Personeelsmedewerker

Opleiding HRM 130360

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

  • U hebt een overzicht van verschillende aspecten van personeelszaken
  • U krijgt een gedegen basisopleiding, waarmee de kennis daarna verder in de diepte kan uitgebreid worden
  • Na de 12 sessies bent u in staat om personeelszaken te positioneren binnen de bedrijfsvoering

Introductie

Hebt u ambitie om personeelsmedewerker te worden? Of werkt u reeds in een personeelsdienst maar ontbreekt het u aan basis? Dan is deze training dé ideale training om te starten. U krijgt een overzicht van de basissegmenten rond personeelsbeleid.

Wenst u zich daarna nog verder te specialiseren kunnen wij u de cursus Loon- en personeelsadministratie aanraden bij onze partner SBM. In deze training wordt het volledig spectrum van personeelszaken belicht.

Ook voor organisaties die iemand willen opleiden om mee te werken op de personeelsdienst is de training Personeelsmedewerker zeer geschikt.

Omschrijving

We weten hoe belangrijk de medewerker wel is. Werken met mensen is investeren in mensen. Uw menselijk potentieel zo effectief mogelijk inzetten en er het beste uit halen. Zorgen dat de juiste man/vrouw de geschikte job uitoefent, optimaal rendeert en dat alles in overeenstemming is met deorganisatiestrategie.

Wie op een personeelsdienst werkt, heeft vandaag zonder enige twijfel een veelzijdige job. Een helder, effectief en goed werkende personeelsdienst, is de sleutel tot succes. Wie gelooft in de kracht van een goede personeelsdienst, waarbij respect voor medewerkers en organisatiestrategie samengaan, is de juiste persoon voor deze opleiding.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze opleiding richt zich naar mensen die binnen een personeelsdienst willen werken of er reeds in werken en een breed overzicht willen krijgen van personeelszaken.

Methodologie

De lessen zijn een mix van theoretische uiteenzettingen, praktische cases en oefeningen.

Programma

1. Het belang van personeelsbeleid (1 sessie)

Docent: Isabelle Cordewiner

  • Duurzaam personeelsbeleid: belang van het besef van de waarde van het personeel
  • Situering van het personeelsbeleid  tov het globaal managment
  • Belang van personeelsbeleid: bedrijfsstructuur, ISO/kwaliteitszorg, personeelsbeleid in het licht van sociale wetgeving
  • HRM en (sociale) conflicten
  • Duiding van de verschillende aspecten van  personeelsbeleid die in de opleiding aan bod komen:
    • werving & selectie, competitiemanagement
    • loopbaanmanagement
    • belonen en beoordelen
    • communicatiebeleid & sociaal overleg
    • arbeidsverhoudingen

2 .Werving, selectie en competentiemanagement (3 sessies)

Docent: Isabelle Cordewiner

  • Competentiemanagement
    • Wat zijn competenties (generieke, specifieke, gedragsgebonden en kennis, gedragsindicatoren)
    • Toepasbaarheid (verticale en horizontale integratie)
  • Werving
    • Vacature opmaak
    • Functie- en profielanalyse
    • Knelpuntberoepen
    • Wervingskanalen (uitzendbureaus, selectiekantoren, freelancers,...)
    • Jobmarketing
    • Oefeningen: opmaak functiebeschrijving personeelsmedewerker, vacature personeelsmedewerker en actieplan wervingskanalen voor die functie.
  • Selectie
    • Eerste screening
    • Diepte-interview (STAR)
    • Assessment en testen
    • Ethiek en discretie
    • Oefening: sollicitatiegesprek afnemen bij elkaar

3. Loopbaanmanagement (2 sessies)

Docent: Carrette Freddy

  • Opleidingsplanning
    • opmaak van een bedrijfsopleidingsplan
    • opstellen van een opleidingsbudget
    • sectorfondsen inzake opleiding
    • e-learning en andere mogelijkheden
  • Loopbaanmanagement
    • start van de loopbaan en onthaal nieuwe medewerkers
    • deeltijds werken/andere vormen van werken
    • functiewijzigingen (Wat met functiewijzigingen tijdens bv. ouderschapsverlof?)
    • kennisborging
    • interimmanagement
    • einde loopbaan: brugpensioen, pensioen, ontslag, generatiepact

4. Beloningsbeleid (2 sessies)

Docent: Yanel Allaert

  • Loonbeleid
  • Functieclassificatie
  • Alternatieve verloningsystemen

 

5. Performance management (2 sessies)

Docent: Isabelle Cordewiner

  • Opmaak van een evaluatiebeleid
  • Parameters voor beoordeling
  • Kengetallen, boordtabellen
  • Toepassing via functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken
  • Moeilijke gesprekken voeren

6. Welzijn op het werk (1 sessie)

Docent: Yanel Allaert

  • Begrippen betreffende welzijn op het werk.
  • Wat zijn de oorzaken en gevolgen van welzijn op het werk?
  • Wat is het wettelijk kader hieromtrent?
  • Wat kan een werkgever/HR doen aan welzijnsacties op het werk?

 

7. Communicatiebeleid (1 sessie)

Docent: Isabelle Cordewiner

  • Wat is een intern communicatiebeleid?
  • Doel van interne communicatie
  • Hoe opzetten?
  • Evaluatie van de interne communicatie
  • Casussen: communicatie omtrent de implementatie van een sanctioneringsbeleid en een werkoverleg

Deze opleiding wordt georganiseerd door onze partner SBM, cvba Skilliant.

Lesdata

Datum Startuur Einduur
maandag 25/10/2021 18:30 21:30
maandag 08/11/2021 18:30 21:30
maandag 15/11/2021 18:30 21:30
maandag 22/11/2021 18:30 21:30
maandag 29/11/2021 18:30 21:30
maandag 06/12/2021 18:30 21:30
maandag 13/12/2021 18:30 21:30
maandag 20/12/2021 18:30 21:30
maandag 10/01/2022 18:30 21:30
maandag 17/01/2022 18:30 21:30
maandag 24/01/2022 18:30 21:30
maandag 31/01/2022 18:30 21:30

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Locatie

  • Escala Brugge
  • Spoorwegstraat 14
  • 8200 Brugge
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • Tine@escala.be

Getuigschrift

U ontvangt op het einde een certificaat erkend door SBM.

2013-360-3-OmschrijvingDocent-3.jpg

Yanel Allaert studeerde af als master Handelswetenschappen met specialisatie personeels- en organisatiemanagement. Sindsdien is ze aan de slag bij Auxilios als HR Consultant binnen verschillende HR vakdomeinen (Werving en selectie, interimmanagement, training) en blijft ze haar kennis uitbouwen.

2013-360-3-OmschrijvingDocent-2.jpg

Isabelle Cordewiner is een psychologe die in HR de perfecte combinatie gevonden heeft tussen werken met en werken voor mensen. Sinds 2016 is ze aan de slag bij Auxilios als HR consultant waar ze zich toespitste op verschillende vakken van de HR cyclus: interim management, rekrutering & selectie, training & coaching en loopbaanbegeleiding.

2013-360-3-OmschrijvingDocent-1.jpg

Freddy Carrette studeerde in 1990 af als maatschappelijk assistent, optie personeelswerk (KVMW, Gent) en volgde nadien een kaderopleiding agogische bijscholing orthopedagogie. Zijn carrière start in 1991 als stafmedewerker HR in het AZ Sint Lucas ziekenhuis te Brugge, om in 1998 over te schakelen naar de retail dienstensector als HR Director, waarvan de laatste jaren ook internationaal.

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.