Startdatum niet gekend
Nood- en interventieplanning binnen steden en gemeenten
-
Nog niet gekend
- Nog niet gekend
-
Nog niet gekend
Het GANIP: een wettelijke verplichting binnen elk lokaal bestuur
Introductie
Wenst u het nood- of interventieplan op te maken of te verfijnen?
Schrijf u dan in voor deze praktische opleiding!
Wat kent men na het volgen van deze opleiding?
Na het volgen van deze opleiding:
- hebt u inzicht in de huidige structuren en de werking van en met alle betrokken partners zoals besturen, overheden, hulp- en ordediensten, …
- kunt u zelf aan de slag gaan voor uw eigen organisatie
- kent u de triggers die leiden tot het afkondigen van het nood en interventieplan
- kent u de actoren betrokken bij elke fase
- bent u in staat om professioneel en kwalitatief te communiceren binnen een noodsituatie
Omschrijving
Als burger verwachten we van de overheid maatregelen die voor een veilige leefomgeving moeten zorgen. Zo vinden we het heel normaal dat in geval van een noodsituatie de hulpverlening direct, zonder tijdverlies en goed georganiseerd op gang komt.
Elk gemeente- of stadsbestuur werd in 2006 verplicht om een 'gemeentelijk algemeen nood- en interventieplan' (GANIP) op te maken. Dit interventieplan heeft betrekking op noodsituaties waarbij de gevolgen beperkt blijven tot de stad of gemeente waarvoor het werd opgemaakt. Wanneer een noodsituatie zich voordoet, moeten verschillende diensten in actie komen en is coördinatie onder leiding van de burgemeester noodzakelijk om de gevolgen te beperken en tot een oplossing te komen.
Tijdens deze opleiding schenken we aandacht aan de wisselwerking tussen de verschillende actoren die in actie treden tijdens noodsituaties:
- Hoe verloopt de samenwerking op het terrein tussen de hulpdiensten?
- Wat is de taak van de verschillende actoren?
- Wat zijn de valkuilen, wat loopt er soms verkeerd, wat kan er verbeteren?
- ...
Voor wie is deze opleiding bestemd?
De opleiding is bedoeld voor preventieadviseurs, voor medewerkers openbare besturen en instellingen, social profit instellingen en organisaties, gemeenten en steden, OCMW’s, provincie, ziekenhuizen, WZC, …
Methodologie
De aanpak is praktisch en interactief. De docent heeft heel wat ervaring met dit topic waardoor het geen theoretisch verhaal wordt, maar wel heel concreet, een verhaal vanuit de praktijk.
Tijdens iedere sessie kan specifiek ingegaan worden op de praktijkproblemen en vragen waarmee u geconfronteerd wordt.
Gezien het interactief karakter van deze opleiding kunnen er maximaal 12 personen deze opleiding volgen.
Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?
- Wettelijke basis en definities, toelichting KB ivm noodplanning (16/02/2006 en 22/05/2019).
- Wat verstaan we onder noodsituaties?
- De betrokken actoren, optredende interventiediensten: wie, taken en opdrachten, diensten, leiding.
- Toelichting van Ministeriële omzendbrieven (NPU’s).
- De verschillende fases binnen de bestrijding van rampen (gemeentelijk, provinciaal, federaal).
- Gemeentelijke disciplines (brandweer, medische hulp, politie, logistiek, informatie).
- Soorten coördinatie bij een noodsituatie.
- Coördinatiecomité en veiligheidscel.
- Organisatie rampterreinen.
- Organisatie civiele veiligheid.
- Algemeen nood- en interventieplan.
- Bijzonder nood- en interventieplan.
- Monodisciplinair interventieplan.
- Opvolgen en actueel houden van de noodplannen.
- Communicatie in crisisomstandigheden.
- Valkuilen en ervaringsuitwisseling.
Wilt u graag een opleiding op maat ?
Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.
Inez Vangheluwe
Commercieel coördinator
Een vraag over deze opleiding?
Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.
Stel uw vraag