Leiding geven voor nieuw leidinggevenden in de publieke sector en social profit


Op locatie (standaard) of via interactieve webinar (corona-modus) Scherp uw vaardigheden als nieuw-leidinggevende aan
Webinar Algemeen beleid en organisatie 190351
Webinar Algemeen beleid en organisatie 190351

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

  • U hebt de nodige bagage om de stap naar leidinggevende te zetten.
  • U hebt uzelf en uw valkuilen en sterktes als leider leren kennen.
  • U hebt inzicht gekregen in de communicatie en gewoontepatronen van uw medewerkers.
  • U hebt vaardigheden verworven die u zullen toelaten als leider het beste van uzelf te geven.

Introductie

U bent goed in uw job en u functioneert prima in uw team. Gezien uw prestaties lijkt het vanzelfsprekend dat u doorgroeit naar een leidinggevende functie.

Omschrijving

Leiding geven is echter principieel anders dan uitvoerend werk. Het 'doen' besteedt u uit aan anderen. U kiest ervoor om niet zelf een defect toestel te herstellen, een klant te woord te staan of een dossier af te werken - u vraagt een medewerker dit te doen. Dit betekent dat u meer invloed krijgt op anderen. U bepaalt immers wat er dient te gebeuren.

Tegelijkertijd hebt u minder invloed op het resultaat dan wanneer u het zelf zou doen. Leiding geven betekent dat u een stuk afhankelijker bent van mensen die het werk voor u doen. Dit maakt uw taak er niet gemakkelijker op. U moet medewerkers laten samenwerken. Van u wordt verwacht dat u uw medewerkers gemotiveerd houdt. U moet moeilijke gesprekken voeren, taken delegeren en mensen aanspreken op fouten die ze maken. Wanneer u daarenboven in een situatie verkeert waarin uw vroegere collega's uw medewerkers zijn geworden, staat u wellicht meermaals voor een moeilijke keuze. Als leidinggevende neemt u immers een andere positie in dan als collega. Te sterke persoonlijke banden maken het doorgaans moeilijk om knopen door te hakken.

Hoe pakt u dit aan? Wat is ervoor nodig om verder te kunnen groeien in uw nieuwe functie?

Tijdens deze training maken we een onderscheid tussen leiderschap en management. Managen is de taakgerichte, harde kant, zoals plannen en zorgen dat de juiste persoon op de juiste plaats is. Leiding geven is de mensgerichte, zachte kant: uw medewerkers motiveren, ontwikkelen, stimuleren. Management en leiderschap zijn allebei nodig.

Als u zich bij uw medewerkers alleen bezighoudt met de managementkant, is de kans groot dat u op hen overkomt als een gevoelloze controleur. U merkt dan wellicht dat ze doen wat u van hen vraagt, maar meer zult u niet mogen verwachten.

Als u zich alleen op de leiderschapstaken richt, loopt u het risico dat uw medewerkers niet precies weten wat er van hen wordt verwacht.De menselijke kant van leiding geven is de moeilijkste. Over het algemeen weet u wel welke taken er uitgevoerd moeten worden of wat de doelstellingen zijn, maar mensen zover krijgen dat ze hun best voor u doen is heel wat moeilijker.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze training is een must voor elke nieuw-leidinggevende die zich wil verdiepen in zijn of haar nieuwe leidersrol.

Bijkomende info

Getuigenissen

"De opleiding is een eye opener. Er worden tips & trics gegeven om op zoek te gaan naar de op vandaag onontbeerlijke people-manager in jezelf."

Bart Noppe, Commercieel manager, Casier recycling

"De trainer Martine Brackx zorgde voor eyeopeners, die het communiceren met mijn teamleden naar een hoger niveau brachten. Ik ben ervan overtuigd dat ze op termijn leiden tot een betere samenwerking en een beter werkresultaat."

Delfien Denorme, Sociale Dienst, OCMW Langemark - Poelkapelle

Methodologie

Op locatie (standaard) of via interactieve webinar (corona-modus)

De training is praktijkgericht en er is heel wat ruimte voor de inbreng van eigen cases. U wisselt ervaringen uit met andere deelnemers en reflecteert over uw huidige praktijk. Daarnaast gaat u oefenen met belangrijke vaardigheden in het leidinggeven.

