Hoe zelf conflicten coachen in zorgteams

Opleiding Algemeen beleid en organisatie 190429

Introductie

Elk team kent conflicten. Sommigen spelen zich heel onderhuids af, anderen zijn zeer zichtbaar. Als leidinggevende zit u vaak met de handen in het haar. U wil het conflict zo snel mogelijk oplossen zodat de teamleden opnieuw kunnen focussen op de essentie van hun job. Maar hoe pakt u dat nu best aan?

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze workshop is er voor alle leidinggevenden die op een constructieve manier willen omgaan met conflicten in hun team.

Methodologie

  • U krijgt zicht op hoe conflicten ontstaan, in stand worden gehouden en escaleren
  • U leert hoe u tijdig kan ingrijpen en hoe u een conflict kan ombuigen tot iets constructiefs
  • We doen dit door theoretische kaders te koppelen aan uw praktijk en leervragen, door ervaringen uit te wisselen en te oefenen

Aangezien jullie ervaringen en leervragen de opbouw van de workshop bepalen is er geen vooraf uitgetekend programma.

Programma

  • Wat is een conflict en hoe ontstaat het?
  • Systemisch kijken naar conflicten
  • Hoe escaleert een conflict?
  • De verschillende fases in een conflict
  • Een conflict kunnen inschatten en weten welke gepaste interventie daar tegenover staat
  • Conflictvaardigheden en gespreksvaardigheden
  • Valkuilen bij het coachen van conflicten

Inge Singulé coacht en traint werknemers, leidinggevenden, coaches, teams en organisaties in de non-profit in hun ontwikkeling. Vanuit haar expertise in conflictcoaching neemt zij niet over, maar legt de verantwoordelijkheid en het eigenaarschap voor het conflict en de oplossing ervan bij de betrokkenen. Zodat zij opnieuw open communiceren en vlot samenwerken en zich (terug) kunnen focussen op de essentie van hun werk. Haar cliënten waarderen haar geloof in hun sterktes en mogelijkheden, haar no-nonsense aanpak, creativiteit, begeestering en inzicht.