Vanaf 11/06/2026
Van klachten naar opportuniteiten
-
Gent
-
2 sessie(s)
-
395,00 excl. BTW
Leer hoe je klachten omzet in loyaliteit en vertrouwen
Introductie
Hoe maak je van klachten kansen? Ontdek technieken voor herstel en vertrouwen. Schrijf je in!
Wat kan men na het volgen van deze opleiding?
- Je legt helder uit wat de belangrijkste oorzaken zijn van klantklachten en welke verwachtingen klanten hebben in herstelgesprekken.
- Je herkent signalen van ontevredenheid tijdens klantgesprekken en reageert daarop met gepaste, empathische communicatietechnieken.
- Je voert een herstelgesprek waarin je het probleem analyseert, oplossingen bespreekt en het vertrouwen van de klant herstelt.
- Je analyseert klachten om structurele oorzaken of procesfouten te identificeren en formuleert verbeteracties voor je organisatie.
- Je reflecteert kritisch op je eigen communicatiestijl en gebruikt feedback van klanten als leerkans voor verdere groei.
Omschrijving
Een klacht hoeft geen bedreiging te zijn; integendeel: het is een kans om vertrouwen op te bouwen. In deze interactieve opleiding ontdek je hoe je klachten professioneel opvangt, empathisch reageert en negatieve ervaringen omzet in sterke klantrelaties.
Via realistische cases leer je weerstand hanteren, feedback benutten en de klant met een positief gevoel achterlaten.
??Schrijf je in en leer hoe je elke klacht omzet in een opportuniteit
Voor wie is deze opleiding bestemd?
Voor wie wel:
- Medewerkers met klantencontact in service, sales, onthaal of ombudsdienst
- Leidinggevenden die klachtenbehandeling willen professionaliseren
Voor wie niet:
- Wie enkel theoretische inzichten verwacht zonder praktijkoefeningen
Voorkennis
Geen specifieke voorkennis vereist. Basiservaring met klantencontact is een pluspunt
Methodologie
- Interactieve opleiding met cases en rollenspellen
- Duur: 1 dag
- Maximaal 12 deelnemers
Ook mogelijk als bedrijfsinterne workshop met eigen klantcases en interne procedures. Contacteer Nikee Dekker
Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?
- Wanneer spreken we van een klacht?
- Wat zegt een klacht écht over de klant?
- De psychologie van ontevredenheid ontrafeld
- De kracht van luisteren en erkenning
- Professioneel en empathisch reageren
- Van probleem naar oplossing: gestructureerde aanpak
- Communicatie bij klachten: woorden die werken
- Feedback gebruiken voor verbetering
- Oefeningen met herkenbare praktijkcases
Onze opleidingen
Locaties en data
Gent
Bekijk lesdataRaymonde de Larochelaan 13, 9051 Gent
€ 395,00
excl. BTW
De vermelde lesdata en -uren kunnen nog wijzigen. Cursisten die ingeschreven zijn voor deze opleiding kunnen de meest recente informatie terugvinden op het digitaal leerplatform.
Lesdagen
donderdag (11/06) |
donderdag (11/06) |
Uur
09:00 - 12:00 |
13:00 - 16:00 |
Duur
€ 395,00
excl. BTW
Wilt u graag een opleiding op maat ?
Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.
Jérémie Krabansky
Commercieel coördinator
Een vraag over deze opleiding?
Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.
Stel uw vraag