Communicatievaardigheden voor ingenieurs en technici


Technieken om technische inhoud duidelijk te communiceren aan niet-technici
Opleiding Persoonlijke vaardigheden 140857

Introductie

Hoe effectief communiceert u? Komt u moeiteloos in contact met anderen en weet u zich krachtig en helder uit te drukken?
In deze training leert u hoe wederzijds begrip ontstaat door de juiste vragen te stellen en empathie te tonen. Door inzicht in gespreksstructuren en non-verbale signalen van de ander, bent u in staat gesprekken te sturen en zo het beoogde resultaat te behalen. Combineer vakkennis met effectieve communicatie en breng uw functioneren naar een hoger niveau.

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

Na deze training zal u uw vaktechnische kennis op een heldere manier communiceren zodat uw gesprekspartner begrijpt wat u uitlegt.

Omschrijving

Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor technici die graag hun communicatieve vermogen willen aanscherpen. Voor iedereen die binnen de technische branche werkzaam is en die de communicatie met klanten en collega's wil verbeteren, zowel aan de telefoon als in persoonlijke gesprekken, is deze cursus een aanrader.

De voorkeur van veel technisch specialisten ligt in de techniek. Het bedenken en uitvoeren van technisch hoogwaardige oplossingen voor vragen en knelpunten bij klanten geeft veel voldoening en daarmee plezier in het werk maar er is meer. Er moet met de klant op een begrijpelijke manier gecommuniceerd worden óver techniek. In deze training zal u leren vakkennis te combineren met heldere communicatie.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Ook in technische beroepen is de ontwikkeling van softskills en communicatieve vaardigheden steeds belangrijker. Vakjargon en technische procedures op een heldere manier uitleggen aan niet-technici is niet altijd evident. Deze opleiding helpt (leidinggevende) technici, projectleiders en projectmedewerkers op een gepaste wijze te communiceren met niet-technici over technische materie.

Programma

  • Het communicatieproces: bewust zijn van lichaamstaal bij gesprekken
  • Motiverend taalgebruik versus demotiverende opmerkingen
  • Motiverende feedback geven: timing, criteria
  • Communicatie met de verschillende generaties
  • Communicatie bij verandering: hoe medewerkers motiveren doorheen een change, hoe weerstand vertalen in uitdaging?
  • Luisteren en doorvragen: hoe de drijfveren van de medewerker achterhalen?
  • Directief versus non-directief communiceren: hoe verhoogt u de betrokkenheid van de medewerker?
  • Hoe krijg ik technische kennis duidelijk uitgelegd aan niet-technici?
  • Hoe blijf ik constructief communiceren?

Opgelet: Deze opleiding wordt georganiseerd door onze partner Skilliant. Het erkenningsnummer voor Skilliant is DV.O214464.

Lesdata

Datum Startuur Einduur
woensdag 07/05/2025 15:00 18:00
woensdag 14/05/2025 15:00 18:00

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Locatie

  • Campus Gent NETWORKS TWO
  • Raymonde de Larochelaan 13
  • 9051 Gent
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • Tine@escala.be

Annick Defoort is afgestudeerd als industrieel ingenieur electronica - telecommunicatie. Ze heeft gedurende meer dan 10 jaar een internationale carriere uitgebouwd in de technologiesector. Haar loopbaan startte als software ingenieur bij het Telecommunication Switching Laboratory van Siemens, om vervolgens een steile vlucht te nemen bij de wereldleider van digitale cartografie Tele Atlas. Van software ingenieur naar internationale project coördinatie, management opdrachten en diverse director functies (operations - engineering) met aansturing van internationale teams.

In die periode als director coachte Annick niet alleen de managers en ingenieurs uit haar eigen internationale afdelingen, maar kwamen ook ingenieurs, (project) managers, VP's (met technische achtergrond) uit andere afdelingen haar bureau binnengewandeld voor coaching. De rode draad was groei, opstart van nieuwe afdelingen, heropbouw na collectief ontslag, integratie van teams en processen na overnames in functie van de vooropgestelde bedrijfsresultaten. Als constante : het mensgerichte aansturen van medewerkers, het opzetten en optimaliseren van processen, en het succesvol realiseren van de bedrijfsuitdagingen

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.