Optimale logistiek in de zorginstelling


Optimalisatie van de dienstvoorraden en goederenstromen
Opleiding Algemeen beleid en organisatie 110601

Introductie

Instellingen in de zorgsector hebben een specifieke logistiek als het over goederenstromen en voorraden gaat. Elke gang of afdeling heeft wel zijn grijpvoorraad.  Hoe beheren we deze dienstvoorraden ?Wie "grijpt" in deze voorraad en hoe kunnen we blijven traceren. Hoe meer decentrale voorraden hoe moeilijker het beheer is. Consolidatie naar één centrale voorraad in de zorgsector is de optie maar toch moeten we de autonomie van de afdeling kunnen behouden. Hoe kunnen we onze logistiek binnen onze instelling optimaliseren? Hoe kunnen we onze goederen blijven traceren? Kunnen we alles snel blokkeren bij een leveranciers recall? Hoe omgaan met 'pharma producten' en 'niet-pharma producten' en waar liggen de verantwoordelijkheden? Hoe passen we principes van het  "bedrijfs"magazijnbeheer toe in onze zorginstellingen magazijn? Hoe groot moet mijn zorginstellingen magazijn zijn om aan layout optimalisatie te doen?

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

Verbeter uw inzicht in uw integraal logistiek beheer meer bepaald de rol van de voorraden en het magazijn binnen uw zorginstelling.

Omschrijving

Verbeter uw inzicht in uw integraal logistiek beheer meer bepaald de rol van de voorraden en het magazijn binnen uw zorginstelling.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

verantwoordelijken in een zorginstelling in het domein logistiek, aankoop, apotheek, infrastructuur

Voorkennis

Er is geen specifieke voorkennis vereist.

Programma

Sessie 1  

  • Integrale logistieke visie binnen een zorginstelling
  • Het belang van de interne service level van de interne logistiek
  • De functie van het magazijn en voorraden binnen een zorginstelling
  • Hoe de goederenstromen aansturen binnen uw zorginstelling
  • De rol van goede informatiestromen
  • het centraal databeheer, een kleinschalig databeheer hoe start u ermee?
  • Het belang van informatica systemen, track en trace, barcodes, RFID tags, ...

Sessie 2

  • Hoe omgaan met voorraden?
  • Het belang van goede magazijn layout: ABC analyses toegepast op het zorgsectormagazijn, FIFO en vervaldata, ...
  • Basis stockbeheer onder andere toegepast op nieuwe producten, aankoopvolumes per product
  • Optimalisatie van uw magazijn layout: zonering
  • van efficiënt goederen ontvangen, stockeren, verzamelen tot verzenden/meenemen naar patient
  • Magazijnlayout en loopafstand: de wet van de grote getallen en de sleutel tot productiviteit
  • Magazijn autoriteit: wie mag grijpen in het zorgmagazijn? Hoe vermijden we inventarisverschillen?

Sessie 3

  • De hoofdvoorraad versus de dienstvoorraad
  • Locatie beheersystemen toepasbaar in de zorginstellingen
  • Principe van KANBAN (één bakje vol / één bakje leeg) als aansturing van de dienstvoorraad
  • Berekening van een leeg/vol locatie om tot een optimale dienstvoorraad te komen:
    •  nooit zonder stock op de dienst
    • ken de beperkingen van dit systeem

Sessie 4

  • Receptie van goederen in uw zorginstellingen magazijn versus aankoopprocedures
  • Kwaliteitscontrole versus aankoopvoorwaarden
  • De speciale gevallen: terugroepen van goederen door de leverancier
  •  Opspoorbaarheid van de goederen in uw zorginstelling: dienstvoorraad / terugsturen van goederen naar de leverancier
  • Hoe omgaan met 'pharma producten' en 'niet-pharma producten' en waar liggen de verantwoordelijkheden
  • Goederen die bijna niet gebruikt worden: dode stock

Sessie 5

  • Goederen verzamel technieken in uw magazijn: routeberekening, aanleverschema diensten
  • Uitslag: hoe registeren we dat goederen effectief verbruikt zijn in het centraal databeheer van de zorginstelling?
  • De speciale gevallen: out of stock / dringende levering / goederen naar de dienst zonder in stock te komen
  • Stappenplan om tot een goed uitgewerkt zorginstellingen magazijn te komen: casus
  • Meten van de efficiëntie van mijn zorginstellingen magazijn

Sessie 6

  • Bezoek magazijn zorginstelling

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.