Basis ICT begrippen voor niet ICT-specialisten


ICT terminologie, -concepten en de verbanden in de ICT Architectuur

Introductie

Als niet ICT-er meehelpen om de doelstellingen van het ICT beleid vorm te geven of hoe u leert meepraten met de IT-ers.

Omschrijving

Iedereen komt in aanraking met ICT op het werk. ICT is niet meer weg te denken bij een goede werking van een organisatie. Ook uw organisatie heeft de laatste jaren ongetwijfeld geïnvesteerd in ICT-verbeteringen. Voor niet-specialisten is het echter niet makkelijk om mee te denken of mee te praten met de ICT-afdeling. Vaak worden specifieke termen gebruikt en veranderen de ICT-toepassingen constant.

Tijdens de opleiding maakt u kennis met ICT terminologie en concepten en leert u verbanden leggen tussen de verschillende bouwstenen die in een ICT infrastructuur aanwezig zijn.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Niet ICT-specialisten die wel in contact komen met ICT beleid.

Voorkennis

Er is geen IT voorkennis vereist!

Programma

U maakt kennis met de meest voorkomende terminologie uit het ICT-jargon. O.a. volgende begrippen komen aan bod:

  • Begrippen en bouwstenen van een ICTArchitectuur
  • Wat is een LAN?
    • bekabeling, netwerkkaart,
    • de switch,
    • Wat is TCP/IP:begrippen
  • Wat is een Server?
    • Functionele rol
    • Serverrollen: Windows Server Domein Controller, SQL server, Mail Server, Webserver, Authentication Server
    • Fysische componenten, virtualisatie
    • Virtualiseren van Servers: VMWare, Hyper-V, ....
  • Storage: NAS, SAN, backupsoftware
    • Beschikbaarheid van de data
  • WLAN (Wireless LAN): wat, mogelijkheden beperkingen, gevaren
  • WAN: Internet, VPN, Mobiele netwerken, cloudcomputing
    • Hoe van thuis uit veilig werken
  • Software applicaties:
    • ERP,
    • Customer relation management Software CRM,
    • Projectemanagement Software
  • High level Architectuur en ontwikkeling van Software applicaties:
    • Verschillende lagen,
    • Software ontwikkeling:
      • Methodes: Waterval methode VERSUS microservices
      • Technieken: Scrum en Agile,
      • Software "connectors": API
  • Beheer van Mobile devices:
    • Laptops, tablets, smartphones
    • Introductie: BYOD Policy
  • Security aspecten:
    • Firewall, antivirus software,anti-spam, DMZ
    • (Multifactor) Authentiation,
    • Soorten bedreigingen
  • Beheer van een ICT infrastructuur
    • oa Monitoring
  • Waarop letten bij de aankoop van een nieuwe computer of laptop?
  • Cloud computing:
    • Verschillende lagen:
      • Cloud applicaties: Software as a Service (Saas)
      • Cloud platforms: Platform as a Service: (PaaS)
      • Cloud Infrastructuur as a Service: (IaaS)
    • Voorbeelden per laag,
    • Soorten Cloud omgevingen: Plubic, Private, Hybride
  • Grote marktspelers van Cloud Services:
    • Microsoft Azure
    • Amazon Amazon Web Services (AWS)
    • Google: (Google Platform)
  • Kiezen voor een Cloud oplossing VERSUS on Premise VERSUS hybride:
    • Paramaters die meespelen
    • Afwegingen risco's
  • Wat is een (de rol) van een Datacenter?
  • Introductie: Waar staat mijn data? GDPR wetgeving
  • Introductie: Software licenties en SLA's

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.