Met een zeer uitgebreid takenpakket is de technieker multi-inzetbaar
Aanbod voor techniekers van besturen en non- en social-profitorganisaties
Met bijna vijftig technische opleidingen in het aanbod richt Escala zich sterk op techniekers van besturen en non- en social-profitorganisaties. “De interesse groeit, ook bij vrouwen”, zegt ontwikkelaar Natacha Vandenberghe.
De technische sector wordt wel eens een mannenwereld genoemd. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Natacha Vandenberghe is een mooi voorbeeld. Ze studeerde elektromechanica aan de hogeschool, gaf zestien jaar les elektriciteit en elektronica en is vandaag actief als ontwikkelaar van de technische opleidingen bij Escala.
“Techniek heeft mij altijd al geïnteresseerd. Er zouden best wat meer vrouwen als technieker aan de slag mogen gaan. Er zijn veel dames die technische talenten hebben, maar vaak durven ze er niets mee te doen. Maar de interesse groeit. Dat stel ik vast op events en studiedagen. Ik kan hen enkel maar aanmoedigen om de stap te durven zetten. Dat heb ik destijds ook gedaan. In de hogeschool was ik het enige meisje in de klas. Maar de materie boeide me enorm”, vertelt Natacha. Vandaag wordt ze algemeen geprezen als vakexperte binnen Escala. Haar functie: technische opleidingen ontwikkelen en op maat aanbieden aan steden en gemeenten, vzw’s en social-profitorganisaties.
“Mijn grootste uitdaging binnen de opleidingen is de praktijk. Met een beamer en een powerpointpresentatie kan je niet aantonen hoe je moet metsen, elektriciteit leggen of ventilatiesystemen installeren. We willen de technieken zo realistisch mogelijk aanleren”, zegt Natacha. Een tweede uitdaging is het vinden van docenten met specifieke kennis. “Vakkennis is één van de troeven bij Escala. Het is mijn taak om de juiste docent te vinden voor de juiste opleiding. Iemand met de nodige knowhow en expertise en waarmee er een klik is met de doelgroep”, zegt Natacha.
“We bieden bovendien opleidingen op maat aan. De docent gaat daarbij niet over één nacht ijs. Het is maatwerk. Hij vraagt informatie en foto’s op om een opleiding op maat uit te werken. Het vraagt veel voorbereiding van de docent. Als je iets goed wil doen, dan kruipt daar tijd in. En dat doen onze docenten met veel enthousiasme”. De eerste contacten verlopen meestal met de HR-dienst van een gemeente of een organisatie. “De HR-dienst laat via een klantverantwoordelijke of via mail weten dat er nood is aan een bepaalde training”, legt Natacha uit. “We nodigen deze mensen daarop uit voor een gesprek en zitten rond de tafel samen met de docenten en de doelgroep. Op basis van deze bijeenkomst schrijven we dan een traject uit en stellen we een programma op, dat we achteraf ook evalueren. Recent hebben we op deze manier een opleiding uitgeschreven voor schatters van de Federale Overheidsdienst Financiën. Er stonden veranderingen op til binnen de sector en men wou de kennis van de schatters bijschaven en up-to-date houden”.
Ook voor hogeschool Vives werkte Escala een traject op maat uit. “We hebben alle onderhoudstechniekers opgeleid”, duidt Natacha. “Onze docent voerde eerst een grondige screening uit. Hij analyseerde de installaties op alle campussen en kroop zo in de Vives-leefwereld. Hij werkte op basis van zijn bevindingen een opleiding op maat uit. De evaluatie achteraf was positief. Intussen hebben we voor Vives al eenzelfde traject uitgevoerd voor de ventilatiesystemen”. Ook lokale besturen doen steeds meer beroep op de technische opleidingen van Escala. “Techniekers van steden en gemeenten zijn vaak multitaskers die zowat alles moeten kunnen. Ze moeten iets kennen van elektriciteit, van vloeren en tegels, van gyproc en schilderen en van sanitair. Want als er een sifon stuk is, dan moeten zíj hem kunnen herstellen natuurlijk. Escala helpt om deze mensen bij te scholen waar nodig”, besluit Natacha.