Training moeilijke gesprekken voeren

Opleiding Algemeen beleid en organisatie 210211
NIEUW

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

Deze training leert u op een effectieve en efficiënte manier een moeilijk of slechtnieuwsgesprek te voeren zonder de relatie met de medewerker in gevaar te brengen.

  • Kort theoretisch kader m.b.t. de do’s en don’ts van effectieve en efficiënte communicatie
  • Uw cases en praktijkervaringen worden gesproken
  • Oefenen om op een effectieve en efficiënte manier een slechtnieuwsgesprek te voeren zonder de relatie met de medewerker in gevaar te brengen
  • Na deze opleiding kent u:
    • Do’s en don’ts bij het voeren van moeilijke gesprekken
    • Een stappenplan om een moeilijk gesprek voor te bereiden
    • De stappen van een slecht nieuws boodschap
    • De stappen van een bijsturende feedback
  • Na deze opleiding kunt u:
    • Uitdagende en delicate gesprekken met uw medewerker gestructureerd aanpakken

Introductie

Een confronterende boodschap brengen, een delicaat onderwerp aansnijden, slecht nieuws melden, …: als leidinggevende ziet u tegen bepaalde gesprekken op. Deze opleiding helpt u om rustig en met vertrouwen zulke gesprekken aan te gaan. U gaat aan de slag met eigen cases en krijgt handvaten voor voorbereiding en uitvoering. U wisselt uit, oefent en krijgt feedback. Daarnaast staan we ook stil bij uw 'innerlijke molen' voor en tijdens het gesprek: wat maakt het voor u moeilijk en hoe kunt u hier anders mee omgaan?

Omschrijving

Als leidinggevende of teamleider wordt er soms van u verwacht om minder moeilijk of slecht nieuws over te brengen naar een medewerker. Deze gesprekken kunnen bijvoorbeeld gaan over het geven  van een corrigerende verwittiging of het opleggen van een sanctie. Bij uitbreiding kan het nog om andere redenen gaan uiteraard. Voor veel leidinggevenden blijven deze gesprekken een vervelende karwei. Hoe lastig ook, u kunt er niet omheen.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Leidinggevenden

Programma

  • De context van de moeilijke boodschap
  • Karakteristieken van een slechtnieuwsgesprek
  • Slecht nieuws overbrengen op de juiste manier
  • Basisvoorwaarden bij het aanspreken van medewerkers
  • Gespreksstructuren voor verschillende soorten moeilijke gesprekken
  • Het brengen van een moeilijke boodschap of corrigerende feedback op een gepaste manier
  • Rol van non-verbale communicatie in het gesprek
  • Een evenwicht vinden tussen het tonen van empathie & confronteren
  • Omgaan met emoties en eigen interne belemmeringen
  • Omgaan met kritiek en weerstand bij jouw gesprekspartner
  • Het stellen van de juiste vragen
  • Sturen naar concrete afspraken en opvolging
  • Valkuilen en veelgemaakte fouten
  • Do’s en don’ts
  • Bespreken van de eigen praktijkcasussen

Deze opleiding wordt georganiseerd door onze partner SBM, cvba Skilliant.

Lesdata

Datum Startuur Einduur
donderdag 30/09/2021 09:30 12:30
donderdag 30/09/2021 13:30 16:30

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Locatie

  • Campus Gent NETWORKS TWO
  • Raymonde de Larochelaan 13
  • 9051 Sint-Denijs-Westrem
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • Tine@escala.be

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.