Omgaan met de media


Bouw goede relaties met de traditionele mediakanalen
Opleiding Klantgerichtheid 220378
NIEUW

Omschrijving

Goede relaties met de media zijn voor een organisatie van groot belang. De pers kan zorgen voor een belangrijke zichtbaarheid en kan de organisatie in de schijnwerpers plaatsen. Maar vaak schijnen de belangen van journalisten tegengesteld te zijn aan de belangen van de organisatie. Medewerkers zijn niet altijd happig om met de pers te spreken omdat ze vrezen dat de berichtgeving over hun organisatie negatief zal zijn.

In werkelijkheid kunt u de berichtgeving over uw organisatie voor een groot deel zelf in de juiste richting sturen. Een grondige voorbereiding is hiervoor een belangrijke voorwaarde.

De opleiding 'Omgaan met de media' geeft een overzicht van de Belgische pers en de kenmerken van de media. U krijgt tips voor het ontwikkelen van een heldere boodschap, het schrijven van een persbericht en het organiseren van een persontmoeting. U leert bijvoorbeeld hoe u een interview moeten voorbereiden en waaruit een persmap bestaat.

Naast het fundamentele inzicht wat goede relaties met de media betekent, krijgt u praktisch advies en tips die bijdragen tot een optimaal mediabeleid voor uw organisatie. De theorie wordt op verscheidene tijdstippen gedurende de opleiding afgewisseld met kleine praktische oefeningen in groepsverband.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze opleiding is bestemd voor communicatie-, HR- en vormingsverantwoordelijken maar ook voor directieleden en managers.

Programma

Inleiding

  • Het belang van de pers als waakhond
  • Sociale media en fake news

Media

  • Belgisch persoverzicht
  • Kenmerken massamedia
  • Werking van een redactie en deadlines
  • Nieuwscriteria
  • Relaties met journalisten
  • Woordvoerder
  • Terminologie en afspraken (on-the-record/off-the-record/embargo)
  • Oefening: welke nieuwscriteria schakelen we in voor onze eigen organisatie?

Mediatiek evenement

  • Uitgangspunt en doelstelling
  • Bepalen van de boodschappen/kenmerken van boodschappen
  • Oefening: welke is de belangrijkste kernboodschap van uw organisatie?
  • Keuze van middelen: persbericht, persconferentie, persontmoeting
  • Keuze timing van een persontmoeting
  • Hoe schrijft u een persbericht?
  • Oefening: schrijf een persbericht met betrekking tot uw eigen organisatie
  • Waaruit bestaat een persmap?
  • Hoe unt u de pers uitnodigen?
  • Hoe contacten houden?

Interviews

  • Onderscheid print en audiovisueel
  • Voorbereiding op het interview
  • Inhoudelijk: 'omgekeerde piramide'
  • Ontwikkelen van een heldere boodschap
  • Non verbale communicatie
  • Verloop van het interview
  • Antwoorden op moeilijke of vervelende vragen
  • Oefening: detecteren welke vervelende vragen journalisten kunnen stellen over uw organisatie en ontwikkelen van een antwoord hierop

Lesdata

Datum Startuur Einduur
donderdag 10/11/2022 09:00 12:00
donderdag 10/11/2022 13:00 16:00

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Locatie

  • Campus Gent NETWORKS TWO
  • Raymonde de Larochelaan 13
  • 9051 Gent
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • Tine@escala.be

Dominiek Saelens is expert op het vlak van corporate communicatie en relaties met de media. Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring in communicatie als woordvoerder, als communicatieverantwoordelijke en jobmarketing manager bij Defensie. Zijn specialiteiten zijn onder meer mediatraining, schrijven van persberichten, presentatietechnieken en crisiscommunicatie. Hij kan als geen ander invalshoeken vinden om organisaties bij de media onder de aandacht te brengen. Hij is bovendien sinds 20 jaar praktijklector aan de Universiteit Gent binnen het vakgebied communicatiemanagement. Zijn studenten zijn zeer enthousiast over zijn open aanpak en hij wordt specifiek gewaardeerd voor zijn praktijk expertise.

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.