De boekhoudkundige verwerking van subsidies


Een practicum op de hele cyclus van de boekhoudkundige verwerking van subsidies. Op locatie (standaard) of via interactieve webinar (corona-modus)
Opleiding Accountancy 200259

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

Praktische kennis en inzicht om de beschreven complexe problematiek van subsidies in de praktijk te kunnen toepassen.

Introductie

U ontvangt als vzw subsidies. Hoe moeten deze op een correcte manier in de boekhouding verwerkt worden. Nogal wat vzw’s worstelen met de correcte boekhoudkundige verwerking ervan. Al te dikwijls worden die doodeenvoudig geboekt als opbrengst bij ontvangst op de bankrekening. Dit is een praktijk uit de eenvoudige of kasboekhouding die alleen financiële verrichtingen noteert. In een dubbele boekhouding, waarin ook en vooral economische verrichtingen worden verwerkt, moet dit enigszins anders.

Omschrijving

In dit practicum bekijken we de hele cyclus van de subsidie: vanaf het moment dat de bevestiging wordt ontvangen dat er subsidie zal worden gegeven tot en met de finale afrekening met de subsidiënt.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

We richten ons hier tot fiscalisten, boekhouders, revisoren en financiële verantwoordelijken in vzw’s

Voorkennis

Voldoende boekhoudkundige basiskennis bezitten is vereist.

Methodologie

Vertrekkend vanuit praktijkoefeningen krijgt u van de docent  inzichten in de boekingen die bijdragen tot een goede verwerking van subsidies in uw boekhouding.

Op locatie (standaard) of via interactieve webinar (corona-modus)

Programma

Bij de verwerking van de subsidie houden we rekening met een aantal belangrijke vragen:

  • Hoeveel heeft de subsidiënt op welk moment al betaald, en hoeveel onbetaald saldo staat nog open?
  • Hoeveel hebben we al besteed in functie van deze subsidie, en hoeveel moet nog worden uitgegeven?
  • Wordt de opbrengst geboekt in dezelfde periode (maand, kwartaal, semester) als die waarin de kosten werden gemaakt?
  • Hoe krijgen we zicht op de mate waarin subsidieprojecten congruent zijn met de ervoor opgestelde begroting? Is een analytische boekhouding daarbij noodzakelijk of kan het ook "extra-comptabel"?
  • Hoe anticiperen we op de uiteindelijke afrekening met de subsidiënt?

Op locatie (standaard) of via interactieve webinar (corona-modus)

Prijsinfo

Corona?! Die bederft bij Escala uw leerhonger nooit

Deze opleiding vindt op een fysieke locatie plaats.

“Jaja, maar wat als het coronavirus opnieuw roet in het eten strooit?”

Eenvoudig: daarop zijn wij voorbereid – en u dus ook. De opleiding gaat dan gewoon door als interactieve webinar! Zo blijft u nooit op uw leerhonger zitten.

In plaats van in het lokaal binnen te stappen, wandelt u er online binnen. Startdatum en -uur blijven dezelfde. Alleen delen we de opleiding mogelijk op in meerdere kortere sessies. Toch als die uw comfort verbeteren en de leerimpact vergroten.

Webinars zijn het neusje van de trainingzalm. Het is alsof u fysiek in de zaal aanwezig bent. U interageert met uw trainer en met uw medetrainees. En u krijgt meteen antwoord op uw vragen.

Onwennig met technologie? Hoeft niet: de software die u van ons krijgt, is bijzonder gebruikersvriendelijk en komt met de begeleiding en ondersteuning waar u om vraagt.

Wees Corona te slim af. Boek nu bij Escala, waar het virus geen spelbreker meer is.

Vragen? Collega Tine zorgt voor antwoorden (mail Tine@escala.be of bel 078 35 36 38).