Coming Soon
Leidinggeven voor gevorderden.
Introductie
Leiding geven is niet altijd gemakkelijk en u wordt vaak met heel wat uitdagingen geconfronteerd. Medewerkers kunnen uw gezag ondermijnen, ongeïnteresseerd hun werk doen, tegenwerken, roddelen over collega’s, discrimineren of onderling conflicten hebben. Van leidinggevenden wordt verwacht dat ze hier passend op reageren. Maar hoe doet u dit altijd op een goede manier en hoe vermijdt u gedoe. Deze opleiding biedt u als leidinggevende handvatten om met deze moeilijke en uitdagende aspecten van leidinggeven om te gaan.
Wat kent men na het volgen van deze opleiding?
- U krijgt een goed beeld op uw rol
- U heeft verschillende manieren geleerd om uw positie als leidinggevende te versterken
- U versterkt uw impact door op een verbindende manier te communiceren
- U gaat op een positieve manier om met verschillende karakters, weerstand en situaties
- U leert medewerkers aan te spreken op hun gedrag en waar nodig te corrigeren
- U krijg inzicht in de mogelijkheden om spanningen een groep weg te werken
- U oefent diverse gesprekssituaties waarmee u als leidinggevende binnen uw eigen werkpraktijk kunt worden geconfronteerd
Omschrijving
Het overwinnen van leiderschapsuitdagingen
Verken de kern van effectief leiderschap in een wereld die continu verandert. Leer hoe u de veelzijdigheid van organisatieculturen navigeert, uw persoonlijke limieten bewaakt terwijl u gezaghebbend en vertrouwensvol leiderschap uitstraalt. Ontdek hoe u de rijke diversiteit in uw team - van verschillende generaties tot uiteenlopende medewerkersprofielen - kunt benutten als een bron van kracht.
Communiceren en coachen met impact
Ontwikkel geavanceerde communicatieve vaardigheden door te leren hoe u zowel verbale als non-verbale signalen interpreteert en daar adequaat op inspeelt, op een wijze die zowel samenbrengt als effect sorteert. De training verdiept zich in het coachen van zowel individuen als teams, richt zich op het ombuigen van beperkende patronen en stimuleert een cultuur van samenwerking. Maak kennis met methoden om effectief om te gaan met teamspanningen en conflicten, met als doel het behouden van een harmonieuze werkplek.
Voor wie is deze opleiding bestemd?
Leidinggevenden met ervaring (minimum 3 jaar)
Deze opleiding is erkend door de FOD Volksgezondheid voor het functiecomplement.
Methodologie
- Interactief en intervisie
- Bij de oefeningen vertrekken we vanuit de realiteit van de deelnemers
- Zoveel mogelijk praktijk en oefenen. Er zal gebruik gemaakt worden van een aantal slides om het één en ander te duiden maar dit zal zeker niet de overhand nemen. De focus ligt op interactie met de deelnemers.
- Werken met groepsdiscussies, praktische oefeningen, cases, …
Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?
Thema 1: Beheers de uitdagingen in leiderschap
- Omgaan met dilemma's t.a.v. managen, leidinggeven en coachen
- Invloed van organisatieculturen op leidinggeven en coachen
- Omgaan met persoonlijke grenzen en mogelijkheden als leider
- Als leidinggevende gezag opbouwen …
- Een evenwicht tussen hard en zacht
- Essentiële elementen voor het opbouwen van vertrouwen
- Omgaan met verscheidenheid: verschillende generaties, verschillende types medewerkers, kansengroepen
Thema 2: Een grotere impact door een duidelijke en verbindende communicatie
- Waarom communicatie zo moeilijk is …
- Analyseren en begrijpen van onduidelijkheden in het taalgebruik van medewerkers en hier passend op reageren
- Op zoek naar de onderstroom in de boodschap
- Medewerkers begrijpen op basis van hun gedragspatroon
- Reageren op een verbindende manier zonder impact te verliezen
- Terug op gang trekken van moeilijk lopende communicatie aan de hand van de roos van Leary
- Weerstand aanpakken op een oplossingsgerichte manier
Thema 3: Coachen van medewerkers en het team
- Coachen van medewerkers
- Voeren van een coachingsgesprek met een medewerker
- Aanpakken van belemmeringen en vastgeroeste gedragspatronen
- Samenwerking bevorderen en spanningen vermijden door te focussen op de 4 pijlers van samenwerking
- Hardnekkige patronen in groepen en hoe er mee omgaan (klagen, roddelen, kliekjes, …)
- Omgaan met spanningen in het team
- Verschillende manieren om samenwerkingsconflicten aan te pakken
- Omgaan met de eigen emoties en de emoties van anderen
Bijkomende info
Deze opleiding is erkend door de FOD Volksgezondheid voor het functiecomplement.
Wilt u graag een opleiding aanpassen op maat van uw bedrijf?
Samen creëren we uw perfecte opleiding!
Inez Vangheluwe
Commercieel coördinator
Een vraag over deze opleiding?
Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.
Stel uw vraag