ITIL 4 Foundation


IT Service management anno Industrie 4.0
Opleiding ICT en informatiemanagement 190180

Introductie

ITIL ondersteunt organisaties en professionals om maximaal waarde te halen uit IT en digitale diensten. Het helpt bij het bepalen van de richting van de serviceprovider met een duidelijk competentiemodel en past deze aan de bedrijfsstrategie en klantbehoeften aan. ITIL, een professioneel erkend certificatieschema, biedt uitgebreide, praktische en beproefde richtlijnen voor het opzetten van een servicebeheersysteem en biedt een gemeenschappelijke woordenlijst voor bedrijven die IT-services gebruiken.

Omschrijving

Evolutie naar ITIL 4

We bevinden ons in een tijd van ongekende verandering, bekend als de 'Vierde Industriële Revolutie'. Het wordt gekenmerkt door de digitale transformatie van onze wereld en de onvermijdelijke interactie tussen mensen, digitale technologieën en fysieke activa. Het is een steeds snellere en complexere omgeving, waardoor organisaties flexibeler moeten zijn, beter georganiseerd om zich wendbaarder op te stellen en klaar moeten zijn om nieuwe manieren van werken te accepteren om in deze snel veranderende wereld relevant en succesvol te blijven. ITIL 4 helpt organisaties, door middel van dit framework, om verbinding te maken en deze verschillende uitdagingen aan te passen die niet alleen relevant zijn voor ITSM-professionals, maar ook voor een breder scala van professionals die in de digitale wereld werken.

De officiële naam van de update is ITIL® 4. De vier geeft geen versienummer aan, maar een verwijzing naar ‘de Vierde Industriële Revolutie’ die wordt gekenmerkt door robotica, kunstmatige intelligentie, nanotechnologie, quantum computing, biotechnologie, the Internet of Things (IoT), 3D-printen, autonome voertuigen en nog veel meer.

ITIL 4 breidt eerdere versies uit door een praktische en flexibele basis te bieden om organisaties te ondersteunen bij hun reis naar de nieuwe wereld van digitale transformatie. Het biedt een end-to-end IT / digitaal bedieningsmodel voor de levering en bediening van producten en services met technische ondersteuning en stelt IT-teams in staat om een cruciale rol te blijven spelen in de bredere bedrijfsstrategie.

ITIL 4 ondersteunt de bestaande investering die mensen en organisaties hebben gedaan in ITIL, omdat het een uitbreiding op het bestaande raamwerk is. Die investering wordt beschermd omdat ITIL 4 een praktische en flexibele overgang biedt die organisaties helpt om de nieuwe manier van werken van de moderne digitale wereld over te nemen.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

  • Managers en medewerkers van IT Service departementen
  • Applicatie- en projectmanagers

Voorkennis

Er is geen specifieke voorkennis nodig. Een theoretische kennis van de werking van een IT-department of customer service department is voldoende.

Methodologie

  • Klassikale lesmethodiek
    • De opleiding is een afwisseling tussen nieuwe theoretische concepten en best practices van ITIL® 4 die via praktijkvoorbeelden bijgebracht worden.  
  • Webbased examen – Laptop meebrengen
    • Op het einde van de laatste lessessie dient elke deelnemers een laptop mee te brengen die via Wifi op het internet kan connecteren.

Programma

  • Wat is IT Service Management?
  • Waarom ITIL® ?
  • ITIL®  vocabularium, terminologie en processen
  • IT Service Management definities:  Service, Utility, Warranty, Customer, User, Service management, Sponsor
  • Key concepts of  Value creation
  • Key concepts of Service relationships:
    • service offering
    • service provision
    • service consumption
    • service relationship management
  • De geest, en het praktisch gebruik van 7 ITIL  richtlijnen
  • 4 dimensions of service management:
    • Organizations and people
    • Information and technology
    • Partners and suppliers
    • Value streams and processes
  • Het  ITIL service value system
  • De service value chain, its inputs and outputs, and its role in supporting value streams
  • Service value chain elements:
    • Plan
    • Improve
    • Engage
    • Design & transition
    • Obtain / Build
    • Deliver & support

