Omgaan met conflicten en lastig gedrag


Stap uit de vicieuze cirkel van actie-reactie in conflictsituaties
Mixed Via Web Algemeen beleid en organisatie 050590

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

Na deze training begrijpt u beter conflicten en lastig gedrag. U hebt meer duidelijkheid over de reacties van anderen en over uw eigen reacties tijdens conflicten en u kunt uit de vicieuze cirkel van actie-reactie stappen om vervolgens effectiever te reageren.

Introductie

Wie is niet doordrongen van het belang van werknemers die in staat zijn efficiënt om te gaan met allerlei soorten moeilijk gedrag en situaties. Hoe komt het dat we steeds weer in conflicten terechtkomen? Zou het kunnen dat u misschien wel de oorzaak bent? Zorgt telewerken voor moeilijkere situaties en is het dan niet nog moeilijker om hiermee om te gaan?

Omschrijving

Op welke manier kunt u iemand aanspreken op gedrag? Hoe geeft u op een constructieve manier feedback? Hoe onstaat weerstand en hoe zorgt u ervoor dat u weerstand als iets positiefs leert zien? Wat is een conflict eigenlijk en kan elk conflict 'opgelost' geraken?

Hoe kunt u de deze technieken moet toepassen terwijl we allemaal aan het telewerken zijn?

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Medewerkers die open staan om aan zichzelf te werken om daar voordeel uit te halen in hun omgang met anderen.

Bijkomende info

Deze opleiding is erkend voor het functiecomplement door de FOD Volksgezondheid.

Methodologie

Een beetje theorie per thema, enkele praktische oefeningen in een veilige omgeving waar u fungeert als speler dan wel als observator, teneinde met zelfvertrouwen aan de slag te gaan in uw eigen werk- en leefomgeving.

Programma

Basiscommunicatie en feedback

  • Communicatie: Hoe goed kunt u praten met anderen, en bent u even sterk in het actief luisteren?
  • Wat zijn de basisregels bij het feedback geven en krijgen?
  • Waarop let u wanneer u communiceert met anderen bij het telewerken?

Omgaan met weerstand

  • Wat is weerstand en is dit enkel negatief of ook positief?
  • Hoe stelt u grenzen en respecteert u de grenzen van uw collega?
  • Hoe past u weerstand aan en wat doet u beter niet?

Conflicthantering

  • Wat is een conflict, wat gebeurt er, is een conflict negatief of ook positief?
  • Welke conflicthanteringstijlen bestaan er en welke hebt u onder de knie?
  • Niet alle conflicten zijn op te lossen maar wel te hanteren.

Deze opleiding wordt georganiseerd door onze partner SBM, cvba Skilliant.

Lesdata

Datum Startuur Einduur
donderdag 18/11/2021 18:30 21:30
donderdag 25/11/2021 18:30 21:30
donderdag 02/12/2021 18:30 21:30
Kies eventueel een andere locatie of tijdstip

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Deze opleiding gaat door in een fysiek leslokaal maar kan u ook online volgen. U heeft nu gekozen voor de online vorm van deze mixed class. De nodige instructies voor de online opleiding ontvangt u enkele dagen voor de opleiding. Indien u deze opleiding liever klassikaal volgt dan selecteert u de leslocatie (op dezelfde datum) in het keuzevak onder de prijs.

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • Tine@escala.be
2005-590-2-OmschrijvingDocent-1.jpg

Filip De Craemer is van 1983 tot en met 2006 officier bij Defensie waar hij verschillende operationele taken uitvoert, afgewisseld met het geven van training en opleiding in binnen- en buitenland, binnen Defensie doch ook in het burgermilieu. In die periode voert hij ook verschillende missies uit in conflictgebieden. Van 2006 tot 2012 werkt hij in Italië en in Duitsland in NATO Hoofdkwartieren en is tevens docent aan de NATO school.

Van 2012 tot en met 2018 werkt hij als Senior Security Advisor bij een Internationale Organisatie in Nederland en is ook docent binnen de Verenigde Naties. Sinds 2018 is hij docent voor Escala, SBM en Syntrawest en verzorgt opleidingen in bedrijven.

Beste Filip,

De sessies zijn voorbijgevlogen en hebben voor boeiende inzichten gezorgd. Bedankt om je kennis en vaardigheden met ons te delen. Een boeiende en praktische cursus! TOP! Daar heb ik met plezier 400 km voor gereden!

Met vriendelijke groeten

Kristine MERTENS

Claims - Hoofdexpert VIVIUM Antwerpen

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.