Leiding geven zonder hiërarchische impact
Verfijn als niet-leidinggevende uw leiderschapskwaliteiten
Wat kent men na het volgen van deze opleiding?
Na deze opleiding krijgt men meer impact op mensen, waardoor men betere resultaten bekomt. Tevens verkrijgt men een efficiëntere samenwerking en meer betrokkenheid.
Omschrijving
Om multidisciplinaire teams aan te sturen of mensen te laten samenwerken aan (tijdelijke) opdrachten kunt u niet altijd terugvallen op een hiërarchische positie. Dit niet-hiërarchisch leidinggeven vergt enkele specifieke vaardigheden die tijdens deze training centraal staan. Deze training ontwikkelt uw competenties om mensen te overtuigen, om invloed uit te oefenen en om negatieve situaties positief te beïnvloeden.
Voor wie is deze opleiding bestemd?
Opleiding voor coördinatoren en medewerkers, die multidisciplinaire teams aansturen of mensen laten samenwerken aan tijdelijke opdrachten. Dit zonder dat ze hun hiërarchisch leidinggevende zijn en toch hun impact willen vergroten om uiteindelijk betere resultaten te boeken.
Deze opleiding is erkend voor het functiecomplement door de FOD Volksgezondheid.
Methodologie
Iedere situatie is anders, daarom wordt de training optimaal afgestemd op uw persoonlijke ervaringen en problemen.
Voor de start van de opleiding wordt er gepolst naar uw verwachtingen en doorheen de opleiding wordt er tijdens iedere sessies teruggekoppeld naar uw persoonlijke situatie.
De aanpak stimuleert de zelfkennis, bevordert de bewustwording en brengt duurzame gedragsveranderingen tot stand vanuit praktische cases en persoonlijk engagement: elke deelnemer deelt zijn ervaringen op basis van concrete resultaten (geslaagd en/of mislukt) die hij behaalde. De geslaagde ervaringen/problemen worden dan geanalyseerd en besproken en de lessen die hieruit worden getrokken worden omgezet in een nieuw actieplan.
Programma
Persoonlijk "leiderschap"
- De verschillende rollen manager-leider-coach
- De hoekstenen van interpersoonlijke communicatie
- Motiverende, operationele en haalbare doelen stellen
- Talenten ontwikkelen en benutten
- Rekening houden met talenten en de beperkingen van alle teamleden
- Bevorderen van complementariteit en omgaan met diversiteit
Beïnvloeden en overtuigen met charisma
- Projecten en ideeën "verkopen"
- Hantering van bezwaren en onzekerheid: changemangement
- Communicatie: criteria om impact te maken voor een groep. Hoe om te gaan met verstoringen? De juiste vragen stellen.
Mobiliseren en leiden van een team voor een project of opdracht
- Erkenning, engagement en motivatie: de teamrollen
- Constructieve en gerichte feedback geven
Lastige situaties managen zonder hiërarchische macht
- Kader behouden en verduidelijken
- Coachen tot gewenst resultaat
- Effectief "neen" zeggen: assertiviteit en creatief omgaan met moeilijke situaties
Jean-Pierre Dekocker heeft zowel in de private als in de publieke sector heel vele jaren ervaring als leidinggevende. Werken met mensen is voor hem altijd een enorme bron van inspiratie en motivatie geweest. Medewerkers laten openbloeien en ontwikkelen binnen een organisatie was steeds een belangrijke prioriteit waarvoor hij als leidinggevende niet alleen de nodige ondersteuning gaf, maar ook altijd een voorbeeldrol opnam.
"Lead by example" en "Walk the talk" zijn voor hem immers belangrijke voorwaarden om als leidinggevende geloofwaardig en succesvol te kunnen zijn.
Door zichzelf als leidinggevende altijd in vraag te stellen, veel en actief te luisteren naar anderen en steeds alert te zijn voor veranderingen in de maatschappij en het bedrijf, is hij er altijd in geslaagd om nieuwe trends in het coachen van medewerkers mee vorm te geven. Denk daarbij aan de evolutie van leider/manager/expert naar coach, het leiden/coachen vanop afstand, het beter beheren van de "balans werk/privé", enz..
Dat hij zijn loopbaan als leidinggevende voor de helft in de private sector (Alcatel, nu Nokia) en voor de helft in de publieke sector (Proximus) heeft vorm gegeven, maakt hem ook uitermate geschikt om het leidinggeven in deze sectoren te vergelijken. In deze bedrijven heeft hij leiding gegeven zowel in functies met heel veel als in functies met veel minder hiërarchische impact.
Omdat Jean-Pierre Dekocker tijdens zijn loopbaan zowel opleidingen heeft gegeven als een opleidingscentrum heeft geleid, heeft hij gekozen, om na zijn pensionering, zijn kennis en ervaring te delen met anderen. Dit doet hij nu al 3 jaar met veel enthousiasme en met een excellente feedback van klanten uit de publieke sector zoals "De Lijn", "Provincie West-Vlaanderen", "KULAK Campus Kortrijk", "AZ Sint-Jan Brugge", "Agentschap Wegen en Verkeer",...
Jean-Pierre Dekocker is houder van een MBA diploma behaald aan de Vlerick Business School, heeft een actief sportief verleden in het voetbal en houdt zijn conditie nog steeds op peil door heel regelmatig te joggen.
Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.