Nudging - optimaliseer het gedrag van uw publiek met een subtiel duwtje in de rug

Opleiding Klantgerichtheid 180376

Omschrijving

Inspelen op gedrag van mensen met nudges

In deze opleiding krijgt u een introductie in nudging. Op het einde gaat u naar huis met heel wat inspiratie en praktische handvaten om zelf aan de slag te gaan.

Nudging lijkt heel ingewikkeld, maar het principe wordt op allerlei manieren in ons dagelijks leven toegepast. Afgelopen jaar kwam het begrip meermaals in de media dankzij de nobelprijsuitreiking aan grondlegger professor Richard H. Thaler. Hij kreeg de Nobelprijs voor economie ondermeer voor zijn invloedrijke gedragsboek "Nudge".  Daarin komen verschillende psychologische technieken aan bod.

Bij nudging worden mensen onbewust gestuurd om betere en gezondere keuzes te maken. De term nudging betekent eigenlijk een duwtje geven, een duwtje in de juiste richting. Belangrijk bij nudging is dat het gaat om positieve keuzes naar voren schuiven en tegelijk ook nog steeds andere keuzes mogelijk maken. Wij behouden dus onze keuzevrijheid, maar door de subtiele beïnvloeding worden we geleid naar een gewenst gedrag.

Benieuwd naar met welke technieken u uw communicatie naar een hoger niveau kan tillen? In deze opleiding leert u de basisprincipes.

Vijf voorbeelden van "nudging", een psychologisch principe dat u maar al te goed kent

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/09/nobelprijs-economie-voor--nudging---een--psychologisch-principe-/

 

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Communicatieverantwoordelijken en medewerkers in openbare besturen, non profit organisaties, social profit organisaties, ...

2018-376-1-AfbeeldingInDeKijker.jpg

Programma

Inspelen op gedrag van mensen met nudges

In deze opleiding krijgt u een introductie in nudging. Op het einde gaat u naar huis met heel wat inspiratie en praktische handvaten om zelf aan de slag te gaan.

Nudging lijkt heel ingewikkeld, maar het principe wordt op allerlei manieren in ons dagelijks leven toegepast. Afgelopen jaar kwam het begrip meermaals in de media dankzij de nobelprijsuitreiking aan grondlegger professor Richard H. Thaler. Hij kreeg de Nobelprijs voor economie ondermeer voor zijn invloedrijke gedragsboek "Nudge".  Daarin komen verschillende psychologische technieken aan bod.

Bij nudging worden mensen onbewust gestuurd om betere en gezondere keuzes te maken. De term nudging betekent eigenlijk een duwtje geven, een duwtje in de juiste richting. Belangrijk bij nudging is dat het gaat om positieve keuzes naar voren schuiven en tegelijk ook nog steeds andere keuzes mogelijk maken. Wij behouden dus onze keuzevrijheid, maar door de subtiele beïnvloeding worden we geleid naar een gewenst gedrag.

Benieuwd naar met welke technieken u uw communicatie naar een hoger niveau kan tillen? In deze opleiding leert u de basisprincipes.

Vijf voorbeelden van "nudging", een psychologisch principe dat u maar al te goed kent

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/09/nobelprijs-economie-voor--nudging---een--psychologisch-principe-/

 

Lesdata

Datum Startuur Einduur
dinsdag 14/05/2019 09:30 12:30

Deze data zijn nog onderhevig aan wijzigingen.

Locatie

  • SBM Gent
  • Tramstraat 63
  • 9052 Zwijnaarde
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • F: 051/268754
  • info@escala.be

Lesdata

Datum Startuur Einduur
dinsdag 26/03/2019 09:30 12:30

Deze data zijn nog onderhevig aan wijzigingen.

Locatie

  • Provincie Antwerpen - Kamp C
  • Britselaan 20
  • 2260 Westerlo
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • F: 051/268754
  • info@escala.be
2018-376-1-OmschrijvingDocent-1.jpg

Reinout Van Zandycke specialiseerde zich de afgelopen acht jaar in overtuigingstechnieken en online communicatie. Hij combineert psychologische principes met nieuwe online marketingtechnieken. De basics van online media combineren met psychologische en data-inzichten is volgens hem een garantie op succes. Hij geeft hierover regelmatig workshops aan politieke partijen en bedrijven. Geen saaie colleges, maar wel interactieve en praktische sessies.

Zijn inspiratie haalt hij vaak uit Nederland en Amerika. Zo trekt hij regelmatig naar de States om daar de experts op vlak van online media en psychologie te interviewen. In februari 2017 zat hij daarvoor in Washington DC samen met het Marketingteam van president Donald Trump. Eind mei kwam zijn eerste boek uit over online campagnevoeren. Reinout is ook gastauteur voor blogs als Bloovi en Frankwatching.