ITIL 4 Foundation


IT Service management anno Industrie 4.0

Introductie

ITIL ondersteunt organisaties en professionals om maximaal waarde te halen uit IT en digitale diensten. Het helpt bij het bepalen van de richting van de serviceprovider met een duidelijk competentiemodel en past deze aan de bedrijfsstrategie en klantbehoeften aan. ITIL, een professioneel erkend certificatieschema, biedt uitgebreide, praktische en beproefde richtlijnen voor het opzetten van een servicebeheersysteem en biedt een gemeenschappelijke woordenlijst voor bedrijven die IT-services gebruiken.

Omschrijving

Evolutie naar ITIL 4

We bevinden ons in een tijd van ongekende verandering, bekend als de 'Vierde Industriële Revolutie'. Het wordt gekenmerkt door de digitale transformatie van onze wereld en de onvermijdelijke interactie tussen mensen, digitale technologieën en fysieke activa. Het is een steeds snellere en complexere omgeving, waardoor organisaties flexibeler moeten zijn, beter georganiseerd om zich wendbaarder op te stellen en klaar moeten zijn om nieuwe manieren van werken te accepteren om in deze snel veranderende wereld relevant en succesvol te blijven. ITIL 4 framework helpt organisaties om verbinding te maken en deze verschillende uitdagingen aan te passen die niet alleen relevant zijn voor ITSM-professionals, maar ook voor een breder scala van professionals die in de digitale wereld werken.

De officiële naam van de update is ITIL® 4. De vier geeft geen versienummer aan, maar een verwijzing naar ‘de Vierde Industriële Revolutie’ die wordt gekenmerkt door robotica, kunstmatige intelligentie, nanotechnologie, quantum computing, biotechnologie, the Internet of Things (IoT), 3D-printen, autonome voertuigen en nog veel meer.

ITIL 4 ondersteunt de bestaande investering die mensen en organisaties hebben gedaan in ITIL, omdat het een uitbreiding op het bestaande raamwerk is. Die investering wordt beschermd omdat ITIL 4 een praktische en flexibele overgang biedt die organisaties helpt om de nieuwe manier van werken van de moderne digitale wereld over te nemen. Het biedt een end-to-end IT / digitaal bedieningsmodel voor de levering en bediening van producten en services met technische ondersteuning en stelt IT-teams in staat om een cruciale rol te blijven spelen in de bredere bedrijfsstrategie.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

  • Managers en medewerkers van IT Service departementen
  • Applicatie- en projectmanagers

Voorkennis

Er is geen specifieke voorkennis nodig. Een theoretische kennis van de werking van een IT-department of customer service department is voldoende.

Methodologie

Opleidingsmethodiek volgens format:

  • Klassikale format (100% klassikaal):
    • Deelnemer is fysiek aanwezig in het leslokaal op een SBM Campus
    • De opleiding is een afwisseling tussen nieuwe theoretische concepten en best practices van ITIL® 4 die via praktijkvoorbeelden bijgebracht worden
    • Interactie: Deelnemers kunnen "face to face" vragen stellen aan de docent
    • Er is een hoger interactiviteit tussen de deelnemers en docent

 

  • Webinar format (100% online):
    • Deelnemers volgen vanop afstand (bvb thuis of bedrijfomgeving) de opleiding
    • De opleiding is een afwisseling tussen nieuwe theoretische concepten en best practices van ITIL® 4 die via praktijkvoorbeelden bijgebracht worden
    • Interactie: deelnemers kunnen eveneens online tussenkomen gebruikmakende van de online features van het leerplatform
    • Docent stimuleert de interactiviteit tussen deelnemers gebruikmakend van de features van het leerplatform

 

  • De opleiding is eveneens voorbereiding op het Foundation Certificatie examen.  

Op einde van de opleiding wordt aandacht besteed hoe de deelnemers zich optimaal kunen voorbereiden op het ITIL 4 Foundation examen aan de hand van een proefexamen.  

Belangrijk om weten:

De kostprijs van ITIL® 4 - Foundation examen (erkend door Peoplecert) zit vervat in de kostprijs van de opleiding. U ontvangt een voucher waarmee u dan zelf het examen kan inplannen op een moment wanneer het voor u past.

Praktische info ITIL® 4 - Foundation examen:

  • Taal examen: Engelstalig
  • 1 uur (of 75 minuten voor niet native Engelstaligen)
  • Meerkeuze, waarbij er maar één correct antwoord is
  • 40 vragen
  • Passing score: 65% (of 26/40 vragen correct beantwoorden)
  • Gesloten boek

Programma

  • Wat is IT Service Management?
  • Waarom ITIL® ?
  • ITIL®  vocabularium, terminologie en processen
  • IT Service Management definities:  Service, Utility, Warranty, Customer, User, Service management, Sponsor
  • Key concepts of  Value creation
  • Key concepts of Service relationships:
    • service offering
    • service provision
    • service consumption
    • service relationship management
  • De geest, en het praktisch gebruik van 7 ITIL  richtlijnen
  • 4 dimensions of service management:
    • Organizations and people
    • Information and technology
    • Partners and suppliers
    • Value streams and processes
  • Het  ITIL service value system
  • De service value chain, its inputs and outputs, and its role in supporting value streams
  • Service value chain elements:
    • Plan
    • Improve
    • Engage
    • Design & transition
    • Obtain / Build
    • Deliver & support
2019-180-1-OmschrijvingDocent-1.jpg

Joost Bertrem

Joost Bertrem is een gecertificeerde trainer en consultant in ITIL® en Lean IT. Hij implementeert sinds verschillende jaren ITIL® en Lean IT in zowel multinationals, grote organisaties als kleine en middelgrote bedrijven. Joost is een geïnspireerde hoofdspreker op conferenties en seminars over servicemanagement en IT-governance. Hij combineert de kracht van strategisch denken met praktische ervaring. Zijn trainingen staan vol met praktische voorbeelden en cases uit het bedrijfsleven. Hij wil dat zijn training de deelnemers motiveert om de oefeningen die ze hebben geleerd enthousiast op te starten.

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.