Lerend netwerk vormingsverantwoordelijken zorgsector
Introductie
Als vormingsverantwoordelijke klinken begrippen als leercultuur, leer- en werkvormen, … u waarschijnlijk niet onbekend in de oren, wat daarom niet wil zeggen dat ze geen uitdaging meer vormen.
Om gezamenlijk tot nieuwe inzichten, werkwijzen en oplossingen te komen, organiseren wij voor u dit lerend netwerk, ondertussen in een tiende jaargang. Deelname aan dit netwerk levert u frisse ideeën en nieuwe contacten, en biedt u de mogelijkheid tot zelfreflectie.
Tijdens 1 volle dag en 2 voormiddagen in 2024 wensen wij kennis en ervaring te delen, kruisbestuiving te stimuleren en zo tot een interessante dynamiek te komen.
Omschrijving
Een stuurgroep uit het werkveld waakt over een zinvolle en actuele invulling van het programma.
De zorgsector definiëren we hierbij als organisaties binnen de ziekenzorg, ouderenzorg, jeugdzorg, kinderopvang, instellingen voor personen met een handicap, … zowel privé als door de overheid georganiseerd. We richten ons hierbij tot organisaties gelegen van de kust tot en met de as Antwerpen-Brussel.
Volgende organisaties maakten reeds deel uit van ons netwerk:
- AZ Sint-Jan Brugge AV
- UZ, Gent
- ASZ, Aalst
- PZ H. Familie, Kortrijk
- AZ Alma, Eeklo
- PC Sint-Jan-Baptist, Zelzate
- AZ Sint-Blasius, Dendermonde
- AZ Damiaan, Oostende
- Jan Yperman Ziekenhuis, Ieper
- Koningin Elisabeth Instituut, Oostduinkerke
- Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen
- AZ Sint-Lucas, Brugge
- AZ Zeno, Knokke-Blankenberge-Maldegem
- AZ Nikolaas, Sint-Niklaas
- AZ Jan Palfijn, Gent
- WZC Veilige Have, Aalter
- OLV Ziekenhuis, Aalst
- APZ Sint-Lucia, Sint-Niklaas
- Zorgconnect
Voor wie is deze opleiding bestemd?
Deelname is bedoeld voor opleidings- en vormingsverantwoordelijken, medewerkers personeelsdienst, stafmedewerkers, … uit de zorgsector.
Consultants kunnen niet aansluiten.
Bijkomende info
Sessies 1 en 2 na elkaar: van 09u00-16u00 uur
- 09u00-09u15: Onthaal met koffie
- 09u15-12u15: Netwerksessie 1
- 12u15-13u00: Netwerkmoment met broodjeslunch
- 13u00-16u00: Netwerksessie 2
Sessise 3 en 4: van 09u00-13u00:
- 09u00-09u15: Onthaal met koffie
- 09u15-12u15: Netwerksessie
- 12u15-13u00: Netwerkmoment met broodjeslunch
Voor inlichtingen m.b.t. inhoud van het programma: Patrick.vanhaecke@escala.be
Methodologie
Goed wetende dat de juiste leervorm mee bepalend is voor een optimaal leerresultaat, hebben we er bij elke sessie voor gezorgd dat gewerkt wordt aan de hand van de meest geschikte formule. Sommige topics lenen zich perfect voor een kennisoverdracht van expert naar publiek, andere komen dan weer best tot uiting via intervisie of een combinatie van beide.
De eerste twee sessies verlopen over 1 volle dag, de sessies 3 en 4 in de voormiddag. De bedoeling van de volle dag-bijeenkomst is om ervoor te zorgen dat deze topic diepgaander kan behandeld worden.
Programma
Sessie 1 en 2:
De praktische toepasbaarheid van artificiële intelligentie voor uw L&D-functie
AI onthuld: transformeer L&D met slimme strategieën
25 april
Locatie:Escala, campus Brugge, Spoorwegstraat
In de huidige digitale wereld zijn termen zoals "Artificiële intelligentie" en "ChatGPT" dagelijkse kost geworden. Het is tijd om op de trein te stappen en deze essentiële concepten te begrijpen, zodat u relevant blijft in de snel veranderende digitale omgeving. Onze nieuwe opleiding, "Artificiële Intelligentie voor L&D," biedt u de kans om grondig inzicht te verwerven in deze technologieën. Ontdek hoe deze cursus de vaardigheden en kennis van professionals in Learning & Development (L&D) verrijkt en hen helpt om de digitale revolutie vol vertrouwen tegemoet te treden.
Omschrijving
- AI biedt een wereld vol mogelijkheden en voordelen voor deze vakgebieden. Dit overzicht benadrukt de cruciale rol van AI en benoemt zijn significante voordelen voor L&D-specialisten.
