Bemiddelingsgericht werken bij huurconflicten

Opleiding Maatschappelijke Topic 130685

Introductie

Conflicten over de nodige herstellingen aan de boiler, betalingen die niet of te laat gebeuren, Meningsverschillen over het onderhoud van de woning, ...

Huurders en verhuurders zijn dan wel door een wet en door een contract gebonden, maar soms loopt het mis en ontstaan er conflicten.

Wordt u vanuit uw functie gevraagd om de zaak op te lossen? Zet dan de ruziënde partijen aan het werk om samen tot een aanvaardbare en uitvoerbare oplossing te komen. Met ondersteuning van u in een bemiddelende rol.

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

U leert wat bemiddeling precies inhoudt:

  • Wat is de (juridische) context van bemiddeling?
  • Welke vormen van bemiddeling bestaan er?
  • Welke fasen zijn er in het bemiddelingsgesprek?
  • Hoe treed ik op als bemiddelaar op bij huurconflicten?
  • (professioneel, vertrouwelijk, meerzijdig partijdig, neutraal, empathisch, oog voor de inhoud en zorg voor de relatie, ethisch en efficiënt, ...)
  • Hoe krijg ik de betrokken partijen samen voor een bemiddelingsgesprek?
  • Wanneer is een conflict bemiddelbaar?
  • Hoe voer ik een bemiddelingsgesprek bij een conflict tussen huurder en verhuurder?
  • Wat zijn de tips en tricks bij een bemiddelingscase?
  • Wie ben ik als bemiddelaar en wie ben ik in het omgaan met conflicten?

Het gedetailleerde huurrecht maakt geen onderdeel uit van deze opleiding, daartoe organiseert Escala specifieke opleidingen.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

  • Sociale verhuurkantoren
  • Diensten studentenvoorziening van Universiteiten of Hogescholen
  • Diensten huisvesting
  • Politie-inspecteurs
  • Straathoekwerkers
  • Medewerkers uit OCMW, CAW, CLB
  • Vastgoedkantoren
  • Syndici
  • Bemiddelaars

Programma

  1. De bemiddeling en de bemiddelaar
  • Wat is bemiddeling? Visie en modellen
  • Het bemiddelingsgesprek bij huurconflicten:
    • Fasen in het gesprek
    • Rol en houding van de bemiddelaar per fase
  • Over welke basisvaardigheden moet de bemiddelaar beschikken?
  • Een korte kennismaking met het gedachtegoed van Marshall Rosenberg rond geweldloze communicatie
  • Praktijkoefeningen: eerste stappen in het toepassen van de theorie op de praktijk
  • Door inzicht, zelfkennis en zelfreflectie het bemiddelingsproces ervaren
  • Wie ben ik als bemiddelaar en wie ben ik in het omgaan met conflicten?
  • Het resultaat van het bemiddelingsproces en de nazorg

2. Het conflict

  • Het ontstaan van conflicten tussen huurder en verhuurder: van verschil tot conflict
  • Conflictescalatie: heb ik een conflict of heeft het conflict mij?  
  • Inventaris van positieve en negatieve kanten van een conflict
  • De twee aspecten van een conflict: de inhoud en de relatie
  • Conflictstijlen: hoe ga jij om met conflicten?

De eerste dag handelt voornamelijk over de algemene theorie rond bemiddelen en bemiddelingsgericht werken. De tweede dag wordt er specifiek dieper ingegaan op de specifieke situaties van huurconflicten.

Lesdata

Datum Startuur Einduur
woensdag 22/05/2024 09:30 12:30
woensdag 22/05/2024 13:30 16:30
woensdag 29/05/2024 09:30 12:30
woensdag 29/05/2024 13:30 16:30

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Locatie

  • Tour & Taxis
  • Havenlaan 86c
  • 1000 Brussel
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • F: 051/268754
  • Tine@escala.be

Sofie De Meulenaere werkt na bijna 15 jaar advocatuur, eerst als advocaat, later als advocaat-bemiddelaar, nu voltijds als erkend bemiddelaar, burenbemiddelaar en bemiddelaar bij levenseinde en in de laatste levensfase, met een glasheldere missie: mensen (opnieuw) met elkaar verbinden. Dit na diverse gecertificeerde opleidingen tot bemiddelaar in combinatie met talrijke opleidingen rond geweldloze of verbindende communicatie in binnen- en buitenland.

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.