Programma

Op locatie (standaard) of via interactieve webinar (corona-modus)

Tijdens de training besteden we aandacht aan wat het voor u betekent om leidinggevende te zijn. U leert omgaan met het krachtenspel tussen uzelf als leidinggevende en uw medewerkers. U ontwikkelt vaardigheden die nodig zijn om op de volgende vragen te kunnen antwoorden:

  • Hoe zorgt u voor een afstemming van verwachtingen over uw rol?
  • Wat zijn taken, rollen en verantwoordelijkheden van de leidinggevende?
  • Hoe bouwt u gezag, geloofwaardigheid en vertrouwen op?
  • Hoe spreekt u uw medewerkers aan?
  • Hoe geeft u kritiek en feedback?
  • Hoe motiveert u uw medewerkers?
  • Hoe gaat u om met 'lastig' gedrag? Inzicht en invloed in interactiepatronen.
  • Hoe past u uw stijl aan? Situationeel leiding geven.
  • Hoe gaat u om met voormalige collega's?

Kies eerst een locatie/tijdstip om deze gegevens te kunnen zien

Lesdata

Datum Startuur Einduur
donderdag 12/11/2020 09:30 12:30
donderdag 12/11/2020 13:30 16:30
donderdag 19/11/2020 09:30 12:30
donderdag 19/11/2020 13:30 16:30

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • Tine@escala.be

Lesdata

Datum Startuur Einduur
donderdag 03/12/2020 09:30 12:30
donderdag 03/12/2020 13:30 16:30
donderdag 10/12/2020 09:30 12:30
donderdag 10/12/2020 13:30 16:30

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • Tine@escala.be

Jean-Pierre Dekocker heeft zowel in de private als in de publieke sector heel vele jaren ervaring als leidinggevende. Werken met mensen is voor hem altijd een enorme bron van inspiratie en motivatie geweest. Medewerkers laten openbloeien en ontwikkelen binnen een organisatie was steeds een belangrijke prioriteit waarvoor hij als leidinggevende niet alleen de nodige ondersteuning gaf, maar ook altijd een voorbeeldrol opnam.

"Lead by example" en "Walk the talk" zijn voor hem immers belangrijke voorwaarden om als leidinggevende geloofwaardig en succesvol te kunnen zijn.

Door zichzelf als leidinggevende altijd in vraag te stellen, veel en actief te luisteren naar anderen en steeds alert te zijn voor veranderingen in de maatschappij en het bedrijf, is hij er altijd in geslaagd om nieuwe trends in het coachen van medewerkers mee vorm te geven. Denk daarbij aan de evolutie van leider/manager/expert naar coach, het leiden/coachen vanop afstand, het beter beheren van de "balans werk/privé", enz..

Dat hij zijn loopbaan als leidinggevende voor de helft in de private sector (Alcatel, nu Nokia) en voor de helft in de publieke sector (Proximus) heeft vorm gegeven, maakt hem ook uitermate geschikt om het leidinggeven in deze sectoren te vergelijken. In deze bedrijven heeft hij leiding gegeven zowel in functies met heel veel als in functies met veel minder hiërarchische impact.

Omdat Jean-Pierre Dekocker tijdens zijn loopbaan zowel opleidingen heeft gegeven als een opleidingscentrum heeft geleid, heeft hij gekozen, om na zijn pensionering, zijn kennis en ervaring te delen met anderen. Dit doet hij nu al 3 jaar met veel enthousiasme en met een excellente feedback van klanten uit de publieke sector zoals "De Lijn", "Provincie West-Vlaanderen", "KULAK Campus Kortrijk", "AZ Sint-Jan Brugge", "Agentschap Wegen en Verkeer",...

Jean-Pierre Dekocker is houder van een MBA diploma behaald aan de Vlerick Business School, heeft een actief sportief verleden in het voetbal en houdt zijn conditie nog steeds op peil door heel regelmatig te joggen.