- Leer hoe AI de efficiëntie, talentidentificatie, personalisatie, predictieve analyse, feedbackmechanismen, schaalbaarheid en besluitvorming kan verbeteren. We gaan echter niet voorbij aan de ethische aspecten.
- Ontdek hoe AI in L&D vraagt om een nauwgezette aanpak van kwesties als algoritmische vooringenomenheid en werknemersprivacy.
- Kortom, AI opent de deuren naar geoptimaliseerde L&D-processen die zich aanpassen aan de dynamische behoeften van organisaties en medewerkers. Het stelt u in staat om strategischer te handelen en waardevolle inzichten te onttrekken aan gegevens om weloverwogen beslissingen te nemen.
- Deze sessies bieden zowel de fundamenten van AI als praktische toepassingen in L&D, en stelt deelnemers in staat om een AI-strategie te ontwikkelen voor naadloze integratie binnen hun organisaties.
Spreker
Mathias Vermeulen heeft intussen al meer dan vijftien jaar ervaring in de wereld van leren en ontwikkelen, in uiteenlopende rollen: als verkoper van trainingen, als interne L&D-businesspartner, als zaakvoerder van een klein bedrijfje en als co-founder van een EdTech-start-up. Vanuit die verschillende insteken heeft hij zich de voorbije jaren hoofdzakelijk gespecialiseerd in de kruising van leren en technologie en probeert hij in die hoedanigheid in binnen- en buitenland zijn ideeën en mening te verspreiden. En dat die mening best wel geapprecieerd wordt, blijkt uit de vele spreekopdrachten die hij sinds 2013 heeft mogen doen.Daarnaast is Mathias ook bestuurslid van VOV Lerend Netwerk, de grootste L&D-community in België en treedt hij op als docent bij SBM en Escala.
Sessie 2: de Klant centraal: klantvriendelijk, klantvriendelijkst
“Iedereen klantvriendelijk, een traject..”
18 juni
Locatie: Zorginstelling Beernem
Patiënt centraal, warme zorg, een thuis-gevoel, zorg op maat, … Het belang van klantgerichtheid in zorg vertaalt zich in vele termen. Termen die het al te vaak moeilijk hebben om de overstap te maken van intenties naar praktijk. Tussen droom en daad staan zoals steeds vele praktische en andere bezwaren.
Van een klantgerichte visie naar een – door de klant (h)erkende – klantgerichte praktijk gaan, betekent de volledige complexiteit van een organisatie tegen het licht houden. Processen, structuren, omgeving, …: alles dient vanuit die klantgerichte bril bekeken te worden. Dus ook het medewerkersbeleid.
In zorg zijn medewerkers immers uiteraard een enorm belangrijke factor in het waarmaken van een klantgerichte zorgomgeving. Maar hoe krijg je vaak grote groepen medewerkers mee in dit verhaal?
In deze sessie staan we stil bij wat klantgerichtheid is – en ook niet is – in zorg, hoe de vertaalslag van visie naar praktijk vorm kan krijgen, en hoe dit te vertalen naar de basis, die vaak wel andere prioriteiten heeft dan filosoferen over visie … Enkele voorbeelden uit andere werelden zijn daarbij inspirerend: Toyota, Disney, AirBnB, … bieden interessante cases die – mits een vertaalslag – zinvol zijn in de Vlaamse zorgsector. Met uiteraard een specifieke aandacht naar wat de rol van VTO in dit verhaal kan zijn, en hoe VTO uiteraard ruimer is dan een 3-uur durende opgelegde vorming over “klantvriendelijk aan de slag” …
Spreker: Tom Van Dooren
Sessie 3: “Coaching van leidinggevenden en teamontwikkeling”
Locatie: AZ Alma Eeklo
Dinsdag 22 oktober 2024
9u30 - 10u40: Coaching: hoe wordt coaching van leidinggevenden performant ingezet in zorgorganisaties?
10u50 - 12u00 u: Teamontwikkeling: hoe kunt u met een team aan de slag gaan? Zowel preventief, anderzijds remediërend (oorzaken achterhalen en een actieplan opmaken).
Sprekers: Prof. Mieke Audenaert, prof. Adelien Decramer en Drs. Isabeau Van Strydonck,
Lesdata
Datum | Startuur | Einduur |
---|---|---|
donderdag 20/03/2025 | 09:00 | 12:00 |
donderdag 19/06/2025 | 09:00 | 12:00 |
donderdag 18/09/2025 | 09:00 | 12:00 |
donderdag 20/11/2025 | 09:00 | 12:00 |
Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.
Contact
- T: 078 35 39 30
- Tine@escala.be
Docenten/sprekers
- Mieke Vandewaetere
- Brigitte Boivin
- Karl Mortier
- Mathias Vermeulen
Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.