Motiveren van clienten en omgaan met weerstand

Opleiding Algemeen beleid en organisatie 210595

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

Na afloop van deze opleiding:

  • kunt u weerstand ombuigen in engagement
  • vermijdt u een negatieve dynamiek
  • zorgt u ervoor dat cliënten zich echt gehoord voelen
  • kunt u mensen motiveren voor uw plannen en ideeën
  • neemt u uw cliënt stap voor stap mee
  • lukt het om enthousiasme te genereren bij de cliënt

Omschrijving

Als hulpverlener is het niet altijd even gemakkelijk om cliënten te motiveren om mee te stappen in een bepaald hulpverleningstraject. We ervaren vaak veel weerstand en telkens tegen dezelfde muur aanlopen kan voor veel frustraties zorgen bij u als hulpverlener. Het is niet altijd evident om in zo’n situatie als hulpverlener vol te houden en de moed niet te verliezen.

Veranderen is een lastig proces dat vaak moeizaam verloopt en veel energie kost.

Het vraagt veel moeite om de cliënt uit oude patronen te laten stappen en nieuw gedrag te laten ontwikkelen, laat staan om dit ook nog eens vol te houden. Een verandering die voordelen oplevert voor de cliënt en die verbonden zijn met hetgeen door de betrokkene als belangrijk wordt gezien, komt vaak wel van de grond. De waarden of intrinsieke motivatie geeft hier de doorslag.

Motiverende gespreksvoering helpt deze intrinsieke motivatie te zoeken en te vinden.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

De vorming is gericht tot maatschappelijk werkers en andere hulpverleners die moeilijkheden ervaren bij het motiveren van cliënten en om stappen vooruit te zetten bij weerstand van cliënten.

Methodologie

Tijdens deze opleiding gaan we op een interactieve manier aan de slag. De ervaringen van de deelnemers zelf en het bespreken van concrete cases staan centraal.

We vertrekken vanuit een aantal theoretische inzichten, om later op de dag aan de hand van rollenspelen de theorie in de praktijk te ervaren. Als deelnemer ontvangt u concrete tips en oefenmogelijkheden om de geleerde vaardigheden in de praktijk uit te proberen.

Indien noodzakelijk kan de opleiding ook online gegeven worden. Dan worden alternatieve methodieken gebruikt om de rollenspelen te vervangen.

Programma

1. Weerstand

  • Wat is weerstand?
  • Oorzaken van weerstand
  • Wat is de functie van weerstand?
  • Soorten weerstand
  • Uitingsvormen van weerstand
  • Omgaan met weerstand

2. Motiverende gespreksvoering

  • De basisprincipes van motiverende gespreksvoering
  • De vier processen van motiverende gespreksvoering
  • Waarom is veranderen zo ontzettend lastig (ook bij uzelf!) en wat heeft de client nodig om hierin succesvol te zijn?
  • Ambivalentie verminderen en motivatie vergroten
  • Versterken van de vier basis gespreksvaardigheden
  • Het herkennen, ontlokken en verder exploreren van verandertaal?
  • Hoe kijkt motiverende gespreksvoering tegen weerstand aan, hoe kunt u het herkennen en er effectief mee omgaan?
  • Aandacht voor specifieke en extra lastige situaties
  • Reflectie op uw eigen gespreksstijl

Lesdata

Datum Startuur Einduur
donderdag 19/05/2022 09:30 12:30
donderdag 19/05/2022 13:30 16:30

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Locatie

  • Escala Roeselare
  • Oostnieuwkerksesteenweg 111
  • 8800 Roeselare
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • Tine@escala.be

Ine Vromant: Met haar jarenlange ervaring als leidinggevende in de sector en dit in combinatie met een opleiding Master Arbeids- en organisatiepsychologie heeft heel wat ervaring opgedaan in het coachen van mensen.

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.