Leiding geven voor niet leidinggevenden in de publieke sector en social profit


Verfijn als niet-leidinggevende uw leiderschapskwaliteiten.
Opleiding Algemeen beleid en organisatie 190350

Omschrijving

Om multidisciplinaire teams aan te sturen of mensen te laten samenwerken aan (tijdelijke) opdrachten kunt u niet altijd terugvallen op een hiërarchische positie. Dit niet-hiërarchisch leidinggeven vergt enkele specifieke vaardigheden die tijdens deze training centraal staan. Deze training ontwikkelt uw competenties om mensen te overtuigen, om invloed uit te oefenen en om negatieve situaties positief te beïnvloeden.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Opleiding voor coördinatoren en medewerkers, die multidisciplinaire teams aansturen of mensen laten samenwerken aan tijdelijke opdrachten. Dit zonder dat ze hun hiërarchisch leidinggevende zijn en toch hun impact willen vergroten om uiteindelijk betere resultaten te boeken.

Methodologie

Iedere situatie is anders, daarom wordt de training optimaal afgestemd op uw persoonlijke ervaringen en problemen.

Voor de start van de opleiding wordt er gepolst naar uw verwachtingen en doorheen de opleiding wordt er tijdens iedere sessies teruggekoppeld naar uw persoonlijke situatie.

De aanpak stimuleert de zelfkennis, bevordert de bewustwording en brengt duurzame gedragsveranderingen tot stand vanuit praktische cases en persoonlijk engagement: elke deelnemer deelt zijn ervaringen op basis van concrete resultaten (geslaagd en/of mislukt) die hij behaalde. De geslaagde ervaringen/problemen worden dan geanalyseerd en besproken en de lessen die hieruit worden getrokken worden omgezet in een nieuw actieplan.

Wat kent u na het volgen van deze opleiding?

Na deze opleiding krijgt men meer impact op mensen, waardoor men betere resultaten bekomt. Tevens verkrijgt men een efficiëntere samenwerking en meer betrokkenheid.

Programma

Persoonlijk "leiderschap"

  • De verschillende rollen manager-leider-coach
  • De hoekstenen van interpersoonlijke communicatie
  • Motiverende, operationele en haalbare doelen stellen
  • Talenten ontwikkelen en benutten
    • Rekening houden met talenten en de beperkingen van alle teamleden
    • Bevorderen van complementariteit en omgaan met diversiteit

Beïnvloeden en overtuigen met charisma

  • Projecten en ideeën "verkopen"
  • Hantering van bezwaren en onzekerheid: changemangement
  • Communicatie: criteria om impact te maken voor een groep. Hoe om te gaan met verstoringen? De juiste vragen stellen.

Mobiliseren en leiden van een team voor een project of opdracht

  • Erkenning, engagement en motivatie: de teamrollen
  • Constructieve en gerichte feedback geven

Lastige situaties managen zonder hiërarchische macht

  • Kader behouden en verduidelijken
  • Coachen  tot gewenst resultaat
  • Effectief "nee" zeggen: assertiviteit en creatief omgaan met moeilijke situaties

Dominique Nagels is bedrijfspsychologe, loopbaancoach met ervaring in financiële functies en een communicatiespecialist. Ze werkt reeds meer dan 25 jaar als zelfstandig trainer, loopbaancoach en business consultant o.a. in opdracht van organisaties zoals Arabel, GRH management, Deloitte en CPM. Praktijkervaringen in productieomgevingen, logistiek en transport hebben haar geleerd wat mensen nodig hebben om zich goed te voelen op de werkplek. Ze heeft veel gewerkt met hoogopgeleiden professionals vooral management en directie maar ook met medewerkers op de werkvloer en ontwikkelde een visie en een aanpak voor interne en externe loopbaanbegeleiding. Tijdens een werkplekleren project "persoonlijke ontwikkelingsplannen" bij Danisco Brugge en Leiden (nu DuPont) werkt Dominique een programma uit om de motivatie en de betrokkenheid van medewerkers te activeren. Ze ontwikkelt methodieken om mensen loopbaanperspectieven te geven en hen uit hun comfortzone te halen. Zo laat Dominique medewerkers meegroeien met de organisatie zonder dat ze zich bedreigt voelen. Vanuit haar betrokkenheid en passie om mensen iets bij te brengen op functioneel, emotioneel en maatschappelijk vlak behaalt ze dan ook haar erkenning als loopbaanbegeleider. Mensen leren bewust worden: "wat is mijn eigenwaarde en hoe kan ik die gebruiken in mijn job? Wat is de job die mij past en hoe kan ik daar geraken? Wat kan ik leren om in mijn job doelen te bereiken? Hoe kan ik op een fijne manier samenwerken met mijn baas en collega's? Hoe kan ik in balans meegroeien in een veranderende omgeving?" Toch begrijpt ze dat er meer nodig is dan psychologische tools om productief en betrokken te werken. Daarom bekwaamt ze zich verder in innovatieve arbeidsorganisaties bij 'Flanders Synergy'. Verder volgt ze opleidingen in marketing, duurzaam ondernemen en klantgerichtheid.