Opleiding tot vertrouwenspersoon


Psychosociaal welzijn op het werk
Opleiding HRM 050549
Opleiding HRM 050549

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

Een vertrouwenspersoon vangt medewerkers op met psychosociale problemen, slachtoffers van ongewenste gedragingen, agressie, problemen of communicatieproblemen met collega's of leidinggevenden. Een vertrouwenspersoon heeft een objectieve rol waarbij werknemers hun hart kunnen luchten. Dit komt zowel de werknemer als het bedrijf ten goede. Medewerkers die zich goed voelen op het werk, zijn gemotiveerder en presteren doorgaans beter. Geen ruimte dus voor improvisatie. Het is noodzakelijk dat deze vertrouwenspersoon een opleiding volgt die de wettelijke voorschriften naleeft.

Introductie

Sinds 2007 (KB 17/5/2007) bestaat er een wet die de werknemer beschermt tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk. Deze wet bepaalt een preventieve aanpak, een procedure in geval van falen en een bescherming van de betrokkenen. De vertrouwenspersoon speelt hierin een sleutelpositie.

Omschrijving

Het Koninklijk besluit van 10 april 2014 rond de preventie van psychosociale risico's op het werk leidt ertoe dat de vertrouwenspersoon een basisopleiding van 5 dagen moeten volgen.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

  • Preventieadviseurs
  • Medewerkers aangesteld als vertrouwenspersoon
  • Medewerkers sociale dienst

Voorkennis

Er is geen voorkennis vereist.

Bijkomende info

Opleiding tot vertrouwenspersoon

U ontvangt uw attest na het volgen van de 5 opleidingsdagen.

Afwezig? U haalt die dag in bij een volgende opleiding.

Hou er rekening mee dat deze kan doorgaan op een andere locatie.

Bijscholing voor vertrouwenspersonen

Als vertrouwenspersoon volgt u jaarlijks een bijscholing waarbij ervaringen worden uitgewisseld. Kies uit verschillende locaties en tijdstippen.

Raadpleeg hier de bijscholingen.

Methodologie

Op locatie (standaard) of via interactieve webinar (corona-modus)

Aan de hand van reflectie-oefeningen, discussie-oefeningen, uitwisselen ervaringen, rollenspellen, uitwerken casus, etc. wordt de vertrouwenspersoon gestimuleerd en ondersteund om de nodige kennis en vaardigheden in de praktijk om te zetten. Deze opleiding wordt begeleid door preventieadviseurs psychosociale aspecten.

Programma

Hoofdstuk 1 en 2 welzijn en psychosociale risico's (2 halve dagen):

Tijdens deze module gaan we in op de vragen rond 'wat', 'wie' en 'hoe' in het kader van welzijn en, meer specifiek, psychosociale risico's op het werk. Deze modules gaan in op het kader waarbinnen de vertrouwenspersonen hun rol en functie dienen uit te voeren.

  • Welzijn
  • Partners in welzijn
  • Aanpak welzijn op het werk
  • Psychosociale risico's
  • Ongewenst grensoverschrijdend gedrag
  • Oorzaken van psychosociale risico's
  • Gevolgen van psychosociale risico's
    • Individu
    • Team
    • Organisatie
  • Procedures
    • Intern
      • Aanspreken andere betrokken partij, leidinggevende
      • Informele psychosociale interventie
      • Formele psychosociale interventie
    • Extern met o.a.
      • TWW
      • Rechtbank
      • Burgerrechtelijke aansprakelijkheid en strafrechtelijke verantwoordelijkheid
      • Bemiddeling volgens gerechtelijk wetboek
  • Actoren bij psychosociaal welzijn
  • Rol en statuut vertrouwenspersoon
  • Deontologie en beroepsgeheim

Hoofdstuk 3: Gesprekstechnieken (2 halve dagen)

In deze module staat de praktijk van gespreksvoering centraal. Er wordt hoofzakelijk ingezoomd op het onthaal en eerste gesprek met de verzoeker en de andere betrokken partij. Basishouding, luisteren, reguleren en omgaan met emoties worden toegelicht en ingeoefend.

  • Algemene regels van communicatie
  • Gesprekstechnieken
    • Voor het gesprek
    • Tijdens het gesprek
    • Na het gesprek
    • Omgaan met emoties
  • Advies geven
  • Herkaderen

Hoofdstuk 4: "Beheersing probleemsituaties" (6 halve dagen)

In dit hoofstuk ligt de focus op de informele psychosociale interventies. Hierbij wordt rekening gehouden met de interindividuele, de groeps- en de organisatorische dimensies van probleemsituaties.

  • Gesprek met een derde (bv. leidinggevende, personeelsdienst, ...)
  • Bemiddeling
  • Conflictbeheersing (o.a. model van Glasl)
  • Ondersteunende gesprekken bij stress en burn-out (o.a. model van Karasek)
  • Doorverwijzen
  • Team- en organisatiemodellen (o.a. SDRPI-model van Ron Fry)

Deze opleiding wordt georganiseerd door onze partner SBM, cvba Skilliant.

Kies eerst een locatie/tijdstip om deze gegevens te kunnen zien

Lesdata

Datum Startuur Einduur
dinsdag 16/03/2021 09:00 12:00
dinsdag 16/03/2021 13:00 16:00
maandag 22/03/2021 09:00 12:00
maandag 22/03/2021 13:00 16:00
dinsdag 30/03/2021 09:00 12:00
dinsdag 30/03/2021 13:00 16:00
dinsdag 20/04/2021 09:00 12:00
dinsdag 20/04/2021 13:00 16:00
dinsdag 22/06/2021 09:00 12:00
dinsdag 22/06/2021 13:00 16:00

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Locatie

  • SBM Gent
  • Tramstraat 63
  • 9052 Zwijnaarde
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • Tine@escala.be

Lesdata

Datum Startuur Einduur
maandag 10/05/2021 09:00 12:00
maandag 10/05/2021 13:00 16:00
dinsdag 18/05/2021 09:00 12:00
dinsdag 18/05/2021 13:00 16:00
dinsdag 25/05/2021 09:00 12:00
dinsdag 25/05/2021 13:00 16:00
dinsdag 01/06/2021 09:00 12:00
dinsdag 01/06/2021 13:00 16:00
dinsdag 07/09/2021 09:00 12:00
dinsdag 07/09/2021 13:00 16:00

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Locatie

  • Escala Brugge
  • Spoorwegstraat 14
  • 8200 Brugge
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • Tine@escala.be

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.