woonkwaliteit.