ITIL® Foundation Class v3.0

Opleiding ICT en informatiemanagement 080209

Introductie

Organisaties zijn zeer afhankelijk van hun IT om hun bedrijfsdoelstellingen te behalen en de behoeftes van de business te vervullen. Er is bijna geen business meer denkbaar zonder onderliggende IT. Elke organisatie voorziet services aan haar gebruikers die ze zelf verzorgt, insourced of outsourced. Veelal is het een complexe mix. De onderliggende processen die ervoor zorgen dat de IT-services op een kwalitatieve manier bij de gebruikers geraken zijn cruciaal.

De IT Infrastructure Library® (ITIL®) is op wereldvlak het meest toegepaste best practice framework, en dit zowel in publieke als private sector, van KMO tot multinational.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Managers en medewerkers van IT Service departementen, applicatie- en projectmanagers.

Voorkennis

Er is geen specifieke voorkennis nodig. Een theoretische kennis van de werking van een IT-department of customer service department is voldoende.

Bijkomende info

Foundation certificatie examen erkend door PeopleCert

  • De opleiding is eveneens voorbereiding op het Foundation Certificatie examen van Exin.
  • Op het einde van de laatste lesdag kan je het certificatie examen ook daadwerkelijk afleggen. Het EXIN examen wordt voorafgegaan door een proefexamen.
  • De kostprijs van ITIL® v3.0 - Foundations examen (erkend door Exin) zit NIET vervat in de kostprijs van de opleiding. De kostprijs voor het examen bedraagt 250 euro (excl BTW). Vermeld bij uw inschrijving in het opmerkingsveld dat u ook wenst deel te nemen aan het examen.

ITIL® trainingen worden gegeven in samenwerking met Strict bv, ATO PeopleCert Affiliate.

ITIL® is a Registered Trade Mark of AXELOS Limited

Wat kent u na het volgen van deze opleiding?

De ITIL®  Foundation opleiding geeft inzicht in componenten en aspecten van een IT-infrastructuur volgens het ITIL® best practice framework. U leert procesmatig te denken en u ontdekt de voordelen van IT-Service Management. Na het volgen van de opleiding kan u meewerken aan ITIL® -implementaties.

U weet:

  • hoe ITIL®  helpt de business en de IT-services op elkaar af te stellen
  • hoe ITIL®  de kwaliteit en kwantiteit van uw dienstverlening kan verhogen
  • hoe ITIL®  de relatie tussen de IT afdeling en klant kan beïnvloeden
  • wat het doel, de activiteiten en de meetbare resultaten van de processen zijn
  • hoe om te gaan met de klant-leverancier relatie
itilitinfrastructuuritserv-2-1_2008-209.jpg

Programma

Belangrijk: vermeld bij uw inschrijving in het opmerkingsveld dat u ook wenst deel te nemen aan het examen.

  • Wat is IT Service Management?
  • Waarom ITIL® ?
  • ITIL®  vocabularium, terminologie en processen
  • Kwaliteitsgarantie en ISO 20000
  • Service desk
  • De 5 ITIL®  lifecycles:
  • Service Strategy: de focus ligt op het definiëren van de juiste services zodat zij de onderneming een duidelijke positionering geeft op de markt. De klanten en gebruikers merken de waarde van de services op
  • De strategische processen: Service Portfolio Management, Demand Management, Financial Management, Business Relationship Management
  • Service Design: de focus ligt op het ontwikkelen van de services, inclusief architectuur, processen en policies
  • De design processen: Service Catalog Management, Service Level Management, Capacity Management, Availability Management, IT Service Continuity Management, Information Security Management, Supplier Management
  • Service Transition: De focus ligt op het bouwen en overbrengen van de servies naar de productie omgeving.
  • De transition processen: Service asset & Configuration Management, Change Management, Release Management, Knowledge Management
  • Service Operation: de focus ligt op het bereiken van de effectiviteit en efficiëntie in het voorzien van de services. Hier wordt de waarde voor de klant gerealiseerd
  • De operation processen: Incident Management, Event Management, Service Request Management, Problem Management, Access Management
  • Continual Service Improvement:De focus ligt op het voortdurend verbeteren
  • Het 7 stappen verbeteringsproces
  • Proefexamen, hints, do's en don'ts

 

ITIL® trainingen worden gegeven in samenwerking met Strict bv, ATO Exin Affiliate.

ITIL® is a Registered Trade Mark of AXELOS Limited

 

Foundation certificatie examen van Exin

  • De opleiding is eveneens voorbereiding op het Foundation Certificatie examen van Exin
  • Op het einde van de laatste lesdag kunt u het certificatie examen ook daadwerkelijk afleggen. Het EXIN examen wordt voorafgegaan door een proefexamen
  • De kostprijs van ITIL®  v3.0 - Foundations examen (erkend door Exin) zit NIET vervat in de kostprijs van de opleiding. De kostprijs voor het examen bedraagt 250 euro (excl BTW)

Deze opleiding wordt georganiseerd door onze partner SBM, cvba Skilliant.

Lesdata

Datum Startuur Einduur
dinsdag 12/03/2019 18:30 21:30
dinsdag 19/03/2019 18:30 21:30
dinsdag 26/03/2019 18:30 21:30
dinsdag 02/04/2019 18:30 21:30
dinsdag 23/04/2019 18:30 21:30
dinsdag 30/04/2019 18:30 21:30

Deze data zijn nog onderhevig aan wijzigingen.

Locatie

  • Escala Kortrijk
  • Doorniksesteenweg 220
  • 8500 Kortrijk
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • F: 051/268754
  • info@escala.be

Lesdata

Datum Startuur Einduur
maandag 13/05/2019 09:00 12:00
maandag 13/05/2019 13:00 16:00
maandag 20/05/2019 09:00 12:00
maandag 20/05/2019 13:00 16:00
maandag 27/05/2019 09:00 12:00
maandag 27/05/2019 13:00 16:00

Deze data zijn nog onderhevig aan wijzigingen.

Locatie

  • SBM Gent
  • Tramstraat 63
  • 9052 Zwijnaarde
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • F: 051/268754
  • info@escala.be
2008-209-2-OmschrijvingDocent-1.jpg

Joost Bertrem is a certified trainer and consultant in ITIL® and Lean IT. He implements since serveral years ITIL® and Lean IT practices in as well multinaltionals, large organisations as small & medium sized companies. Joost is an inspired key note speaker on conferences and seminars about service management and IT governance. He combines the power of strategic thinking with practical experience. His trainings are full of practical examples and real life cases. He wants that his training motivates the participants in starting up enthusiastically the practices they have learnt.