Functioneringsgesprekken voeren


Met motiverende functioneringsgesprekken de prestaties van uw medewerkers verbeteren

Introductie

Functioneringsgesprekken blijven noodzakelijk. Medewerkers hebben nood aan een continue evaluatie. Wat wordt er van hen verwacht en wat verwachten zij van u?

En hoewel het functioneringsgesprek al geruime tijd bestaat, blijft het voor de leidinggevende moeilijk om zijn/haar medewerkers te vertellen hoe ze functioneren. Bedoeling is vooral om tweerichtingsverkeer in het gesprek toe te laten. Uw medewerker heeft ook een stem die gehoord mag worden. Duidelijke feedback zorgt ervoor dat uw medewerkers direct leren uit wat ze goed doen en wat beter kan. Maar ook de leidinggevende kan groeien. Het functioneringsgesprek is een goed moment om elkaars sterke en verbeterpunten op een rijtje te zetten.

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

  • U kunt u op een goede manier voorbereiden op een functioneringsgesprek
  • U kunt op een correcte manier een functioneringsgesprek voeren met uw medewerkers
  • U krijgt inzicht in de opbouw van een goed gesprek
  • U kunt op een goede manier zaken bespreekbaar maken met uw medewerker
  • U krijgt inzicht over de manier waarop u de motivatie van uw medewerkers kunt verhogen
  • U kunt omgaan met moeilijke situaties

Omschrijving

In deze training willen we u tools aanreiken die u helpen bij het geven van feedback en het bespreekbaar maken van prestaties tijdens een functioneringsgesprek. We bekijken ook hoe u door middel van een goed gevoerd functioneringsgesprek de motivatie van uw medewerkers kunt verhogen.

De opleiding wordt gekleurd met tal van praktische voorbeelden en oefeningen zodat u de training onmiddellijk kunt toepassen in de praktijk.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Leidinggevenden die functioneringsgesprekken moeten voeren.

Methodologie

In deze training staat de praktijk van u als deelnemer centraal. Door middel van groepsgesprekken en cases wordt de koppeling gemaakt tussen theorie en praktijk. Ook is er voldoende ruimte voorzien voor het bespreken van de eigen cases en praktijkervaringen.

gesprekfunction-3-4_2013-380.jpg

Programma

1. Intro

2. Situering

  • Definitie, kenmerken en doelstellingen
  • Voordelen
  • Functioneringsgesprekken: what's in a name?
  • Situering in de evaluatiecyclus / ontwikkelcirkel

3. Organisatorische omkadering

  • Interne beslissingen
  • Documenten en tools
  • Interne communicatie
  • Praktisch: tijd en ruimte

4.Drie stappen bij een functioneringsgesprek

  • Voorbereiding
  • Door leidinggevende
  • Door medewerker
  • Gesprek
  • Onderdelen
  • Onderwerpen
  • Output: verslag, POP, ...

5. Communicatie (technieken, tips en aandachtspunten)

  • Enkele wetten en basismodellen
  • Feedback geven
  • Actief luisteren
  • Valkuilen
  • Moeilijke situaties

6. Reflectie

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.