Foundation certificatie examen (ism Strict, ATO van Peoplecert)

  • De opleiding is eveneens voorbereiding op het Foundation Certificatie examen.Op het einde van de laatste lesdag kunt u het certificatie examen ook daadwerkelijk afleggen. Het examen wordt voorafgegaan door een proefexamen.
  • De kostprijs van ITIL® 4 - Foundations examen (erkend door Peoplecert.) zit NIET vervat in de kostprijs van de opleiding. De kostprijs voor het examen bedraagt 250 euro (excl BTW).
  • Webbased examen: Deelnemers dienen voor het afleggen van het examen een laptop mee te brengen (met Wifi)

Deze opleiding wordt georganiseerd door onze partner SBM, cvba Skilliant.

Kies eerst een locatie/tijdstip om deze gegevens te kunnen zien

Lesdata

Datum Startuur Einduur
dinsdag 28/04/2020 18:30 21:30
dinsdag 05/05/2020 18:30 21:30
dinsdag 12/05/2020 18:30 21:30
dinsdag 19/05/2020 18:30 21:30
dinsdag 26/05/2020 18:30 21:30
dinsdag 02/06/2020 18:30 21:30

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Locatie

  • Escala Kortrijk
  • Doorniksesteenweg 220
  • 8500 Kortrijk
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • F: 051/268754
  • Tine@escala.be

Lesdata

Datum Startuur Einduur
dinsdag 12/05/2020 09:00 12:00
dinsdag 12/05/2020 13:00 16:00
dinsdag 19/05/2020 09:00 12:00
dinsdag 19/05/2020 13:00 16:00
dinsdag 26/05/2020 09:00 12:00
dinsdag 26/05/2020 13:00 16:00

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Locatie

  • SBM Gent
  • Tramstraat 63
  • 9052 Zwijnaarde
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • F: 051/268754
  • Tine@escala.be

Lesdata

Datum Startuur Einduur
woensdag 11/03/2020 09:00 12:00
woensdag 11/03/2020 13:00 16:00
donderdag 12/03/2020 09:00 12:00
donderdag 12/03/2020 13:00 16:00
vrijdag 13/03/2020 09:00 12:00
vrijdag 13/03/2020 13:00 16:00

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Locatie

  • Bluepoint Antwerpen
  • Filip Williotstraat 9
  • 2600 Berchem
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • F: 051/268754
  • Tine@escala.be
2019-180-1-OmschrijvingDocent-1.jpg

Joost Bertrem is een gecertificeerde trainer en consultant in ITIL® en Lean IT. Hij implementeert sinds verschillende jaren ITIL® en Lean IT in zowel multinationals, grote organisaties als kleine en middelgrote bedrijven. Joost is een geïnspireerde hoofdspreker op conferenties en seminars over servicemanagement en IT-governance. Hij combineert de kracht van strategisch denken met praktische ervaring. Zijn trainingen staan vol met praktische voorbeelden en cases uit het bedrijfsleven. Hij wil dat zijn training de deelnemers motiveert om de oefeningen die ze hebben geleerd enthousiast op te starten.

Foundation certificatie examen erkend door PeopleCert

·De opleiding is eveneens voorbereiding op het Foundation Certificatie examen

·Op het einde van de laatste lesdag kan je het certificatie examen ook daadwerkelijk afleggen. Het examen wordt voorafgegaan door een proefexamen.

·De kostprijs van ITIL® v3.0 - Foundations examen zit NIET vervat in de kostprijs van de opleiding. De kostprijs voor het examen bedraagt 250 euro (excl BTW). Vermeld bij uw inschrijving in het opmerkingsveld dat u ook wenst deel te nemen aan het examen.

ITIL® trainingen worden gegeven in samenwerking met Strict bv, ATO PeopleCert Affiliate.

ITIL® is a Registered Trade Mark