Coming Soon

Welkom bij de sociale dienst. Een krachtgericht en warm onthaal.

Hou het hoofd koel en het hart warm.

Welkom bij de sociale dienst. Een krachtgericht en warm onthaal.

Introductie

  • Hoe combineert u een hoge werkdruk met een warm onthaal?
  • Helpt de infrastructuur voor een warm en krachtgericht onthaal?
  • Hoe vermijdt u of ontmijnt u lastige situaties?
  • Kunt u al van bij de start het risico op afhankelijkheidsversterking ombuigen naar een proces van autonomieverhoging?
  • Hoe formuleert u samen met de klant de eerste doelen?
  • Wat biedt u als hulp als verwijzing in eerste instantie niet mogelijk is?

Omschrijving

Krachtgericht werken start bij het onthaal.

Onthaal houdt altijd het risico van frictie in zich. Beide partijden vertrekken immers vanuit het nieuwe, het onbekende.

Het eerste contact bepaalt de verdere hulpverleningsrelatie en beïnvloedt het vertrouwen dat de cliënt durft geven aan de organisatie en de medewerkers. Voelt de cliënt zich welkom, veilig en gewaardeerd?

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Voor iedereen die instaat voor de eerste (fysieke) vraagverhelderende  contacten binnen de sociale dienst. Maatschappelijk werkers, administratieve medewerkers,  vrijwilligers, stagairs, ...

Voorkennis

De deelnemers  hebben ervaring met onthaal en vraagverheldering in hulpverleningscontext.

Methodologie

Dit is een interactieve opleiding waarbij de eigen ervaringen, vragen en dilemma’s aan bod komen.

Er wordt gewerkt met verschillende methodieken:

  • Combinatie van beknopte theorie en concrete oefeningen in grote en kleine groep
  • Dialoog met coaches (ervaringsdragers)
  • Filmfragmenten
  • Ruimte voor spontane vragen en uitwisseling
  • Vertrekkend vanuit de concrete werksituatie

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

  • Basiskenmerken van de leefwereld van mensen in (kans)armoede
  • De organisatorische principes van een krachtgericht onthaal
  • De elementen van basishouding die de ruggengraat vormen van krachtgericht werken, vanuit eigen ervaring en getuigenissen van cliënten
  • Handvaten voor doelgerichte vraagverheldering
  • Exploreren en in kaart brengen van mogelijke oplossingsstrategieën van de klant
  • Kenmerken van een zinvolle relatie wanneer de nodige hulp niet toegankelijk is op korte termijn

Wilt u graag een opleiding aanpassen op maat van uw bedrijf?

Samen creëren we uw perfecte opleiding!

IVG.JPG

Inez Vangheluwe

Commercieel coördinator

Ik wens een incompany opleiding

Een vraag over deze opleiding?

Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.

Stel uw vraag