Conflicthantering bij de poetsdiensten

Opleiding Algemeen beleid en organisatie 120801

Introductie

Wordt u geconfronteerd met conflicten tussen een medewerker van uw schoonmaakteam en de opdrachtgever? Of tussen medewerkers van uw team onderling?

In werksituaties zijn conflicten onvermijdbaar. Voor leidinggevenden is het belangrijk om deze conflicten te detecteren, te analyseren en te vermijden dat deze conflicten escaleren. Conflicten kunnen immers uitgroeien tot een probleem binnen het team, waardoor medewerkers minder efficiënt functioneren.

Omschrijving

Tijdens deze opleiding bieden we u een kader aan waarbinnen u kunt optreden wanneer er zich een conflict binnen uw team voordoet. We leren hoe u kunt luisteren naar de verschillende medewerkers, hoe u objectief kunt kijken naar een conflict en hoe u het conflict kunt wegwerken of kunt verkleinen.

Deze opleiding vertrekt niet van grote theorieën, maar geeft een praktijkgericht beeld van conflictbeheersing, specifiek in poetsdiensten. Tijdens de opleiding werken we met cases en voorbeelden uit de schoonmaaksector.

We staan uitgebreid stil bij het bijsturingsgesprek die u met de medewerker(s) kunt voeren om de situatie bij te sturen, zodat het conflict vermindert of verdwijnt.

Deze opleiding vertrekt dan ook van een stappenplan die het conflict weergeeft:

  • Hoe kan een conflict ontstaan? Wat zijn veel voorkomende redenen voor conflicten? Kan ik hier preventief optreden om conflicten te vermijden?
  • Hoe kan ik conflicten detecteren? Welk gedrag verraadt conflicten? Wat als medewerkers actief een conflict komen melden?
  • Hoe bekijk ik een conflict objectief? Hoe kan ik een conflict analyseren om later tot een oplossing te komen?
  • Hoe kan ik conflicten oplossen? Hoe zorg ik er voor dat de werksfeer niet onder het conflict zal lijden? Hoe kan ik de medewerkers dichter bij elkaar krijgen?

Zoals vermeld, wordt telkens vertrokken vanuit de specifieke werksituatie in de schoonmaaksector om deze verschillende stappen te doorlopen.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Teamverantwoordelijken of leidinggevenden in de schoonmaaksector of poetsdiensten (sociale economie, social profit en non profit)

Programma

Hoe ontstaat een conflict?

1. Verschillende soorten conflicten en meningsverschillen

2. Conflict-indicatoren

3. Verschillende conflictniveau's (conflict tussen leidinggevende en ondergeschikte, conflict tussen medewerkers)

4. Oorzaken en gevolgen van conflicten

5. Conflicten voorkomen

Hoe een conflict detecteren?

1. Symptomen van een conflict

2. De factoren van een conflict

Analyse van het conflict

1. Analyse van de partijen: wie heeft een conflict

2. Analyse van het conflict: waarover gaat het conflict?

3. Analyse van de oorzaak: waarom is er een conflict

4. Analyse van de mogelijke oplossing: hoe kan het conflict worden opgelost?

5. Vooroordelen herkennen

Conflicten oplossen

1. Uw houding t.o.v. conflicten

2. Conflicten constructief oplossen met en in de groep

3. Zoeken naar de oplossingen

4. Arbitrage en bemiddeling tussen personen / afdelingen / teams

5. Welke persoonlijkheden kan ik terugvinden in mijn team? En hoe communiceer ik met deze verschillende persoonlijkheden?

6. Communicatievaardigheden: Actief luisteren, feedback geven

7. Het vinden van een win - win situatie

Het bijsturingsgesprek: hoe spreekt u de medewerker aan?

Het conflictmodel toegepast op de schoonmaaksector: praktische voorbeelden en casussen

Lesdata

Datum Startuur Einduur
dinsdag 26/03/2019 09:00 12:00
dinsdag 26/03/2019 13:00 16:00

Deze data zijn nog onderhevig aan wijzigingen.

Locatie

  • SBM Gent
  • Tramstraat 63
  • 9052 Zwijnaarde
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • F: 051/268754
  • info@escala.be

Muriel Vastenaekel. Muriel is zelfstandig trainer-coach met meer dan 10 jaar ervaring. "Hierbij heb ik vooral gemerkt hoe belangrijk de menselijke dimensie is. Engagement en betrokkenheid zijn hierbij essentieel voor de groei van het bedrijf maar ook voor het geluk van de werknemers. Sinds ik dat ontdekt heb werk ik met passie mee om bedrijven en werknemers op weg te helpen en te werken aan nieuwe relaties, waarbij mensen met meer bezieling samenwerken door het optimaal benutten van alles wat ze al in zich hebben."