De nieuwe allergenenwetgeving in de praktijk

Opleiding Zorgtechnieken 140831

Introductie

Voor Grootkeukens - sociale restaurants en maaltijdbedeling.

Omschrijving

Sedert 14 december 2014 is de nieuwe allergenenwetgeving van kracht. Voor alle "voedingssectoren" betekent dat dat "de klanten of gasten" moeten worden ingelicht over de allergenen die gebruikt zijn in de bereidingen. Een allergeen is een bestanddeel die allergische reacties kan veroorzaken, er zijn er meer dan je denkt: melk, lactose, ei, noten, pinda, tarwe, gluten, vis, schaaldieren, weekdieren, sulfiet, soya, sesam, mosterd, selderij, lupine,...

Wat betekent dit nu effectief voor de chefs en medewerkers grootkeuken, sociaal restaurant,maaltijdbedeling? Waar moeten we ons aan houden en hoe kunnen we dat op een praktische manier toepassen?

Deze opleiding helpt je niet alleen op weg met je vragen rond de allergenenwetgeving, het bijkomende individuele natraject via Escala helpt je ter plaatse bij u verder indien je dit wenst.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Verantwoordelijken en medewerkers (groot)keukens, sociale restaurants, maaltijdbedeling.

Wat kent u na het volgen van deze opleiding?

De nieuwe allergenenwetgeving :

  • Wat moet je doen in de (groot)keuken, het (sociale) restaurant en de maaltijdbedeling rond allergenen.
  • Hoe moet je dit praktisch toepassen.

Programma

Deel 1

Voedingsovergevoeligheid

  • Wat zijn allergenen en wat wordt als overgevoeligheid aanzien?
  • Met welke allergenen moeten we rekening houden?

Drempelwaarden en claims.

  • Belang van correcte informatieverstrekking.

Impact naar de (groot)keukens, het sociale restaurant en de maaltijdbedeling.

Deel 2

Wat vraagt het FAVV in het kader van allergenen aan de (groot)keukens in de non-profit?

  • Via de omzendbrief van 12 december 2014, met opmaak allergenenprocedure en modaliteiten bij het aanvieden van onverpakte producten inclusief het communiceren over allergenen. Wordt samen uitgewerkt.

Etikettering volgens 1169/2011, voor de (groot)keuken, het sociale restaurrant, de maaltijdbedeling?

  • Wat met eigen verpakte producten of halffabrikaten?
  • Bespreking van enkele etiketten.

Wat zijn de communicatiemogelijkheden met patiënten/klanten?

Interactieve discussie met uw collega's uit de sector :

  • Wat zijn "de allergenen pijnpunten" in de voor de (groot)keuken, het sociale restaurrant, de maaltijdbedeling?
  • Wat zijn de oplossingen?

Individuele vervolgsessie mogelijk

  • Vraag via Escala uw individuele vervolgsessie op uw maat aan.

Paul Thevelein.

Paul Thevelein is directeur van Foodcheck) alsook lesgever aan diverse Syntra centra. Foodcheck is een officiële Certificerings en keuringsinstelling (OCI). die, als derde partij, het kwaliteitssysteem van organisaties beoordeelt en certificeert ten opzichte van de gepubliceerde normen over kwaliteitssystemen en elke aanvullende documentatie die in het systeem vereist is.